آقایان پلیس! حفظ حرمت امامزاده با متولی آن است/ فیلم ها را ببینید و با مأموران خاطی برخورد کنید

کدخبر: ۵۲۷۵۷۵
دیر یا زود ناآرامی ها به اتمام می رسند و آنچه در نهایت می ماند پلیسی است که مردم برای امنیت خود بدان مراجعه می کنند. بنابراین نباید اجازه داد چند مأمور خطاکار با سوء استفاده از نام، جایگاه و لباس پلیس، هم مردم را بیازارند، هم برای رسانه های خارجی - که دلسوز ملت ایران نیستند - سوژه درست کنند و هم اعتبار پلیس مملکت را از بین ببرند.
آقایان پلیس! حفظ حرمت امامزاده با متولی آن است/ فیلم ها را ببینید و با مأموران خاطی برخورد کنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران،  دیروز دو خبر خوب از پلیس منتشر شد: اولی مربوط به فیلمی بود که در آن دختری در میان انبوهی از موتورسواران یگان ویژه در حال دستگیری است و یکی از ماموران، رفتاری غیر اخلاقی از خود نشان می دهد.

در بیانیه پلیس راجع به این اتفاق شرم آور آمده است: پلیس ضمن اقدام در خصوص تأمین امنیت شهروندان خود را مکلف به پاسخگویی می‌داند و رفتارهای خارج از ضوابط و مقررات را به هیچ وجه تأیید نمی‌کند و در صورت وقوع هرگونه تخلف برابر قوانین و مقررات با متخلفان برخورد خواهد کرد.

دومین خبر نیز توسط مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت منتشر شد و طی آن  از شهروندانی که در حوادث اخیر متحمل خسارت‌های مادی و مالی شده اند خواسته شده برای برآورد و جبران خسارت به مقر پلیس پیشگیری پایتخت واقع در میدان انقلاب مراجعه کنند. 

البته این که نتیجه پیگیری پرونده آزار جنسی یک دختر توسط مامور پلیس به کجا خواهد انجامید و خسارت های شهروندان چگونه جبران خواهد شد، موضوعات مهمی هستند که در آینده معلوم خواهند شد. با این حال، این دو حرکت پلیس را به فال نیک می گیریم و دو نکته را برای حفظ حیثیت پلیس و تامین حقوق مردم یادآور می شویم:

1 -  فیلم هایی وجود دارد که در آن رفتار برخی ماموران پلیس به هیچ روی شایسته شهروندان و خود پلیس نیست. 
در هر گونه تجمعی ولو آن که به اغتشاش کشیده شود، وظیفه اصلی و اولیه پلیس پراکندن افراد است و فقط در موارد ضروری استفاده از ابزارهایی مانند باتوم مجاز است، آن هم نه به هر شکلی (مثلا به ماموران ضد شورش آموزش داده می شود که به سر افراد نکوبند و یا استفاده از تجهیزاتی مانند خودروهای آب پاش تا حد امکان با کمترین آسیب به طرفین، غائله را ختم کنند).
دو خبر خوب از پلیس و دو نکته مهم با فرماندهی فراجا: با ماموران خاطی خودتان برخورد کنید 
با این حال در برخی از فیلم ها، شاهد آن هستیم که تعدادی از ماموران، افرادی را بدون آن که در تجمعی باشند، مورد ضرب و شتم شدید قرار می دهند و حتی گاه چند نفری یک فرد را  می زنند و می روند. 
2 -  در ویدئوهایی نیز شاهد هستیم که برخی ماموران پلیس به اموال مردم آسیب می زنند، مثلاً شیشه های خانه یا خودروها را می شکنند یا در یکی از فیلم ها ماموری روی سقف خودروی یک شهروند در یک خیابان خلوت رفته بود و بر آن پای می کوبد.

فرماندهان پلیس می دانند که حتی اگر کسی جرمی مرتکب شده باشد، هیچ ماموری حق ندارد به او یا اموالش آسیب بزند و حداکثر کاری که باید انجام دهد، دستگیری است (جز در مواردی که پلیس برای دفاع از خود یا دیگران یا اموال عمومی، ناگزیر به خشونت متقابل و البته کنترل شده می شود.)

بی گمان این رفتارها، جزو آموزه های پلیسی در هیچ جای دنیا و از جمله در ایران نیست و قطعاً چنین رفتارهایی فقط به فرد مضروب آسیب نمی زند بلکه اعتبار پلیس یک کشور را لکه دار می کند.

 همچنین تخطی چند مامور پلیس را به حساب کل این نیرو نمی گذاریم چرا که معتقدیم پلیس هر کشور باید به عنوان حافظ امنیت مردمانش معتبر و محترم باقی بماند. 

این نکته ای است بدیهی که همانگونه که افرادی از سایر مشاغل ممکن است دچار خطا و جرم در انجام وظایف شان شوند، پلیس ها هم معصوم نیستند و ممکن است دچار لغزش و جرم شوند.

قاعدتاً مقامات ارشد پلیس نیز با چنین رفتارهایی مخالف اند ولی اگر سکوت کنند، ممکن است در افکار عمومی این گونه جا بیفتد که آنها هم راضی به این برخوردهای غیر قانونی و خشونت بار هستند.

فیلم های منتشره در فضای مجازی که بعضاً سر از رسانه های آن سوی آب هم در آورده اند، اتفاقاً امکان خوبی برای فرماندهان نیروی انتظامی پدید می آورد تا عملکرد نیروهای تحت امرشان را از منظر دوربین های دیگران ببینند و رفتارهای ناصواب را اصلاح کنند. مثلاً درباره همین فقره اخیر که دستور بررسی آزار جنسی آن خانم صادر شده است، اگر دوربین شهروندان این صحنه را ثبت نمی کرد، واقعاً چگونه می توانستند از بروز این رفتار زشت مطلع شوند و رسیدگی کنند؟!

برخورد سریع با عوامل خاطی پلیس توسط خود پلیس و معرفی آنها به قوه قضائیه برای محاکمه علنی، گام مهمی برای آرام سازی فضا و اعاده حیثیت از پلیس خواهد بود.  

دو خبر خوب از پلیس و دو نکته مهم با فرماندهی فراجا: با ماموران خاطی خودتان برخورد کنید 

ممکن است برخی بخواهند با القائاتی مانند این که اگر با این ماموران خاطی برخورد شود، روحیه نیروهای دیگر تضعیف می شود یا حمل بر ضعف پلیس خواهد شد و حرف های بی پایه ای مانند این مانع از تحقق عدالت شوند. اما واقعیت جز این است چرا که پلیسی که با قانون شکنان داخلی اش مقابله می کند، برای مبارزه با هر گونه قانونی شکنی بیرونی، معتمدتر است.

 به هر ترتیب، دیر یا زود ناآرامی ها به اتمام می رسند و آنچه در نهایت می ماند پلیسی است که مردم برای امنیت خود بدان مراجعه می کنند. بنابراین نباید اجازه داد چند مأمور خطاکار با سوء استفاده از نام، جایگاه و لباس پلیس، هم مردم را بیازارند، هم برای رسانه های خارجی - که دلسوز ملت ایران نیستند - سوژه درست کنند و هم اعتبار پلیس مملکت را از بین ببرند.

و سخن آخر این که  حفظ حرمت امامزاده با متولی آن است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید