افشای علت مرگ رهبر القاعده/ چرا اسامه بن لادن کشته شد؟

کدخبر: ۵۲۷۶۴۸
افسر نیروهای ویژه ارتش آمریکا که گلوله او اسامه بن لادن را از پای درآورد اعتراف کرد، علت شلیک به رهبر القاعده اشتباه در محاسبات و تحلیل‌ها توسط او بوده است.
افشای علت مرگ رهبر القاعده/ چرا اسامه بن لادن کشته شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتمادآنلاین، رابرت اونیل افسر نیروهای ویژه آمریکا که اسامه بن لادن با  گلوله او از پای درآمده بود اعلام کرد، یک اشتباه در لحظه انجام این تهاجم او را بر آن داشت تا سر بن لادن را نشانه رود و به سمتش شلیک کند.

او اعتراف کرد: باید مردم بدانند که وقتی نقشه‌ای طراحی می‌شود، امکان دارد همه چیز طبق آن پیش نرود و حتی اتفاق دیگری رخ دهد.

او درباره آن اشتباه توضیح داد: حین انجام عملیات خود را در طبقه سوم منزل مسکونی محل زندگی بن لادن یافتم، یکی از هم‌دسته‌ای‌هایم جلوتر از من حرکت می‌کرد. وقتی او به یک سمت متمایل شد من طبق تاکتیک موجود به طرف دیگر متمایل شدم و به آن جهت رفتم. وقتی به آن سو حرکت کردم، اسامه بن لادن و همسرش امل بن لادن را دیدم. درگیری شروع شده بود. به ما این فرضیه گفته شده بود که یکی از افراد مسلح جلیقه انتحاری به تن می‌کند و چون اسامه بن لادن آنجا بود پس باید فرد انتحاری خود او باشد.

این نظامی ادامه داد: زمانی که او را مشاهده کردم، فوراً شرایط را ارزیابی کردم، او بلندقدتر از آن چیزی بود که من تصور می‌کردم، همچنین لاغرتر بود و ریشش هم به آن بلندی که در تصاویر می‌دیدیم نبود؛ ریش‌هایش جوگندمی بود، یک دست خود را روی شانه همسرش که جلوی او ایستاده بود قرار داده و او را به سوی من هل می‌داد. در همین لحظه من به فکر وجود کمربند انتحاری افتادم و تصور کردم تا چند لحظه دیگر منفجر می‌شود و تمام اتاق را ویران می‌کند.

اونیل افزود: بر اساس دستورالعمل‌های درگیری باید فرد انتحاری مستقیماً از ناحیه سر هدف قرار گیرد تا نتواند چاشنی انفجاری را فعال کند، اما بعد از آنکه این کار را کردم، متوجه شدم او کمربند انتحاری به تن نداشته است.

این نظامی آمریکایی ترس و هراس زیاد در کنار خطری که می‌توانست بن لادن ایجاد کند را بهانه قتل فوری او اعلام و تفسیر کرد.

گفتنی است اسامه بن لادین رهبر و بنیان‌گذار گروه القاعده بامداد ۲ مه ۲۰۱۱ در ابوت‌آباد در ۱۲۰ کیلومتری اسلام‌آباد پاکستان به دست نظامیان آمریکایی کشته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید