پشت پرده نشست دوحه/ تضمینی که آمریکا به طالبان داد

کدخبر: ۵۲۸۴۱۱
ایالات متحده به حاکمان طالبان افغانستان اطمینان داده است که واشنگتن هیچکدام از گروه های مسلح یا بازیگران غیر دولتی فعال در این کشور را تامین مالی نکند. این تضمین ها مورد استقبال طالبان قرار گرفت
پشت پرده نشست دوحه/ تضمینی که آمریکا به طالبان داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، منابع طالبان به خبرگزاری الجزیره گفته اند که ایالات متحده به حاکمان طالبان افغانستان اطمینان داده است که واشنگتن هیچکدام از گروه های مسلح یا بازیگران غیر دولتی فعال در این کشور را تامین مالی نکند. این تضمین ها مورد استقبال طالبان قرار گرفت زیرا گروه های مسلح تاجیک که در گذشته از حمایت غرب برخوردار بودند همچنان رهبری این گروه را به چالش می کشند حتی در شرایطی که طالبان توانسته جبهه مقاومت ملی تحت سلطه تاجیکستان و سایر گروه های همسو با این گروه را مهار کند.

الجزیره نوشته است که این تضمین ها اوایل ماه جاری در دیدار مقام های وزارت خارجه ایالات متحده و نمایندگان طالبان ارائه شد. در حالی که جزئیات اندکی در باب این نشست در پایتخت قطر، دوحه در دسترس است؛ منابع طالبان به الجزیره گفته اند که اعضای یک هیات هالی رتبه آمریکایی از جمله معاون سیا با طالبان دیدار داشتند.

این نخستین نشست میان طالبان و نمالیندگان ایالات متحده از ماه جولای بود؛ زمانی که آمریکا اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده در جریان حمله پهپادی به مخفیگاهش مستقر در کابل، پایتخت افغانستان کشته شده است.حضور الظواهری در افغانستان موجب شد که غرب طالبان را به نقض توافقنامه 2020 دوحه متهم کند که در چارچوبش افغان ها موفقت کرده بودند که این کشور را به مامن گروه های تروریستی چون القاعده تبدیل نکنند.

طالبان سال گذشته در یک حمله برق آسا قدرت را در اختیار گرفت اما خشونت های تحمیلی گروه های تروریستی چون داعش شاخه خراسان در ماه های اخیر هم افزایش یافته و هم به چالش امنیتی برای رهبران طالبان تبدیل شده است.

به گفته منابع طالبان که در این نشست ها حضور دارند، طالبان همچنین در نشست اخیر مخالفتش را با خواست آمریکا  مبنی بر انتقال 3.5 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان به یک بانک مستقر در سوئد را اعلام کرده است.

ماه گذشته طالبان گفته بود که تصمیم ایالات متحده در باب ده میلیارد دلار دارایی افغانستان  غیر قابل قبول و نقض هنجارهای بین المللی است. طالبان بارها بر لغو تحریم ها و آزادسازی وجوه مسدود شده از جمله کمک های بین المللی که پس از تسلط طالبان به حالت تعلیق درامده بود، برای کمک به اقتصاد در حال مرگ این کشور تاکید کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید