صولت مرتضوی به مخالفان خود: پاسخگویی شعار همیشگی ما خواهد بود/ به نقد برنامه های ما بپردازید

کدخبر: ۵۲۸۶۰۷
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: انتخاب تیم مدیریتی لایق، شایسته، توانمند، دوستدار مردم و استفاده از دانش بنیان ها و نبوغ جوانان از برنامه های ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
صولت مرتضوی به مخالفان خود: پاسخگویی شعار همیشگی ما خواهد بود/  به نقد برنامه های ما بپردازید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت، سید صولت مرتضوی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 27 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود برای تصدی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: خالصانه ترین سلام های حضرت آیت الله رئیسی رئیس جمهور را خدمت تک تک نمایندگان ابلاغ می کنم. عدم حضور ایشان در جلسه امروز به دلیل برگزاری نشست هیات وزیران و دولت بود، از آنجا که بررسی مسائلی در دستورکار قرار داشت حضور ایشان در نشست هیات وزیران ضرورت داشت.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نمایندگان مجلس رفتارهای بسیار شایسته و نگاه های کارشناسی دارند و از آن ها و هیات رئیسه به ویژه برادر گرامی دکتر قالیباف بسیار سپاسگزارم، افزود: بنده روستازاده هستم و افتخار می کنم که با جامعه هدف وزارت تعاون همزاد پنداری دارم.

مرتضوی با بیان اینکه من فرزند ایران اسلامی هستم و به فرزند ایرانی بودن افتخار می کنم، اضافه کرد: همانگونه که موافقان و مخالفان مطرح کردند وزارت تعاون وزارتخانه ای است که حوزه های آن گستردگی بسیار دارد.

وی با اشاره به اینکه من موضوعات و مسائل نظام تعاون و کار را به خوبی احصاء کردم، ادامه داد: موضوعاتی مانند تعاونی ها، رفاه اجتماعی، اشتغال، اعزام نیروی کار به خارج از کشور، آسیب های اجتماعی، نظارت بر نیروی کاری که از کشورهای همسایه در ایران اقامت دارند و ... از جمله مباحثی است که در این وزارتخانه وجود دارد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیکاری، ورشکستگی صندوق های بازنشستگی، عدم انتفاع شرکت های وابسته و مشکلات آموزشی و پژوهشی این حوزه ها از جمله مشکلات دانست و افزود: برای برون رفت از این مباحث باید به عدالت محوری توجه ویژه شود و عدالت در تمام ماموریت ها و برنامه ها در دستورکار قرار گیرد. همچنین مسئله محوری باید در تدوین و اجرای تمام طرح ها مدنظر قرار گیرد.

مرتضوی با بیان اینکه جاده دولت با مجلس جاده ای دوطرفه است، تصریح کرد: انتخاب تیم مدیریتی لایق، شایسته، توانمند، دوستدار مردم و استفاده از دانش بنیان ها، نبوغ جوانان از برنامه های ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی اضافه کرد: آمایش سرزمین، عنایت به مشورت نخبگانی به ویژه تعامل و مشورت با نمایندگان مجلس و کمیسیون های تخصصی در دستورکار ما قرار دارد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: همچنین به موضوع سه جانبه گرایی و حمایت از کارگران و کارفرمایان و توجه ویژه به نظرات نمایندگان این دو گروه و پرهیز از تصمیمات خلق الساعه رویکرد دیگر ما است.

مرتضوی مبارزه کامل و همه جانبه با فساد، نهادینه کردن نظارت دستگاه های نظارتی را از دیگر دستورکارها توصیف کرد و گفت: شفافیت و پاسخگویی شعار همیشگی ما خواهد بود، ما برنامه تحولی تقدیم کردیم و مشتاقیم دوستانی که در مخالفت صحبت کردند به نقد برنامه های ما بپردازند، با نقد منصفانه می توانیم به توفیقات وسیعی دست یابیم.

مرتضوی در توضیح تحولاتی که باید در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد شود، گفت: مشتری‌محوری یکی از این مسائل است به همین جهت رضایت مشتریان حقیقی، بیمه‌گذاران، مستمری‌بگیران، کارفرمایان و شرکت‌های حقوقی از برنامه‌های اساسی ما است. برای رسیدن به توسعه متوازن ما نیاز داریم که به فرآیندهای داخلی بپردازیم از همین رو اولین برنامه ما توسعه و تعالی تعاونی‌ها است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تکالیفی در حوزه تعاونی برای همه ما ایجاد شده و از سوی دیگر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بر حوزه تعاونی‌ها تأکید دارد. در بخش تعاونی ما گریزی نداریم جز اینکه تسریع  در واگذاری شرکت‌های دولتی به تعاونی‌ها را داشته باشیم. توسعه شبکه‌های تعاونی در زنجیره‌های ارزش از دیگر برنامه‌های ما است.

وی با اشاره به بحث توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها گفت: متأسفانه به لحاظ عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب ما از این مهم قدری محروم ماندیم. بر اساس قوانین و سیاست‌های اقتصادی، بخش تعاونی باید از 25 درصد اقتصاد کشور را دربرگیرد اما متأسفانه کمتر از 3 درصد اقتصاد ما تعاونی است اما با همکاری می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

مرتضوی در خصوص تقویت کارآفرینی و شایستگی‌‌های شغلی به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی این وزارتخانه اظهار کرد: به استناد قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران تکالیفی برای تأمین شغل، مسکن، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش مناسب برای آحاد مختلف جامعه مشخص شده است و ما نمی‌توانیم بگوییم که در این زمینه‌ها پاسخگو نخواهیم بود، ما مسئولیت سنگینی داریم تا با برنامه‌ریزی متناسب طرح محوری فرصت شغلی را در کشور نهادینه کنیم و در این زمینه گسترش و هم افزایی شبکه‌های کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث بانکداری پیوندی و استفاده از سرمایه‌های خرد در این زمینه گفت: موضوع هدایت و آموزش در این حوزه کاربرد اساسی خواهد داشت. در بحث ارتقاء دانش فنی و مهارت‌های مشاغل راهبردی نیز ما از سازمان فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت کار برخورداریم که یکی از معاونان این وزارتخانه مسئولیت این سازمان را برعهده دارد و بحث ارتقاء کمی و کیفی این سازمان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر گسترش و پایداری خدمات رفاهی در دستور کار ما است، در این زمینه گریزی نیست جز اینکه خدمات یکپارچه به گروه‌های حمایتی ارائه شود.  موضوع عدالت اقتضاء می‌کند ما با برنامه‌های هدایتی، ضریب جینی را اصلاح و فاصله طبقاتی را به شدت کاهش دهیم.

مرتضوی با اشاره به بحث تمرکز صندوق‌ها در کسب و کار و بیمه‌های پایه و تکمیلی گفت: بهداشت و درمان در این حوزه باید همگانی و مردمی شود و ما به این مهم می‌اندیشیم. بیمه‌های پایه باید عمومی شوند و آحاد مختلف مردم باید از بیمه‌های پایه استفاده کنند و ما برای ترویج فرهنگ بیمه و توجه به بیمه‌های تکمیلی مسئولیم. اگر به بیمه تکمیلی بپردازیم قطعاً از تصدی‌گری در حوزه بهداشت نجات پیدا خواهیم کرد لذا بخشی از موسسات ما باید به بخش خصوصی واگذار شود و به جای توسعه برخی واحدها باید به توسعه خدمات بیمه‌های تکمیلی بپردازیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیح موضوع تأمین مالی یادآور شد: برای طرح‌های کوچک و زودبازده در طرح‌های پیشنهادی خود تسهیل و تسریع در تأمین مالی را در دستور کار قرار دادیم، بودجه‌ریزی عملیاتی کم کار ما در توسعه متوازن خواهد شد اما همه این موضوعات با رشد و یادگیری امکان تحقق پیدا می‌کنند لذا ما نخست باید به موضوع ارتقاء سرمایه انسانی بپردازیم و با آموزش‌های مناسب و توسعه و ایجاد مراکز آموزشی در کنار کارخانه‌ها به این مهم توجه کنیم. در بحث ارتقاء سرمایه‌های سازمانی نیز که متأسفانه به آن کمتر توجه شده باید در وزارت کار با تشکیل کارگروه‌های متنوع از توانمندی‌های علمی و نبوغ فردی افراد استفاده مطلوب به عمل آوریم.

وی با اشاره به دغدغه‌ها و سوالات نمایندگان در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس به موضوع ارتباط و تعامل مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی 10 ماهه که در بخش معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری فعالیت داشتم، با وجود آن که امکان قانونی طرح سوال، تذکر یا استیضاح نمایندگان برای این بخش وجود نداشت بالغ بر 440 دیدار با نمایندگان داشتم.

مرتضوی ادامه داد: فقط با همکاری سلسله مسائل و مشکلات در این ساختار حل و فصل خواهد شد و قوای مجریه و مقننه دو قوه مهم در حل و فصل مشکلات کشور هستند و اگر این آهنگ هماهنگی و همسویی بر ایران اسلامی طنین افکن شود، بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد.

وی در مورد انتخاب مدیران یادآور شد: برخی از نمایندگان تذکر دادند که هیات مدیره فلان کارخانه شهرستانی از تهران انتخاب می شود، اما اولویت ما شایسته سالاری است و از مدیرانی انتخاب می کنیم که از مناطق صنعتی باشند.

وزیر پیشنهادی کار افزود: در سیستم ما آن کسی که حقوق مردم را رعایت نکند و احترام نگذارد، جایگاهی ندارد و مدیرانی را انتخاب خواهیم کرد که در تراز انقلاب و دولت حجت الاسلام رئیسی باشد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه عدالت محوری در تمامی زمینه ها را مورد توجه قرار خواهیم داد، گفت: کارهای توسعه ای و براساس نظام مسائل و سند آمایش استانی انجام خواهیم داد و مردمی سازی در وزارت کار از تصمیمات اساسی ما خواهد بود و همچنین توجه به توان علمی نیروهای مومن و سه جانبه گرایی و مردمی کردن عدالت را در دستور کار قرار خواهیم داد. از تمامی نمایندگان تشکر می کنیم و به نمایندگانی که در مورد سفرهای استانی تذکر دادند، یادآور می شوم که در این سفرها براساس عدالت تصمیم گرفتیم و مقرر شد پروژه های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: در استان سیستان بلوچستان در حوزه راه، راه آهن، فرهنگ، بهداشت و درمان، نیروگاه، آب و تامین منابع شاهد پیشرفت های زیادی بودیم و در همه استان ها اصل بر عدالت بوده است. در این رابطه توصیه های دلسوزانه نمایندگان را رهتوشه قرار خواهیم داد و آنچه که اراده آنها باشد را می پذیریم و به آن عمل خواهیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید