واکنش روسیه به استعفای نخست وزیر انگلیس/ تراس بخاطر بی سوادی فاجعه‌‌بار در تاریخ به یاد می ماند

کدخبر: ۵۲۸۹۲۰
سخنگوی وزارت خارجه روسیه به استعفای لیز تراس، نخست وزیر انگلیس واکنش نشان داد.
واکنش روسیه به استعفای نخست وزیر انگلیس/ تراس بخاطر بی سوادی فاجعه‌‌بار در تاریخ به یاد می ماند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، امروز پنجشنبه از استعفای تراس استقبال کرد و گفت که وی رسوایی برای رهبری انگلیس بود که بخاطر "بی‌سوادی فاجعه بار" در تاریخ به یاد خواهد ماند.  

بنابر گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتشار پیامی در صفحه اجتماعی خود نوشت: انگلیس هرگز چنین رسوایی را در سمت نخست وزیری تجربه نکرده است. بی سوادی فاجعه بار او به یاد خواهد ماند.

 تراس از زمان سفر به روسیه در ماه فوریه به عنوان بخشی از تلاش غرب جهت جلوگیری از شروع جنگ اوکراین، مورد انتقاد مسکو قرار گرفت. صحبت‌های دیپلمات ارشد روسیه در مورد "بی سوادی" تراس احتمالا مربوط به این می‌شود که وی در زمان سفر مسکو به عنوان وزیر خارجه انگلیس در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، مناطق روستوف و وورونژ در جنوب روسیه را متعلق به اوکراین دانسته بود.

تراس ظهر پنجشنبه ۲۸ مهر با ایراد سخنانی مقابل دفتر نخست وزیری از تصمیم خود برای کناره گیری خبر داد و به این ترتیب در صدر فهرست کوتاه ترین عمر یک نخست وزیر انگلیس قرار گرفت. تراس در واقع دومین نخست وزیر انگلیس در طول یک سال اخیر است که از مقام خود کناره گیری می‌کند.

مقامات روسی از همان ابتدا نگاهی مبهم به نخست‌وزیری تراس داشتند و از گاف‌های متعدد او بهره برداری می‌کردند. لاوروف پس از انتصاب تراس در ماه سپتامبر این سوال را مطرح کرد که چگونه رهبر انگلیس می‌تواند بگوید نمی‌داند امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه دوست است یا دشمن.

روابط بین مسکو و لندن حتی پیش از شروع جنگ اوکراین در سال ۲۰۱۸ به علت مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسیه در شهر سالزبری انگلیس، به پایین ترین سطح خود رسیده بود.

از طرف دیگر دیمیتری مدودف نخست وزیر سابق روسیه با به استهزا کشاندن برنامه‌های تراس در مدت کوتاهی که به عنوان نخست وزیر بر سر کار بود، گفت: جایزه نوبل در بخش اقتصاد بخاطر سریع ترین انهدام نظام مالی کشور باید به تراس اهدا شود.

دفتر آمار ملی انگلیس پیشتر اعلام کرد که نرخ تورم در انگلیس به علت افزایش قیمت‌های غذا، در ماه سپتامبر به ۱۰.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. این آمار در ماه اوت با رقم ۹.۹ درصد، در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بود. 

بانک مرکزی انگلیس از ورود اقتصاد این کشور به یک رکود خبر داده بود. یکی از مهم‌ترین حقایق مطرح شده هزینه‌های سر به فلک کشیده در بحبوجه تحولات اخیر اوکراین است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید