کنایه های معنادار سایت محسن رضایی /به جای "گشت ارشاد" باید "گشت اقناع" ایجاد کرد /سلبریتی ها را طرد نکنید

کدخبر: ۵۲۹۱۷۱
باید مسئولان به این مهم ایمان بیاورند که در عصر حاضر مثلا نمی‌توان با چند سطر اطلاعیه و مثلا حضور چند دقیقه‌ای دوربین صدا و سیما در زندان اوین و یا ساخت چند دقیقه گزارش در یک بخش خبری خاص صدا و سیما و البته آن هم با تاخیر به ایجاد سد محکم ذهنی در برابر شایعات در افکار افراد جامعه فکر کرد.
کنایه های معنادار سایت محسن رضایی /به جای "گشت ارشاد" باید "گشت اقناع" ایجاد کرد /سلبریتی ها را طرد نکنید

به گزارش اقتصادنیوز، سایت تابناک نوشت:

در موضوع وقایع فوت مهسا امینی و نیکا شاکرمی و چند دختر جوان دیگر و تا خبر فوت دانش آموز اردبیلی و حتی خبر آتش سوزی زندان اوین، یک مشکل و ایراد اساسی امتداد داشته و متاسفانه همچنان امتداد دارد و آن هم نبود، یک «خط خبری» صریح و شفاف و از همه مهمتر بموقع و اثرگذار از سوی مسئولان امر بوده است. 

در همه این وقایع و همزمان با وقوع آن‌ها، اخبار و شایعاتی منتشر می‌شد که نه تنها برای مخاطب عام بلکه برای مخاطب خاص هم تفکیک و تعیین مرز بین واقعیت و عدم واقعیت دشوار بود، زیرا در همه این رخداد‌ها بر روال و رسم مردود و همیشه بازنده همیشگی روایات رسمی از منابع معتبر با تاخیر بسیار بیان می‌شد و متاسفانه این تاخیر‌ها که از گذشته تاکنون بوده و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، حتی تا آینده امتداد داشته و اثرات مهلکی بر پیکر امنیت روانی و اعتماد عمومی داشته و دارد.

در این اوضاع که سیل اطلاعیه‌ها و تکذیبیه‌ها نه مورد قبول افکار عمومی قرار می‌گیرد و نه می‌تواند در برابر شایعات پسینی سد محکمی در اذهان و افکار افراد جامعه ایجاد نماید، چه باید کرد؟

برای پاسخ به این پرسش می‌توان عوامل متعددی را مورد اشاره قرار داد، اما شاید در حال حاضر بتوان گفت در وهله نخست باید پذیرفت که استفاده از نسخه‌های گذشته برای پاسخ به شایعات و ابهامات کنار بروند و به گونه دیگری عمل شود.

در ابتدا باید مسئولان به این مهم ایمان بیاورند که در عصر حاضر مثلا نمی‌توان با چند سطر اطلاعیه و مثلا حضور چند دقیقه‌ای دوربین صدا و سیما در زندان اوین و یا ساخت چند دقیقه گزارش در یک بخش خبری خاص صدا و سیما و البته آن هم با تاخیر به ایجاد سد محکم ذهنی در برابر شایعات در افکار افراد جامعه فکر کرد؛ لذا این ذهنیت تکراری و دیگر بی اثر که با صدور اطلاعیه و ارسال آن برای چند خبرگزاری خاص و روزنامه و یا فقط حضور میدانی خبرنگار صداوسیما در برخی از وقایع خبری می‌توان به هجمه و سیل عظیم اخبار و شایعاتی که از خارج از کشور مدیریت می‌شود، پاسخ داد را باید به کنار گذاشت.

پس می‌توان گفت در این اوضاع باید نه تنها از همه رسانه‌های کشور، پویا و اثرگذار کمک گرفت بلکه باید حتی از برخی فعالان فضای مجازی و چهره‌های سرشناس فرهنگی و اجتماعی و ورزشی کشور هم کمک گرفت که نقش خود را به عنوان حلقه واسط و میانی و البته اثرگذار را بین سوالات و ابهامات و مطالبه‌های مردمی و پاسخ‌های مسئولین ایفا نمایند. شاید در این ایام که تصور می‌شود مسئول برخی از وقایع چهره‌های مشهور و به تعریف دیگری سلبریتی‌ها هستند قابل قبول نباشد که گفته شود باید در حلقه اطلاع رسانی‌ها، علاوه بر رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و فعالان شبکه‌های اجتماعی بایست از ظرفیت این افراد هم استفاده گردد؛ اما این امر واقعیت انکارناشدنی است، زیرا جامعه متکثر و متنوع ایرانی، منبع خبری و مورد وثوق خود را بر یک رسانه خاص استوار نکرده است و این جامعه متکثر از منابع متعددی، اخبار و تحولات کشور را پیگیری می‌نماید.

در این دوران، باید قبول کنیم به جای «گشت ارشاد» باید «گشت استماع و اقناع» راه اندازی کنیم تا بتوانیم به سیل شایعات و ابهامات جامعه متکثر ایرانی پاسخ دهیم و از مشکلات خرد و کلان مردمی آگاه شویم. باید قبول کنیم که صراحت و شفافیت و صداقت بموقع، تضمین کننده آینده روشن برای کشور و نوجوانان و جوانان است و از همه مهمتر باید قبول کنیم که لجاجت در عدم اصلاح روند‌های آسیب زا، کم از خیانت به آرمان‌های انقلاب و شهدا و ضربه زدن به منافع ملی کشور ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید