نیاز به حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه نیست

روایت 72 ساعت اعتراض، ترس ، دلهره و حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه مازندران

کدخبر: ۵۲۹۴۰۰
اقتصادنیوز: شرق در گزارشی به حوادث رخ داده در دانشگاه مازندران و حضور نیروهای امنیتی در این دانشگاه پرداخته است.
روایت 72 ساعت اعتراض، ترس ، دلهره و حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه مازندران

به گزارش اقتصادنیوز، در این گزارش آمده است:

دانشگاه مازندران تا پیش از دوشنبه هم شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی دانشجویان به وقایع رخ داده در ایران و جان باختن مهسا امینی بود اما برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان به اندازه دوشنبه خبرساز نشد. دانشجویان آن روز در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند. گفت‌وگوی مسئولان حراست دانشگاه هم با آنها تاثیری نداشت. دانشجویان نیروهای حراست را در شعارهایشان همسو با نهادهای بیرون دانشگاه و در تلاش بر ساکت کردن خود می‌دانستند. این تجمع به گواه دانشجویان و شورای صنفی دانشجویان ایران، با بازداشت برخی از دانشجویان همراه شد و سه‌شنبه و چهارشنبه دلهره آوری را در دانشگاه مازندران رقم زد.

هم بازداشت، هم جلسه، هم وعده

روز سه‌شنبه تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه مازندران با تعداد بیشتری از دانشجویان برگزار می‌شود. بازداشت دانشجویان در روز قبل و عدم تحقق وعده‌ها از یک سو در کنار برخوردهای حراست دانشگاه با دانشجویان از سوی دیگر، عصبانیت دانشجویان را 2 چندان کرده است. اوضاع به حدی پیش می‌رود که فرماندار مازندران هم به دانشگاه می‌آید و وعده حل مشکلات را می‌دهد اما اظهاراتش نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خشم دانشجویان را بیشتر می‌کند. در نهایت، همان شب نشستی بین معاون سیاسی استاندار، فرماندار، رئیس دانشگاه و مسئولان برخی دیگر از نهادها برگزار می‌شود. همزمان با این نشست برخی دانشجویان هم در دانشگاه بازداشت می‌شوند. شورای صنفی دانشجویان ایران تعداد بازداشتی‌ها را حدود 15 نفر اعلام کرد که از قرار معلوم 5 نفر از آنها آزاد شدند.

150 دقیقه نه چندان آرام

بازداشت دانشجویان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه سبب شد تا تجمع دانشجویان روز چهارشنبه هم برگزار شود البته با تعدادی کمتر از 2 روز قبل. رئیس دانشگاه مازندران برای آرام کردن فضا، نشستی را با دانشجویان ترتیب می‌دهد. این نشست ابتدا قرار بود ساعت 11 و نیم برگزار شود اما به بعد از اذان موکول و همزمان محل برگزاری آن نیز به خواست دانشجویان تغییر کرد. این روایتی است که یکی از مسئولان دانشگاه مازندران به خبرنگار «شبکه شرق» گفت. او تاکید کرد که در این نشست، حدود 15 دانشجو حرف‌هایشان را زدند و بعد نوبت به رئیس دانشگاه رسید اما بازهم برخی از دانشجویان قانع نشدند. این عدم اقناع سبب شد تا رایزنی ادامه پیدا کند، این‌بار به صورت جدی‌تر و با صراحت بیشتر.

حضور نیروهای امنیتی در درون دانشگاه؟!

2 تن از دانشجویان حاضر در نشست رئیس دانشگاه مازندران با دانشجویان در روز چهارشنبه، به «شبکه شرق» گفتند که «آقای علینژاد مساله حضور امنیتی‌ها در دانشگاه را پذیرفت ولی گفت که این اقدام اشتباه بوده است.» شورای صنفی دانشجویان کشور در روایتی مشابه، ضمن تایید این موضوع، از انتقاد رئیس دانشگاه نسبت به حضور نیروهای امنیتی در محیط دانشگاه در جلسه با مسئولان استان خبر داده است. یکی از مقامات دانشگاه اما در گفت‌وگو با «شبکه شرق» موضوع حضور «نیروهای امنیتی در دانشگاه را تکذیب کرد.»

نیاز به حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه نیست

روح‌الله سلگی، معاون سیاسی استاندار مازندران هم در رابطه با حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه مازندران به خبرنگار «شرق» گفت: «مسئول امنیت در دانشگاه، خود دانشگاه است. کسی که امنیت را در دانشگاه ایجاد می‌کند، دستگاه امنیتی نیست. در حوزه اساتید، هیات رسیدگی به تخلفات اساتید و در حوزه دانشجویان هم کمیته انضباطی به تخلفات رسیدگی می‌کند. وقتی ابزار قانون در اختیار دانشگاه گذاشته، لزومی ندارد نهاد دیگری ورود کند. وقتی ابزار قانون در اختیار دانشگاه گذاشته، لزومی ندارد نهاد دیگری ورود کند.» او تاکید کرد که در این مدت «چیزی از حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه نشنیده است». همزمان، یک منبع مطلع در استانداری مازندران به «شبکه شرق» گفت که در شورای تامین این استان، به نهادهای امنیتی گفته شده که وارد محیط دانشگاه نشوند با این حال شورای صنفی دانشجویان کشور فیلم‌هایی از بازداشت دانشجویان در محیط دانشگاه منتشر کرده است.

چند نفر بازداشت شدند؟!

تعداد دانشجویان بازداشتی دانشگاه مازندران همچنان به طور دقیق مشخص نیست. 2 دانشجوی این دانشگاه  گفتند که «در مجموع اعتراضات 3 روز دانشگاه مازندران، حداقل 30 دانشجو بازداشت شده‌اند.» یکی از مقامات دانشگاه مازندران اما این موضوع را تایید نکرد و  گفت: «حدود 7، 8 یا 10 نفر بازداشت شدند. آمار دقیقی ندارم اما تعداد 20 یا30 نفر نبود.»

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید