بایدن: ممکن است فردا بمیرم/ بر مبنای انرژی‌ام، من را قضاوت کنید نه سنم!

کدخبر: ۵۲۹۷۳۰
جو بایدن در ضمن تلاشش برای رفع تردیدهای رای‌دهندگان دموکرات درباره مشکل سن بالایش برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری، در یک مصاحبه تاکید کرد که ممکن است "همین فردا بیفتد بمیرد!"
بایدن: ممکن است فردا بمیرم/ بر مبنای انرژی‌ام، من را قضاوت کنید نه سنم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که هم اکنون ۷۹ سال داشته و نامش را به عنوان مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا مطرح کرده، در پایان دومین دور ریاست جمهوری‌اش ۸۶ سال سن خواهد داشت. او تا کنون چند بار به رغم تردید بسیاری از دموکراتها درباره ضرورت حمایت حزب از او و تاکید آنها بر اینکه حزب دموکرات باید به جای بایدن از یک نامزد جوان‌تر حمایت کند، گفته که مایل است در سال ۲۰۲۴ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مجددا نامزد شود.

یک نظرسنجی انجام شده از سوی "نیویورک تایمز/سی‌ینا کالج" در ماه ژوئیه نشان داد تنها ۲۶ درصد از رای دهندگان دموکرات از نامزد شدن دوباره جو بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حمایت کرده‌اند و سن بالای بایدن دلیل اول مخالفت مخالفان با نامزدی مجدد بایدن برای این انتخابات بوده است.

رئیس جمهور آمریکا که ماه آینده میلادی ۸۰ ساله می‌شود در مصاحبه با ام.اس.ان.بی.سی که روز یکشنبه پخش شد، گفت‌: وضعیت سلامت من خوب است. همه جوانب سلامت فیزیکی من هنوز به خوبی کار می‌کنند و می‌دانید که از جنبه روانی هم همینطور است.

بایدن بیان داشت، باید بقیه درباره او بر پایه نیروی فعلی در شغلش به جای مبنا قرار دادن سنش قضاوت کنند؛ هر چند که او اذعان کرد این مساله یک نگرانی "مشروع" رای دهندگان است.‌

بایدن خاطرنشان کرد: من شدیدا به سرنوشت احترام می‌گذارم. ممکن است همین فردا مبتلا به یک بیماری شوم. می‌دانید ممکن است همین فردا بیفتم بمیرم. فکر می‌کنم مردم از جنبه سطح انرژی، از جنبه میزان قابلیت من برای انجام کار، باید نگاه کرده و بگویند، آیا او هنوز می‌تواند همچنان همین اشتیاق را برای کاری که انجام می‌دهد داشته باشد؟

بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، در روز شروع دومین دور ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۵، ۸۲ سال سن خواهد داشت اما چنانچه ترامپ در آن انتخابات پیروزی شود در آن روز ۷۸ ساله خواهد بود.

بایدن در ادامه این مصاحبه که روز جمعه در زمان بازدید او از پردیس دانشگاه ایالتی دلاور آمریکا با هدف حمایت از طرح دولتش برای بخشودگی بدهی مربوط به وامهای دانشجویی انجام شد، بیان کرد: فکر میکنم بهترین راه قضاوت درباره من این است که من را تماشا کنید. آیا کند عمل می‌کنم؟ آیا هنوز با همان سرعت همیشگی راه می‌روم؟

بایدن هنوز رسما اعلام نکرده است که آیا برای دور دوم ریاست جمهوری نامزد خواهد شد یا خیر، اما بارها گفته است که قصد دارد دوباره نامزد ریاست جمهوری شود.

بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ اغلب خود را به عنوان یک "نامزد انتقالی" که قرار است پلی برای استعدادهای جدید دموکرات‌ها ایجاد کند، توصیف می‌کرد.

موضوع سن و سلامتی بایدن و ترامپ رقابت بین آنها را که قرار است رای دهندگان جوان‌تر و متنوع‌تری درباره آن تصمیم گیری کنند و در لحظه‌ای که کشور آنها با مشکلات دارای پیامد فراوان مواجه است، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بایدن به شوخی گفت که هنوز در حال کنار آمدن با ۸۰ ساله شدن است. او اظهار کرد: من حتی نمی‌توانم سنی را که قرار است پیدا کنم بگویم. من حتی نمی‌توانم آن را از دهانم بیرون بیاورم!

او در ادامه این مصاحبه افرادی را که به شایستگی ذهنی یا جسمی او شک دارند به چالش کشید که "علیه او رای دهند" هر چند سریعاً از موضعش عقب نشینی کرد.
بایدن به جاناتان کیپهارت مجری برنامه اظهار کرد: اگر آنها فکر می کنند که من شایسته هستم، خوب است. اگر نه، آنها علیه من رای دهند، نه علیه من! بلکه باید مرا تشویق کنند که وارد نشوم، اما من چنین احساسی ندارم. اما جاناتان، همین الان بزن به تخته. من نمی‌خواهم شانس خودم را به هم بزنم. سلامت من خوب است. همه جوانب فیزیکی من هنوز به خوبی کار می کند. و همچنین می‌دانید که از نظر ذهنی هم همین طور است.
بایدن در مصاحبه یکشنبه همچنین از کامالا هریس معاونش ستایش کرد و گفت: اول از همه، او باهوش است. او محکم است و صداقت فوق العاده‌ای دارد. او واقعاً کاملاً آگاه است - به ویژه در زمینه‌های سیاست خارجی و مسائل امنیت ملی. بنابراین من او را بسیار واجد شرایط می‌دانم. او از هیچ جلسه یا تصمیمی در کاخ سفید کنار گذاشته نشده است. ما  سر همه چیز با او تعامل می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید