عصبانیت روزنامه دولت از منتقدان نزدیکی ایران به روسیه

کدخبر: ۵۳۰۱۴۴
اقتصادنیوز: ایران ارگان دولت ابراهیم رئیسی به منتقدان نزدیکی ایران و روسیه حمله کرد.
عصبانیت روزنامه دولت از منتقدان نزدیکی ایران به روسیه

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه ایران ادعا کرد:برخی سیاسیون دولت سابق و رسانه‌های نزدیک و وابسته به آنها تلاش دارند تا خواسته یا ناخواسته جورچین دشمن را تکمیل کرده و سیاست خارجی کارآمد دولت سیزدهم را به چالش بکشند. نگاهی به رسانه‌ها و شخصیت‌های دولت قبل  نشان می‌دهد، آنها برای آنکه تصویر غربگرا و نزدیک به امریکای خود را از ذهنیت مردم پاک کنند، تلاش دارند تا تصویری شرق‌زده و وابسته به روسیه از رویکرد کنونی دولت معرفی و به اصطلاح فرار رو به جلو کنند.

روزنامه اعتماد و سازندگی به‌عنوان رسانه‌های اصلاح‌طلبان و کارگزاران روز گذشته همزمان تخریب روابط ایران و روسیه و همچنین ترسیم فضایی ترسناک از روابط عادی دو کشور در نظام بین‌الملل را در پیش گرفتند. در خصوص محتوای این گزارش‌ها چند نکته قابل تأمل است:

 روزنامه اعتماد پس از آنکه مدعی شد جنگ اوکراین به ضرر ایران در حال چرخش است، نوشت: «گفته می‌شود امریکا و سه کشور اروپایی موضوع پهپاد را «نقض قطعنامه ۲۲۳۱» تفسیر و پیشنهاد تشکیل «کمیته تحقیق سازمان ملل» را مطرح کرده‌اند. توفیق غرب در پیشبرد این راهبرد که روسیه و ایران با آن مخالفت کرده‌اند، «فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران» در توافق برجام را «موجه و قانونی» خواهد کرد که نتیجه لاجرم آن، قرار گرفتن مجدد ایران ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل و احیای قطعنامه‌های شش‌گانه شورا خواهد بود. برخلاف خوشبینی اصولگرایان و دلبستگان به همسایه شمالی، در صورت ارتقای پرونده هسته‌ای به این سطح، روسیه و چین نیز حتی در صورت تمایل، قادر به استفاده از حق وتو نخواهند بود.»

این ادعا در حالی است که اساساً مکانیسم خسارت‌بار ماشه که ذیل برجام در دولت سابق به کشور تحمیل شد و اصلاح‌طلبان در خصوص آن سکوت کرده بودند، تنها با ادعای نقض برجام و تعهدات موجود در آن قابلیت فعال شدن دارد. ادعای فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین حتی اگر با سندسازی هم اثبات شود به‌دلیل آنکه تنها مرتبط با قطعنامه 2231 است و هیچ ارتباطی با برجام ندارد، قابلیت فعال‌سازی مکانیسم برجامی ماشه علیه ایران را ندارد. مشخص نیست چرا اصلاح‌طلبان که در روزهای اخیر این گزاره اشتباه را تکرار کرده اند تا به حال زحمت خواندن برجام و قطعنامه 2231 را به خود نداده‌اند؟!

تحلیل جناحی مذاکرات! 

 روزنامه سازندگی نیز تیتر «رفیق ناباب» را با تصویر رئیس جمهور روسیه انتخاب کرد و به روابط تهران و مسکو پرداخت؛ گزارشی که بی‌بی‌سی فارسی با خرسندی از آن یاد کرد.

این روزنامه در گزارش خود مدعی شد: «شکی نیست که روس‌ها بازی ناجوانمردانه‌ای را با ما در پیش گرفته‌اند؛ بازی سیاسی که برای آنها منافع زیادی دارد، اما برای ما از همه طرف باخت خواهد بود.» به نظر می‌رسد این ادعا در ادامه ادعایی است که در یک سال گذشته اصلاح‌طلبان برای تحلیل مذاکرات استفاده کرده‌اند. آنها مدعی می‌شوند که روس‌ها مانع توافق احیای برجام شده‌اند. این ادعا البته آنقدر بی ربط است که حتی امریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز آن را مطرح نکرده‌اند. بخوبی مشخص است که مسائلی مانند بسته نشدن پرونده ایران توسط آژانس و عدم اراده امریکا برای ارائه تضامین لازم به ایران از جمله دلایلی بوده که مانع از حصول توافق شده و البته همچنان تلاش‌ طرف‌ها برای حل این موانع ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید