رقابت تنگاتنگ انتخاباتی در ایالت های کلیدی آمریکا

صدای پای ترامپیسم می آید

کدخبر: ۵۳۰۲۱۲
اکثریت قریب به اتفاق جمهوری خواهانی که انتظار می رود سال آینده به واشنگتن بازگردند، همراه با بسیاری از کسانی که امیدوار به پیروزی در دوره اول هستند، به ترامپ وفادار هستند و از او در سیاست ها و مواضعشان پیروی کرده اند.
صدای پای ترامپیسم می آید

به گزارش اقتصادنیوز، دموکرات ها در دو سال گذشته هم مجلس نمایندگان را در اختیار داشتند و هم سنا، کاخ ریاست جمهوری هم در کنترلشان بود.

اما ممکن است این حزب برای مدتی طولانی از چنین قدرت تثبیت شده ای برخوردار نباشند. جمهوری خواهان برای پیروزی در مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر، به واسطه ناامیدی از اقتصاد، تقویت شده اند اما دموکرات ها در تلاش هستند تا بیش از گذشته بر مقوله هایی که پیشتر حساسیت برانگیز بود، موضوعاتی چون سقط جنین مانور داده و کمپین تعریف کنند. چشم انداز سنا تیره است؛ جایی که جمهوری خواهان برای بازپس گیری اش تلاش می کنند.

رقابت در سایه خوش‌بینی جمهوری خواهان

رقابت ها در ایالت های کلیدی نشان دهنده آن است که میدان نبرد تنگاتنگ است. از همین رو میچ مک کانل،رهبر جمهوری خواه  بر این باور است که شانس اکثریت حزب 50- 50 درصد است.

اما با نگاهی به کنترل کنگره و این که اگر جمهوری خواهان اکثریت هر دو مجلس را در انتخابات را از آن خود کنند، چه پیش می آید، باید گفت: دموکرات ها به رهبری نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از سال 2018 اکثریت را در اختیار دارند؛ زمانی که در اولین انتخابات میان دوره ای در زمان ریاست دونالد ترامپ، توانستند کنترل دو مجلس را از آن خود کنند.

به نوشته آسوشیتدپرس، اگر جمهوری خواهان تنها پنج کرسی در ده ها منطقه رقابتی به دست بیاورند، این توان را دارند مجلس نمایندگان را بازپس گرفته و ده ها کرسی را از آن خود کنند.

در این میان تاریخ نیز گواهی خوش بینی جمهوری خواهان است. در عصر مدرن، حزبی که کاخ سفید را در دست دارد، تقریبا در هر کدام از انتخابات میان دوره ای برگزار شده در زمان رئیس جمهوری دور اول، کرسی های کنگره را از دست داده است.

tEw7BbeWQRFX

ترامپ، پیروز میدان رقابت‌ها

حال اگر جمهوری خواهان 8 نوامبر در مجلس نمایندگان پیروز شوند، این حزب در 3 ژانویه 2023 رهبر جدیدی را انتخاب کرده و قدرت را در دست می گیرد. انها هر کمیته ای را اداره می کنند و تصمیم می گیرند که چه لایحه ای را در اختیار مجلس قرار دهند. حال سوال این است؛ خانه جمهوری خواهان چگونه است، کوین مک کارتی، رهبر حزب جمهوری خواه مجلس نمایندگان پیش از این از تعهد به آمریکا پرده برداری کرده، یک طرح کلی از سیاست های اقتصادی، امنیت مرزی و سایر برنامه هایی که جمهوری خواهان در روزهای نخست کنگره بعدی پیشنهاد خواهند کرد.

بازگشت به قدرت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان نیز یک پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ خواهد بود؛ چهره ای که با تلاش های دموکرات ها برای پاسخگویی به شورش 6 ژانویه 2021 در کنگره مبارزه کرده است. اکثریت قریب به اتفاق جمهوری خواهانی که انتظار می رود سال آینده به واشنگتن بازگردند، همراه با بسیاری از کسانی که امیدوار به پیروزی در دوره اول هستند، به ترامپ وفادار هستند و از او در سیاست ها و مواضعشان پیروی کرده اند.

در میان این متحدان، اعضای راست افراطی چهره هایی چون مارجوری تیلور گرین،نماینده جورجیا حضور دارند که دموکرات ها به دلیل لفاظی های افراطی شان اآنها را ز وظایف کمیته محروم کردند، اما حالا بخشی از اکثریت گسترده حکومتی تحت رهبری مجلس نمایندگان جمهوری خواه خواهند بود. گرین در حالی که ماه گذشته مک کارتی تعهد به آمریکا را در پسنلیوانیا را به عنوان شعارش ارائه داد، پشت سرش ایستاد.

معنای خانه جمهوری‌خواهان برای بایدن

اولویت های دموکراتیک مانند دسترسی به سقط جنین، رسیدگی به تغییرات آب و هوایی و کنترل سلاح بلافاصله کنار گذاشته می شوند، از همین رو اگر نگوییم بیشتر، اما بخشی از دستور کار بایدن عملا برای دو سال آخر ریاست جمهوری اش می میرد. با این حال، هیچ سندی بدون امضای رئیس جمهوری به قانون تبدیل نمی شود.

لوایح برای تامین مالی دولت، افزایش سقف بدهی و رسیدگی به مسائل نظامی برای عملکرد دولت ضروری است. این لوایح احتمالا به نقطه عطف مذاکرات میان جمهوری خواهان، دموکرات ها و کاخ سفید تبدیل می شوند. بایدن که دهه ها در سنا خدمت کرده، غالبا اعتبار دو حزبی را تبلیغ می کند و گفته است که می خواهد با جمهوری خواهان همکاری داشته باشد. اما در کنگره، جمهوری خواهانی که مخالفت با بایدن را اولویت اصلی خود قرار داده اند، تمایل چندانی به این رایزنی ها نخواهند داشت.

در ارتباط با سنا ممکن است پس از انتخابات میان دوره ای، این مجلس به هر طرف متمایل شود. حزب اکثریت همچنان کم ترین حاشیه ها را خواهد داشت. این بدان معنا است که بایدن بدون توجه به این که چه کسی مسئول است، قادر است نقاط مشترک بیشتری را در آنجا پیدا کند. بسیاری از دستاوردهای قانونی بایدن در مقام رئیس جمهوری، محصول جانبی مذاکرات دو حزبی در سنا بوده است.با این حال سنا به رهبری جمهوری خواهان می تواند لوایحی را تصویب کند که توسط مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری خواه ارسال می شود و فشار های سیاسی روانی را بر بایدن تحمیل می کند.

ترامپ و بایدن هستی

حزب جمهوری خواه کنترل کمیته ها، قدرت انجام تحقیقات و نظارت بر دولت را دوباره به دست خواهد آورد. سنای جمهوری خواه نیز می تواند با مسدود کردن یا به تاخیر انداختن تصویب نامزدهای ریاست جمهوری و قوه مجربه، حیات سیاسی بایدن را دشوار کند. حال اگر دموکرات ها سنا را حفظ کرده و مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری خواهان قرار دهند، بعید است که دو مجلس نقاط مشترکی زیادی پیدا کنند.

اما جمهوری خواهان می توانند درارتباط با برخی از قوانین، میانه روهای دموکرات سنا را جذب کنند.اگر دموکرات ها می توانستند مجلس نمایندگان و سنا را از آن خود کنند، احتمالا مذاکرات درباره برخی از موارد در دستور کار بایدن که هرگز تصویب نشد، از سرگرفته می شد از جمله بسته جدید برنامه های اجتماعی و اقتصادی که او در میان اختلاف های درون حزبی دموکرات ها، متوقفش کرد.

اکثر مناطق در ارتباط با مجلس نمایندگان رقابتی نیستند آن هم به دلیل یک فرایند تقسیم بندی دوباره که به مجالس ایالتی اجازه می دهد در صورت تصمیم، خطوط کنگره خود را ترسیم کنند. بسیاری از مجالس قانونگذاری خطوطی را برای امتیاز دادن به یک حزب یا طرف دیگر ترسیم می کنند. با این حال ده ها کرسی در حال بازی اند از جمله بسیاری از کرسی هایی که در اختیار دموکرات هایی بود که سال 2018 در مناطق حومه پیروز شدند و در آن سال اکثریت را برای حزب به دست آوردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید