حسین علایی:

در تأمین امنیت اماکن مذهبی ضعف وجود دارد/ وظیفه گشت ارشاد را از دوش پلیس بردارید

کدخبر: ۵۳۰۶۵۵
اقتصادنیوز: رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حادثه چند ماه قبل و حمله یک جوان تکفیری و قتل سه روحانی مظلوم در صحن حرم امام رضا نشان داد که ضعف های زیادی در تأمین امنیت اماکن و اجتماعات مذهبی وجود دارد که باید برطرف شود.
 در تأمین امنیت اماکن  مذهبی ضعف وجود دارد/ وظیفه گشت ارشاد را از دوش پلیس بردارید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، همزمان با چهلمین روز فوت مرحومه خانم مهسا امینی، در حالی که تجمعات پراکنده ای در شهرهای مختلف کشور در جریان بود، یک تروریست با ورود به حرم شاهچراغ(ع) شماری از زائران را به رگبار گلوله بست و آنان را مظلومانه به شهادت رساند. 

در این خصوص با حسین علایی رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استاد دانشگاه به گفت و گو نشستیم که مشروح آن در پی می آید:

آقای علایی، به نظر شما مسئولیت حمله شیراز متوجه چه کسانی است؟

طبیعی است که انجام جنایت هولناک در شیراز و حمله به مردم عادی در حرم حضرت احمدبن موسی، یک اقدام برنامه ریزی شده است که با بهره گیری از نقائص امنیتی موجود در ایران و در حرم شاهچراغ به مرحله اجرا درآمده است.

مسئولیت این حمله متوجه دولت ها، گروه های آدم کش و کسانی است که به دنبال افزایش خشونت و درگیری در ایران هستند. گروه ها و حکومت ها و افرادی که در نهایت به دنبال از بین بردن اقتدار ایران عزیز هستند، از متهمین چنین فاجعه عظیمی می باشند. 

گروه هایی مانند داعش که طبق اعلام رسانه های خارجی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته اند، از خبیث ترین آدم کشانی هستند که به هیچ انسانی رحم نمی کنند. گرو‌هایی مانند داعش اصولاً مخالف افراد مذهبی هستند و هرکسی غیر از افراد مربوط به افکار خودشان را جایز القتل می دانند.

ضعف های زیادی در تأمین امنیت اماکن و اجتماعات مذهبی وجود دارد

با توجه به تأکید رهبر انقلاب بر برخورد قاطع و «خردمندانه» با عوامل این جنایت، دستگاههای امنیتی چه رویکردی را در پیگیری موضوع باید در پیش بگیرند؟

به نظر می رسد که شاید بهترین شیوه برای عدم تکرار چنین جنایاتی، تمرکز نیروهای مسلح بر انسداد خلاءها و حفره های امنیتی چه در مرزها و چه در داخل کشور باشد تا با رفع نقائص سیستم های امنیتی، امکان بروز چنین فجایعی بوجود نیاید. 

حادثه چند ماه قبل و حمله یک جوان تکفیری و قتل سه روحانی مظلوم در صحن حرم امام رضا علیه السلام نشان داد که ضعف های زیادی در تأمین امنیت اماکن و اجتماعات مذهبی وجود دارد که باید برطرف شود. 

شاید مجلس شورای اسلامی و قانون گذاران بتوانند با برداشتن وظایف نامربوطی مثل گشت ارشاد از دوش نیروی انتظامی، توان این نیرو را برای حفظ امنیت شهروندان بویژه برای مقابله با آدم کشان حرفه ای و نیز سارقین مسلح بکار گیرند تا مردم احساس بهتری نسبت به پلیس داشته باشند.

نظر شما در مورد پیوند دادن این واقعه تروریستی با اعتراضات اخیر چیست؟

معمولاً افراد و گروه های آدم کش، منتظر بهره گیری از فرصت های مناسب برای انجام جنایاتشان هستند. شاید آنها تصور کرده اند که اعتراضات اخیر موجب کاهش ضریب امنیتی در کشور شده است و شرایط مطلوبی برای راه اندازی یک جنگ داخلی فراهم آمده است تا هم فشار بر معترضین افزایش یابد و هم مردم با یکدیگر درگیر شوند و هم احساس نا امنی در همه اقشار مختلف مردم بالا رود.

برای آرام کردن فضای کشور پس ار اعتراضات اخیر، چه سیاستی باید در کشور اتخاذ شود؟

گرچه نیروهای مسلح تلاش های زیادی برای افزایش ضریب امنیتی کشور انجام می دهند، ولی به نظر می رسد که نیروهای انتظامی و امنیتی می توانند با دست بر داشتن از شیوه های ناکارآمد در رفتار با معترضین و کنار گذاشتن برنامه هایی مانند گشت ارشاد و ستادهای امر به معروف، به تلطیف فضای کشور کمک کنند. 

عدم به کارگیری تجهیزات و سلاح هایی که منجر به قتل و جرح معترضین می شود، می تواند کمک بزرگی به جلوگیری از بروز مصیبت های جدید کند. 

اما مهم ترین اقدام، اجرای تمامی اصول قانون اساسی و تصحیح سیاست های حکمرانی در همه ابعاد به ویژه در حوزه های روابط خارجی، فناوری، فضای مجازی و توسعه اقتصادی می باشد. اصلاح سیاست ها، قوانین، مقررات و برنامه های اجرایی می تواند به بهبود وضعیت معیشت مردم کمک فروانی بکند به طوری که انرژی دانشگاهیان، نخبگان و دانشجویان و آحاد مختلف مردم به جای اعتراض، صرف پیشرفت و تعالی کشور و سربلندی جمهوری اسلامی ایران شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید