اردوغان صدرنشین نظرسنجی ها شد

کدخبر: ۵۳۱۱۸۲
اقتصادنیوز: یک نظرسنجی از سوی حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب حاکم نشان می‌دهد که این حزب توانسته ۴۰ درصد آرا را به خود جلب کند.
اردوغان صدرنشین نظرسنجی ها شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، هشت ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه باقی مانده و از ماهها پیش مؤسسات نظرسنجی غیر دولتی در ترکیه وارد گود شده و در حال افکارسنجی از جامعه آماری خود هستند. با اینکه نتایج به دست آمده در برخی موارد با یکدیگر اختلاف دارند، اما طبق آخرین نظرسنجی از سوی چندین مؤسسه معتبر نظرسنجی، علی‌رغم مشکلات اقتصادی و افزایش تورم در این کشور، اما شرایط به نفع اردوغان و حزب عدالت و توسعه دیده می‌شود.

به نوشته وبگاه عربی‌۲۱، به نظر می‌رسد اقدامات دولت ترکیه در ماههای اخیر از جمله افزایش حقوق، ارائه بسته‌های حمایتی و اعلام آغاز پروژه مسکن اجتماعی و در حوزه خارجی، تعادل اتخاذ شده از سوی آنکارا در جنگ اوکراین و میانجی گری در بحران غلات و اسرای دو طرف و همچنین نشاندن رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان پشت یک میز و همچنین مذاکرات گازی با پوتین، موجب بالا رفتن میزان محبوبیت اردوغان و حزب عدالت و توسعه شده است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که مخالفان دولت ترکیه نیز در خصوص معرفی نامزد واحد به اختلاف برخورده‌اند و اختلافات احزاب مخالف به خصوص دو حزب «جمهوری‌خواه خلق» و حزب «خوب» در خصوص حزب «دموکراتیک خلق» به  رسانه‌ها کشیده شده است. همزمان برنامه مدونی از سوی مخالفان برای اقناع نخبگان ترکیه دیده نمی‌شود.

نظرسنجی حزب عدالت و توسعه

یک نظرسنجی از سوی حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب حاکم نشان می‌دهد که این حزب توانسته ۴۰ درصد آرا را به خود جلب کند.  به گفته «مصطفی شین» از نمایندگان این حزب، میزان محبوبیت عدالت و توسعه در نظرسنجی‌های پیشین هیچ زمانی به کمتر از ۳۴ درصد نرسید و اکنون به بالای ۴۰ درصد رسیده است.

او مدعی شد که طبق نظرسنجی انجام شده، حزب عدالت و توسعه ۴۱.۹ درصد و شخص اردوغان نیز ۵۲ درصد از آراء را به خود اختصاص داده است.

نظرسنجی شرکت متروپل

مؤسسه متروپل ترکیه در نظرسنجی ۱۵ تا ۱۸ اکتبر خود با جامعه آماری ۲۱۴۵ نفر، اعلام کرد که حزب عدالت و توسعه با ۳۶.۳ درصد بیشترین آراء را دارد. همچنین حزب «جنبش ملی» به عنوان شریک حزب حاکم، ۱۰.۱ درصد از آرا را از آن خود کرده است.

اما طبق این نظرسنجی حزب «جمهوری خواه خلق» به رهبری «کمال قلیچدار اوغلو» ۲۳.۲ درصد و حزب «خوب» به رهبری «مرال آکشنر» ۱۲.۴ درصد و حزب کُردی دموکراتیک خلق نیز ۱۰ درصد از آراء را به خود اختصاص داد.


نتایج نظرسنجی مؤسسه متروپل

گفتنی است که در انتخابات ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸، حزب عدالت و توسعه توانسته بود ۴۲.۵۶ درصد آراء و حزب «جنبش ملی» به عنوان هم‌پیمان حزب عدالت و توسعه نیز ۱۱.۱۰ درصد آراء را به خود اختصاص دهد.

حزب جمهوری‌خواه خلق نیز در رتبه دوم با ۲۲.۶۵ درصد قرار گرفت و حزب «خوب» نیز ۹.۹۶ درصد و حزب دموکراتیک خلق ۱۱.۷ رصد آراء را از آن خود کردند.

به نوشته عربی۲۱، نظرسنجی مؤسسه متروپل نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه توانسته درصد بیشتری را در مقایسه با ماههای گذشته از آن خود کند. این مؤسسه البته نتایج نظرسنجی خود درباره افراد حقیقی را منتشر نکرده است، اما ۴۷.۶ درصد سؤال شوندگان در پاسخ به اینکه «آیا با روش کار اردوغان موافق هستید؟» پاسخ مثبت و ۴۷.۸ درصد نیز پاسخ منفی دادند.

نظرسنجی مؤسسه ASAL

طبق نظرسنجی این مؤسسه که از تاریخ ۵ تا ۱۴ اکتبر از میان ۲۳۱۲ نفر انجام شده است، حزب عدالت و توسعه توانسته ۳۸.۴ درصد آراء و حزب «جنبش ملی» نیز ۹.۱ درصد را بهخود اختصاص دهند.

طبق این نظرسنجی حزب «جمهوری خواه خلق» ۲۳.۵ درصد و حزب «خوب» ۱۱ درصد و حزب «دموکراتیک خلق» ۱۰.۷ درصد آراء را از آن خود کرده‌اند.

اما در خصوص افراد مطرح و نامزدهای احتمالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری، اردوغان ۳۲.۳ درصد، قلیچدار اوغلو ۱۵.۲ درصد، «منصور یافاش» شهردار آنکارا ۱۴.۶ درصد، صلاح الدین دمیرتاش ۷.۴ درصد، «مرزال آکشنر» ۶.۲ درصد از آراء را به خود اختصاص داده‌اند.


نتایج نظرسنجی مؤسسه ASAL در خصوص احزاب


نتایج نظرسنجی مؤسسه ASAL در مورد اشخاص

  همچنین در حالی که احتمال کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم وجود دارد، سؤال شوندگان از میان اردوغان و قلیچدار اوغلو،  ۵۲.۴ درصد به اردوغان و ۴۷.۶ درصد نیز به قلیچدار اوغلو رأی داده‌اند. همچنین بین اردوغان و اکرم امام اوغلو، نیز ۵۶.۷ درصد به اردوغان و ۴۳.۳ درصد نیز گفته‌اند که به امام اوغلو رأی خواهند داد.

نظرسنجی مؤسسه ORC

اما نظرسنجی مؤسسه ORC از میان ۳۶۸۰ نفر مقداری نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد. این نظرسنجی از هفت اکتبر تا ۱۰ اکتبر انجام شده است.

طبق این نظرسنجی، حزب عدالت و توسعه ۳۰.۲ درصد و هم‌پیمان آن یعنی حزب «جنبش ملی» ۶.۳ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.  ۲۴.۵ درصد از سؤال‌شوندگان به حزب «جمهوری ‌خواه خلق» ۱۸.۷ درصد به حزب «خوب» و ۷.۳ درصد به حزب «دموکراتیک خلق» رأی داده‌اند.


نظرسنجی مؤسسه ORC

نظرسنجی مؤسسه PİAR

در نظرسنجی مؤسسه PİAR با جامعه آماری ۲۵۲۴ نفر که در تاریخ ۱۰ الی ۱۳ اکتبر انجام گرفته است نیز شاهد نتایج متفاوتی هستیم.

در این نظرسنجی ۲۸.۶ درصد گفته‌اند که به حزب عدالت و توسعه و ۸.۶ درصد به حزب «جنبش ملی» رأی خواهند داد. همچنین ۲۸.۱ درصد به حزب «جمهوری‌خواه خلق» و ۱۱.۷ درصد به حزب «خوب» و ۹.۸ درصد نیز به حزب کُردی «دموکراتیک خلق» رأی داده‌اند.


نتایج نظرسنجی مؤسسه PİAR

بازگشت آراء به سبد حزب عدالت و توسعه

رئیس مؤسسه Kamuoyu در گفت و‌گو با شبکه «ای هابر» ترکیه گفت که آرا در مقایسه با شش ماه گذشته چه ارتباط با اشحاص و چه احزاب تفاوت چشمگیری دارد.

به گفته او برای مدتی آرای ائتلاف حاکم و مخالفان به یکدیگر نزدیک بود که این مسأله موجب نگرانی حزب عدالت و توسعه شده بود.

او افزود: «شش ماه پیش آرای مخالفان افزایش یافت و رأی دهندگان ترکیه‌ای امیدوار بودند که فردی از درون ائتلاف مخالفان به ریاست‌جمهوری برسد، زمانی که گروهها و احزاب مخالف نتوانسته‌اند به یک نامزد مشترک برسند، بار دیگر آرای حزب عدالت و توسعه به ۴۰ درصد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید