تکذیب تحویل پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین

ایران: از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم /با روسیه همکاری دفاعی داریم/رخدادهایی مثل فوت مهسا امینی در آمریکا و اروپا هم می افتد!

کدخبر: ۵۳۱۷۸۸
سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی، گفت: ایران سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی دارد، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم.
ایران: از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم /با روسیه همکاری دفاعی داریم/رخدادهایی مثل فوت مهسا امینی در آمریکا و اروپا هم می افتد!

به گزاش اقتصادنیوز به نقل از همشهری، کنعانی در پاسخ به این سؤال که درخواست روسیه از ایران برای دریافت موشک‌های بالستیک دوربرد چقدر صحت دارد، گفت: دولت ایران دارای نقشه راه جدیدی مبتنی بر سیاست خارجی متوازن، فعال و هوشمند با تأکید بر همکاری با همه همسایگان به‌ویژه فدراسیون روسیه و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی بوده و مصمم است همکاری‌های دو و چندجانبه با این کشور را بیش از پیش گسترش دهد.

ناصر کنعانی تصریح کرد: ما سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی داریم و این ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد. ما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم و خواهان حل مشکل از طریق گفت‌وگو هستیم. این سیاست اصولی ماست. او در عین حال بار دیگر تحویل پهپاد و کمک نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را قویا رد کرد.

کنعانی در پاسخ به سؤال رسانه کرواسی درباره فوت مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران و تأثیر آن بر ثبات ایران گفت:  چنین رخدادهایی در بسیاری از نقاط در دنیا ازجمله آمریکا و اروپا اتفاق می‌افتد، ولی یک هجمه وسیع سیاسی و رسانه‌ای جهانی علیه آن کشورها شروع نمی‌شود.

در این موضوع، قبل از اینکه مراجع رسمی و تخصصی در ایران نتایج تحقیق و بررسی خود را اعلام کنند، مقامات آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بلافاصله اعلام‌ موضع و ایران را متهم کردند. تعدادی از رسانه‌ها و نیز شبکه‌های اجتماعی را سازماندهی کرده و تلاش کردند با انتشار اطلاعات یک‌سویه و در بسیاری از موارد غیرواقعی، زمینه را برای فشار سیاسی، دخالت در امور داخلی ما و تحریک ناامنی در داخل ایران فراهم کنند. اسناد فراوانی از این اقدامات وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتراض مسالمت‌آمیز را می‌پذیرد. این اعتراض‌ها درخصوص موضوعات صنفی، اجتماعی و حتی سیاسی به تناوب در ایران صورت گرفته است. معترضان حتی در مقابل مجلس ایران تجمع کرده و مسئولان و نمایندگان هم به درخواست‌هایشان رسیدگی می‌کردند. اما دولت جمهوری اسلامی ایران مثل هر دولت دیگری در مقابل اغتشاش، آشوب و ایجاد ناامنی و اقدامات تروریستی با منطق و اقتدار برخورد می‌کند. دولت و مسئولان ایران به احساسات و عواطف و نیز مطالبات مردم کشور در این حادثه احترام می‌گذارند، اما اجازه نمی‌دهند با تحریکات رسانه‌ای و سیاسی خارجی، امنیت و ثبات کشور تحت‌تأثیر قرار گیرد. اعتراض مسالمت‌آمیز موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش افروزی و عملیات تروریستی است. ایران از پشتوانه قوی مردمی و دمکراسی کارآمد برخوردار است. ایران سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید