روسیه:

عدم درگیری نظامی با قدرت‌های اتمی بالاترین اولویت ماست

کدخبر: ۵۳۲۰۸۱
اقتصادنیوز: وزارت خارجه روسیه بر تعهد خود در زمینه عدم درگیری نظامی با قدرت‌های اتمی جهان تاکید کرد.
عدم درگیری نظامی با قدرت‌های اتمی بالاترین اولویت ماست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که جلوگیری از درگیری نظامی بین قدرت‌های اتمی جهان بالاترین اولویت این کشور است.

به نوشته روزنامه «فایننشال تایمز» وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که بر اساس بیانیه مشترکی که در ماه ژانویه با آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین امضا کرد، تعهد خود را به جلوگیری از جنگ اتمی و اجتناب از مسابقه تسلیحاتی «به طور کامل» مجددا تایید می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه روسیه آمده است: «در شرایط سخت و آشفته کنونی که پیامد اقدام‌های غیرمسئولانه و با هدف تضعیف امنیت ملی ماست، قاطعانه متعهد هستیم که جلوگیری از هرگونه درگیری نظامی بین قدرت‌های اتمی بالاترین اولویت است.»

مقامات غربی در ماه‌های اخیر نظارت بر آمادگی اتمی روسیه را افزایش داده‌اند، اما تاکنون هیچ تغییری را در این زمینه گزارش نکرده‌اند.

روزنامه «نیویورک تایمز» روز چهارشنبه به نقل از چند مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد که  سران ارشد نظامی روسیه گفت‌وگوهایی داشتند تا زمان و چگونگی استفاده احتمالی مسکو از یک بمب اتمی تاکتیکی در اوکراین را مورد بحث قرار دهند که این مسئله باعث تشدید نگرانی در واشنگتن و پایتخت‌های متحدش شده است. 

به نوشته این روزنامه، پنتاگون تخمین می‌زند که روسیه بالغ بر دو هزار تسلیحات اتمی تاکتیکی دارد که برای استفاده در میدان جنگ برای غلبه بر نیروهای متعارف طراحی شده‌اند.  سلاح‌های اتمی تاکتیکی قدرت انفجاری کمتری دارند و برای بردهای کوتاه‌تر نسبت به کلاهک‌هایی که بر روی موشک‌های قاره‌پیما نصب می‌شوند، استفاده می‌شوند.»

 به نوشته فایننشال تایمز، وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که دکترین نظامی روسیه استفاده از سلاح‌های اتمی را در صورتی که روسیه در ابتدا مورد یک حمله اتمی قرار گیرد یا «موجودیت کشور» در معرض تهدید یک حمله متعارف قرار گیرد، مجاز می‌داند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید