در نشست شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد

عصبانیت آمریکا از کره شمالی

کدخبر: ۵۳۲۴۵۷
اقتصادنیوز: شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی بار دیگر به درخواست آمریکا نشستی در پی آزمایش های موشکی کره شمالی تشکیل داد و واشنگتن، مسکو و پکن را متهم به رها کردن مسوولیت‌شان در این شورا کرد و روسیه و چین نیز آمریکا را عامل تشدید تنش ها دانستند.
عصبانیت آمریکا از کره شمالی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در سخنانی در این نشست شورای امنیت گفت: کره شمالی به طور مداوم و غیر مسوولانه به پروازهای بین المللی و ایمنی دریایی بی توجهی می کند.

وی تصریح کرد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نسبت به پیام های کره شمالی درباره استفاده از سلاح هسته ای بسیار نگران است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد، پرتاب های موشکی و تمرین های نظامی کره شمالی  می تواند بر تلاش برای جلوگیری از اشتباهات محاسباتی و کاهش تنش ها در منطقه تاثیر منفی بگذارد.

 وی تقویت کانال های ارتباطی به ویژه میان دو کره را بسیار  با اهمیت دانست و گفت که شورای امنیت باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید وضعیت انجام دهد.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت که گوترش همچنان نسبت به شرایط انسانی در کره شمالی نگران است و سازمان ملل آماده ارسال نیرو و کمک به این کشور برای رفع نیازهای بهداشتی و انسانی است.

 وی تصریح کرد یکپارچگی شورای امنیت در این مساله برای کاهش تنش و عبور از بن بست دیپلماتیک ضروری است.

 لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روسیه و چین را به حمایت کامل از کره شمالی در برابر اقدامات بیشتر شورای امنیت سازمان ملل، متهم کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: چون ممکن است کره شمالی به شما سلاح بفروشد تا به جنگ تجاوزکارانه شما در اوکراین کمک کند، نمی‌توانید مسوولیت‌های خود در شورای امنیت را رها کنید.

گرینفیلد افزود: دیپلمات‌ها گفته ‌اند که بعید است روسیه و چین با هرگونه اقدام شورا در مورد آخرین پرتاب‌های موشکی کره شمالی موافقت کنند.

وی ادعا کرد: آمریکا به راه حل دیپلماتیک برای بحران شبه جزیره کره متعهد است. از کره شمالی می خواهیم رفتار تحریک آمیز خود را کنار بگذارد و به دیپلماسی روی بیاورد.

نمایندگان کشورهای غربی همچون فرانسه ، انگلیس و آلبانی از موضع آمریکا دفاع کردند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت که هر موشکی که کره شمالی پرتاب می کند نشان از بی اعتنایی او به قطعنامه های شورای امنیت دارد.

سفیر آلبانی در سازمان ملل نیز افزود که  سکوت در برابر اقدامات تحریک آمیز کره شمالی رها کردن مسئولیت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید