انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از بدزبانی و تندروی های اخیر

کدخبر: ۵۳۲۶۷۱
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود از ورود بخش‌های مختلف به وادی افراط ابراز نگرانی کرد.
انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از بدزبانی و تندروی های اخیر

به گزارش اقتصادنیوز، در این مطلب آمده است:این روزها انگار میدان به دست تندگویان و بدزبانان افتاده است. نتیجه هم همان است که قدیمی‌ها در ضرب‌المثل «جوابِ ‌های هوی است» ما را از افتادن به این وادی هولناک و بی‌پایان، پرهیز داده‌اند. واقعیت این است که تندروی – و البته کندروی - در امور شخصی ناپسند است چه رسد به امور اجتماعی. به این در و به آن دیوار کوفتن، چاره کار نیست. گاهی چاره کردن کار را هم مشکل می‌کند.

امروز در شرایطی که دیگران می‌خواهند ما را عصبانی کنند و به دست خودمان از محور اعتدال و خویشتن ‌داری بیرون کنند،  اغتشاش و آتش افروزی دیگران ما را به این وادی نکشاند که حق اعتراض مدنی و مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی را هم نادیده گیریم.

راز ممتاز بودن رسول اعظم الهی و امام علی(ع) در این بود که دشمن هرگز نمی‌توانست آنان را - حتی به اندازی سر سوزنی و باریکی مویی - به خود شبیه کند. این، آن حضرات بودند که دیگران را با تأثیر بر اخلاق و رفتارشان به سمت هدایت می‌کشاندند و شبیه خود می‌کردند نه این که تحت تأثیر قرار بگیرند و- نعوذ بالله- اندکی شبیه شوند.

کم نخوانده و ندیده‌ایم کسانی را که دستشان به تفنگ و گلوله نمی‌رسد، اما با گلوله‌های کلمات رکیک کوتاهی قامت فهم خود و بلندی کینه خویش را نشان می‌دهند. زشتی رفتار از حد می‌گذرانند که زشتی هم شرمنده می‌شود از این همه زشت گویی و دریده دهانی.

 در مکتب انقلاب آموخته‌ایم که بدی را هم با نیکی پاسخ دهیم. با رواداری، آتش خشم را با آب مهر فرو نشانیم. ما همه تلاشمان را باید بکنیم که جریان مقابل‌مان را مثل خودمان کنیم اگر در این به توفیق نرسیدیم، هرگز خود نباید شبیه او شویم. این عین پیروزی است، اما با هزار تاسف، براساس آنچه یک مستند‌ساز اصولگرا و یک مدیر سابق شبکه‌های رادیویی و رسانه نگار اصولگرا، نوشته‌اند، برخی افراد که به نام ما پا به میدان گذاشته‌اند، به همان زبانی سخن می‌گویند که اهل اغتشاش.

معنای روشنش این است که ما نتوانسته‌ایم آنان را شبیه خود کنیم، آنان برخی‌ها را شبیه خود کرده‌اند. این اگر برای ما شکست نیست پس چیست؟ ما می‌خواهیم بساط بدکلامی و دریده زبانی برچیده شود نه این که اززبانی به زبان دیگر منتقل شود. نه اینکه فحش از آن طرف را ناپسند بشماریم اما بر بدزبانی این طرف، با چشم و گوش بسته بگذریم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید