احیای برجام به ابزار تبلیغانی تبدیل شد

رکب روسیه به ایران به روایت فلاحت پیشه/ تهدید نظامی ایران یک بلوف است

کدخبر: ۵۳۲۸۲۴
فلاحت‌پیشه گفت: ایران و آمریکا فرصت احیای برجام را از دست دادند و ایران بیش از همگان ضرر کرده است. اما در حال حاضر صحبت کردن درباره برجام، به سود کشور نیست و آمریکایی‌ها چاره‌ای جز بازگشت به برجام ندارند.
رکب روسیه به ایران به روایت فلاحت پیشه/ تهدید نظامی ایران یک بلوف است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، با اشاره به روی کار آمدن دوباره بنیامین نتانیاهو و تاثیر انتخابات اسرائیل و کنگره آمریکا بر روی مذاکرات برجام گفت: انتخابات در سرزمین های اشغالی و روی کار آمدن سیاستمداران این رژیم اثری روی مناسبات برجام ندارد چرا که برجام شرایط خاص خودش را دارد. در طول 3 دهه اخیر، بخش اعظم سیاستمداران صهیونیست که روی کار آمدند، یا وابسته به جریان حریدی بودند یا در حوزه های مختلف نگاه تند و افراطی داشتند. در همین جریان افرادی مثل نتانیاهو، موضوع ایران را خیلی بلد کرده و به عنوان مسائل امنیتی برای اسرائیل مطرح می کنند. نه تنها نگاهشان به این موضوع افراطی است که برخی از سیاستمداران آمریکا سعی می کنند فاصله‌شان را با آنان حفظ کنند. 

ترامپ هم از سیاست‌های ضدایرانی نتانیاهو فاصله گرفت

وی ادامه داد: دونالد ترامپ نیز سعی می کرد از سیاست های اسرائیل و نتانیاهو درباره ایران فاصله بگیرد و به صورت کامل دیپلماسی با ایران را کنار نگذارد. بایدن هم نتانیاهو را عامل اکثر چالش های منطقه می داند. لذا، از این نظر روی کار آمدن دوباره نتانیاهو؛ موضوع ایران را برای صهیونست ها مطرح می کند و ایشان سیاست توام با چالشی را در برابر ایران دنبال می کند. به همین میزان هم حساسیت جریان های سیاسی در آمریکا را بر می انگیزد. 

 احیای برجام به ابزار تبلیغانی تبدیل شد

فلاحت پیشه با اشاره به برجام گفت: موضوع برجام، شرایط خاص خودش را دارد و مشخصا مرتبط با منافع ملی ایران و آمریکا است. آقای بایدن و تیم دموکرات در آمریکا تلاش کردند که برجام احیا شده را به یک شعار تبلیغاتی تبدیل کنند. سیاست آمریکا در حال حاضر طبق راهبرد امنیت ملی نیمه اول قرن بیستم، مقابله با 2 چالش هژمونی آمریکا در دنیاست. هر چه در این قالب موفق تر عمل کنند از آن به عنوان یک شعار تبلیغاتی استفاده می کنند. اولین چالش، چالش اقتصادی و سیاسی چین است و دومین چالش هم چالش نظامی روسیه است. اخیر هم چالش انرژی در برابر روسیه به آن اضافه شده است. 

 این نماینده سابق مجلس گفت: لذا، آمریکا هرچه بتواند چالش های منطقه ای خود را کاهش بدهد، منابع و انرژی کشور را معطوف به مقابله با چین و روسیه کند، به همان میزان هم احساس موفقیت می کند. بایدن سعی کرد با اعلام احیای برجام، یکی از چالش های منطقه ای آمریکا را کنار بگذارد اما، این اتفاق نی‌افتاد و نه تنها برجام به عنوان یک ابزار تبلیغ در انتخابات نوامبر{ انتخابات میان دوره‍ای آمریکا} نشد و در حال حاضر دموکرات ها نیز مجبورند علیه ایران صحبت کنند به گونه‌ای که موضوع توافق با ایران به چالش با ایران تبدیل شد. 

آمریکا سعی می‌کند ایران را تضعیف کند

فلاحت‌پیشه گفت: کمااینکه، آمریکایی ها بعد از انتخابات نوامبر دوباره به توافق هسته ای روی خواهد آورد و پیغام و پسغام آنان از طریق مقامات اتحادیه اروپایی دوباره شکل خواهد گرفت. آمریکایی ها سعی می کنند از شرایط امروز ایران برای تضعیف شرایط چانه زنی تهران استفاده کنند. اگر ایرانی ها نتوانند در کوتاه مدت ساز و کار درونی و اتفاقات اخیر پایان بدهند، آنان سعی می کنند تا حدی ایران به عنوان طرف تضعیف شده در نظر بگیرند. به نظرم، بعد از آن آمریکایی ها دوباره سیاست احیای برجام را در دستور کار قرار بدهند، اولین شخصی که با او دچار چالش خواهند شد آقای نتانیاهو است. 

تهدید نظامی یک بلوف است

این سیاستمدار با اشاره به اظهارات رابرت مالی و بورل مبنی بر به بن بست رسیدن برجام و اجرای پلن B، گفت: در شرایطی که آمریکایی از استقناع صحبت می کنند طرح موضوع برجام از سوی دیپلمات های ایرانی فقط تضعیف کننده جایگاه دیپلماسی ایران است. به طور طبیعی نهادهای مختلف آمریکا پیام هایی را به ایران منتقل می کنند. من معتقدم آمریکایی ها تا بعد از انتخابات نوامبر، برجام را در دستور کار قرار نخواهند داشت. البته، پرداختن به پلن B و تهدید نظامی هم یک بلوف است. از زمانی که ایرانی ها قدرت خودشان را به رخ کشیدند، مانند حمله به عین الاسد، سرنگونی پهپاد آمریکایی، آنان می دانند هر گونه چالش نظامی با ایران تبدیل به یک چالش مدیریت نشده می شود.

آمریکا چاره‌ای جز بازگشت به برجام ندارد

وی ادامه داد: بنابراین، این یک بلوف است که در شرایط کنونی از سوی آمریکایی ها مطرح می شود. به هر حال، من این موضوع را یک امر واقعی نمی بینم و معتقد هستم هر چقدر برجام به خاک  رفته اما، برجام تنها چیزیست که زیر خاکستر است. منتها، مقامات وزارت خارجه در جایی که باید از دیپلماسی استفاده کرده و برای رهایی از منافع دیگر طرف های برجام، ابتکار به خرج می دادند؛ تعلل کردند و این تعلل به ضرر ایران تمام شد. آن زمان وزارت خارجه با فقدان ابتکار مواجه بود و باعث تعجب است که الآن که برجام در دستور کار قرار ندارد؛ این موضوع گیری ها مطرح می شود. موضع گیری هایی که نه تنها ابتکاری در آن وجود ندارد، بلکه تضعیف کننده جایگاه ایران است. 

وی گفت: ایران و آمریکا فرصت احیای برجام را از دست دادند و ایران بیش از همگان ضرر کرده است. اما، در حال حاضر صحبت کردن درباره برجام، به سود کشور نیست و آمریکایی ها چاره ای جز بازگشت به برجام ندارد. 

رکب روسیه به ایران

فلاحت پیشه با اشاره به تایید ارسال پهپاد به روسیه توسط ایران قبل از جنگ اوکراین گفت: همچون گذشته ایران در موضوع پهپادها از روسیه بازی خورد. یعنی، کمتر کشوری در دنیای امروز هست که به اندازه ایران از روس ها بازی خورده باشد. ایران و روسیه نزدیک به 30 سال است که در مناسبات مختلف از رزمایش نظامی تا تولید مشترک با هم ارتباط دارند. طبیعی بود که همانگونه که اوکراین بالاترین تنوع سلاح ها را دارد، روس ها نیز از هر ابزاری استفاده کردند. اما، اینکه روس ها موضوع پهپاد را بزرگ نمایی کردند، در دنیای امروز که همگان سعی می کنند گلیم خود را از آتش اوکراین جدا کنند؛ گلیم ایران برای دومین بار در آتش اوکراین می سوزد. یکی برجام بود که سوخت و الان نیز یک فضای منفی ایجاد شده که روس ها سعی کردند ایران را تضعیف کنند. 

وی گفت: یک واقعیتی وجود دارد که آمریکا و ناتو باید بدانند و آن این است که تا زمانی که آنان از گزینه روی میز سخن می گویند از هر ابزاری استفاده می کند که توان نظامی خود را نشان بدهد و طبیعتا کشورهای مختلف از اوکراین به عنوان یک مانور مقابله تسلیحاتی استفاده می کنند. ایران کشوری است که اوکراین می تواند از توان دیپلماتیک آن استفاده کند و به این چالش پایان بدهد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید