نخست وزیر جدید عراق، طرفدار ایران است یا آمریکا؟ /پشت‌‌‌پرده میانجی‌گری بین تهران و ریاض

کدخبر: ۵۳۲۹۵۷
نخست‌وزیر جدید عراق هم در اولین نشست خبری خود گفته بود که امیدوار به تداوم میزبانی از گفت‌‌‌وگوهای ایران ‌‌‌ و عربستان در بغداد در دوره نخست‌‌‌وزیری‌‌‌اش است.
نخست وزیر جدید عراق، طرفدار ایران است یا آمریکا؟ /پشت‌‌‌پرده میانجی‌گری بین تهران و ریاض

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

آیا همانگونه که برخی محافل سیاسی و رسانه های ایران، از گرایش نخست وزیر جدید عراق به ایران می گویند، واقعیت نیز همین است؟

برخی معتقد هستند که چون السودانی گرایش‌هایی به سمت مالکی دارد و مالکی روابط خوبی با ایران داشت اکنون نیز شاهد گرایش بیشتر عراق به سمت ایران خواهیم بود. اما باید توجه داشت که السودانی، مالکی نیست و جزو نسل جدید محسوب می‌شود.

حتی می‌توان گفت که سیاست‌های وی در برقراری توازن بین ایران و آمریکا بیشتر با سلفش یعنی الکاظمی و العبادی نزدیک است. یعنی السودانی نیز مانند الکاظمی و العبادی قصد دارد در برابر نقض حاکمیت ملی کشورش بایستد و چاره آن نیز توازن در روابط با تهران و واشنگتن است.

همچنین با در نظر گرفتن فضای داخلی عراق و فضای بین‌المللی، السودانی باید همین سیاست را دنبال کند؛ زیرا اگر وی به سمت یکی از طرفین متمایل شود با نقد افکار عمومی کشورش مواجه می‌شود.

بنابراین چشم‌‌‌انداز سیاست‌های السودانی به سمت ایران یا آمریکا گرایش نخواهد داشت بلکه وی با تاکتیک دیگری راهبرد دوره الکاظمی و العبادی را ادامه خواهد داد؛ چراکه این مساله جزء منافع حیاتی بغداد تعریف شده و اگر غیر از این باشد عراق نمی‌تواند استقلالش را تضمین کرده و در منطقه کارآمد باشد.

پشت‌‌‌پرده میانجی‌گری بین تهران و ریاض

از دیگر سو نقش میانجی‌گری بغداد بین تهران و ریاض نیز در قالب همین تثبیت نقش منطقه‌‌‌ای قابل ارزیابی است. بغداد برای پنج دور میزبان گفت‌وگوهای ایران و عربستان برای حل برخی مشکلات بود و امروز نیز مقامات عراقی بارها آمادگی خود را برای برگزاری دور ششم گفت‌وگوهای این دو بازیگر مهم منطقه اعلام کرده‌‌‌اند.

نخست‌وزیر جدید عراق هم در اولین نشست خبری خود گفته بود که امیدوار به تداوم میزبانی از گفت‌‌‌وگوهای ایران ‌‌‌ و عربستان در بغداد در دوره نخست‌‌‌وزیری‌‌‌اش است. وی تاکید کرد پیام‌هایی مبنی بر اهتمام به تداوم تلاش‌‌‌های بغداد برای تسهیل گفت‌وگو میان ریاض و تهران دریافت کرده است.

اکنون السودانی با هدف پیشبرد سیاست نسل جدید رهبران عراق باید توازن را هم بین ایران و عربستان و هم بین ایران و آمریکا برقرار کند و از سیاست خارجی موازنه مثبت فاصله نگیرد. در این خصوص اخیرا رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان عراق تاکید کرد که السودانی روابط خوبی با تمام کشورهای منطقه و جهان خواهد داشت و ایستادن در یک محور علیه محور دیگر به هیچ وجه به سود وی و عراق نخواهد بود. وی افزود: «این امر جزء سیاست دولت جدید عراق نخواهد بود و هیچ طرف سیاسی آن را نمی‌‌‌پذیرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید