پافشاری اتحادیه اروپا برای ارائه تفسیر گمراه کننده از یک قطعنامه

کدخبر: ۵۳۵۵۵۹
اقتصادنیوز: اتحادیه اروپا که چهارسال چشم خود را روی نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی آمریکا بسته است، اصرار دارد با ارائه تفسیری گمراه‌کننده بین قطعنامه و مشارکت ادعایی ایران در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار و تهران را بعنوان طرف ناقض معرفی کند.
پافشاری اتحادیه اروپا برای ارائه تفسیر گمراه کننده از یک قطعنامه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست با خبرنگاران ادعای نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد و مدعی شد که اتحادیه اروپا تحریم های اولیه را علیه ایران به دلیل تحویل پهپادها به روسیه که در کشتار مردم اوکراین و تخریب زیرساخت های غیرنظامی استفاده شد، تصویب کرده است. این موضوع در جلسه شورای امور خارجه در میان وزرای خارجه بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی در ادامه اتهام‌پراکنی ها علیه ایران افزود: موضع نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز کاملاً روشن است و تاکید کرده که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از ایران می‌خواهند که از ارائه سلاح به روسیه که برای ارتکاب جنایات علیه مردم و زیرساخت‌های اوکراین استفاده می‌شود، دست بردارد. 

موافقت پارلمان باکو با افتتاح سفارتخانه در تل‌آویو
سخنگوی جوسپ بورل ادعا کرد: هواپیماهای بدون سرنشین ایران که گویا ماه‌ها قبل از شروع جنگ در اختیار روسیه قرار داده است، در حال حاضر در این جنگ برای کشتن اوکراینی‌ها استفاده می‌شود و این نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. اتحادیه اروپا قبلاً تحریم‌هایی را در این زمینه تصویب کرده و اقدامات بعدی را نیز در صورت نیاز انجام خواهد داد.
وی درباره احتمال وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت: مذاکرات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد تحریم ها، میزان و زمان آن محرمانه است. بنابراین اگر کشورهای عضو در حال حاضر هیچ اقدام مشخصی انجام نداده و یا تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند، به این معنی نیست که چنین تصمیمات و اقداماتی بعدا تصمیم گیری نخواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مشارکت در جنگ اوکراین را رد و برای شفاف‌سازی این موضوع از طریق برگزاری جلسه مشترک با اوکراین اعلام آمادگی کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این رابطه تصریح کرده است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.
وی پیشتر در جمع خبرنگاران گفت: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.
امیرعبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بوده است و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه می‌دهیم.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داده و تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.
با این حال اروپایی‌ها اصرار دارند که مشارکت ادعایی ایران در جنگ اوکراین را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد معرفی کنند؛ قطعنامه‌ای که از سال ۲۰۱۸ به این سو از سوی ایالات متحده آمریکا به دلیل خروج از برجام و تهدید سایر اعضا به عدم اجرای مفاد آن نقض اما با سکوت مجامع بین‌المللی روبرو شده است.
تروئیکا ماه پیش از سازمان ملل متحد خواست تا در پرتو قطعنامه یادشده، درباره ادعای واهی ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه تحقیق کند. برخی مقام‌های اروپایی نیز ادعا کرده‌اند که باید مشخص شود اقدام روسیه و ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بشمار می‌رود یا خیر.
هم زمان امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز هشدار داد: تحقیقات سازمان ملل در مورد ادعاهای بی اساس مربوط به استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ غیر قانونی است و این سازمان نباید براساس منویات کشورهای غربی عمل کند.
وی تاکید کرد، کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.
به عبارت دیگر، این اتهام در حالی مطرح می‌شود که اولا هیچ مدرک محکمی برای تصدیق ادعا که ایران به روسیه پهباد ارسال کرده است وجود ندارد و در ثانی در صورت صدق چنین ادعایی محدودیت‌های سازمان ملل در ارتباط با معاملات تسلیحاتی در سال ۲۰۲۰ لغو شده است. 
حتی اگر فرض کنیم که محدودیت‌های «دیگری» همچنان برقرار است؛ باز آن محدودیت‌ها، شامل حال «پهباد»‌های سبک نمی‌شود و صرفا مربوط به انتقال فن‌آوری موشک‌هایی است که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشند. 
در نهایت اینکه اگر این محدودیت‌ها شامل حال پهباد هم می‌شود؛ باز مسئولیت حقوقی اخذ مجوز از شورای امنیت برای انتقال این کالا بر دوش واردکننده (روسیه) است، و نه برعهده ایران که (به ادعای تروئیکا) صادر کننده است.
پیتر جنکینز سفیر پیشین انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در گفت‌وگو با ایرنا، تلاش سه کشور اروپایی برای ارائه تفسیر گمراه کننده از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و ارتباط آن با ادعای نقش پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را زیر سوال برد و به طرف‌ غربی هشدار داد که توافق سال ۹۴ را فدای موضع‌گیری‌های سیاسی خود نکنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید