طرح پیشنهادی مرکز پژوهشهای مجلس:

هرکس مورد تحریم امریکا قرار گیرد، مشمول امتیازات ایثارگران می شود

کدخبر: ۵۳۷۴۵۱
اقتصادنیوز: «کلیه افراد ایرانی که رسما توسط دولت‌های متخاصم به خصوص امریکا در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند مشمول «قانون خدمت‌رسانی به ایثارگران» و اصلاحات بعدی آن می‌شوند.»
 هرکس مورد تحریم امریکا قرار گیرد، مشمول امتیازات ایثارگران می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتماد نوشت: مرکز پژوهشهای مجلس طرحی را در دست بررسی دارد که به موجب آن چنانچه افراد تحریم‌شده مذکور، تحت تعقیب قضایی، امنیتی یا سیاسی دولت امریکا یا سایر دولت‌های متخاصم قرار گرفتند از حداکثر سقف حمایت‌های مطرح در قانون فوق‌الذکر بهره‌مند شده و اقدامات حقوقی و قضایی لازم در حمایت از آنها انجام می‌شود.

ایثارگران براساس قانون چه کسانی هستند؟

براساس قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران مصوب سال 1391، ایثارگر به کسی اطلاق می‌گردد که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود.

ایثارگران چه خدماتی را دریافت می‌کنند؛ از مزایای مسکن تا حمایت درمانی و استخدامی

در این قانون خدمات ارایه‌ شده به جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های آنها به اضافه خانواده شهدا تعریف شده است. در اصلی‌ترین زمینه براساس این قانون دولت مکلف است همه ساله مبلغی را به منظور کمک به صندوق ذخیره ایثارگران که توسط بنیاد تشکیل خواهد شد در بودجه سالانه بنیاد پیش‌بینی نماید.

در متن قانون موارد متعددی از ارایه خدمات به این گروه هدف تعریف شده است. به ‌طور مثال، در زمینه خدمات در حوزه مسکن، مواردی شامل «تامین و واگذاری زمین یا مسکن، واگذاری منازل اجاره به شرط تملیک»، «ارایه تسهیلات بانکی بلندمدت با کارمزد حداکثر چهار درصد (۴%) با بازپرداخت بیست ساله»، «ودیعه مسکن استیجاری»، «کمک بلاعوض»، «پرداخت هزینه تعمیر منزل و تبدیل به احسن نمودن مسکن نامناسب» و «معافیت از هزینه‌های آماده‌سازی زمین، خدمات و تسهیلات مهندسی و شهری» تعریف شده است.

همچنین این قانون تاکید دارد که تمامی دستگاه‌های مشمول این قانون موظف‌اند پس از بازنشستگی یکی از ایثارگران، از محل سهمیه استخدامی خود با رعایت شرایط عمومی استخدام، یکی از فرزندان شهید، جانبازان بیست‌وپنج درصد (۲۵%) و بالاتر، آزاده، اسیر و مفقودالاثر را در آن دستگاه استخدام نمایند. معافیت ایثارگران و فرزندان ذکور آنان و برادران شهدا از انجام خدمت وظیفه عمومی نیز از دیگر موارد مندرج در قانون است. همچنین در متن قانون تاکید شده که تا پایان قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه صددرصد (۱۰۰%) هزینه‌های درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان به عهده دستگاه اجرایی و صددرصد (۱۰۰%) هزینه‌های درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید