رقص ناخوشایند با مبلغان پروپاگاندا

روسیه با شکست در اوکراین پیروز می‌شود!

کدخبر: ۵۳۷۹۸۸
تیموتی اسنایدار، مورخ مشهور معتقدست روسیه برای تبدیل شدن به یک کشور اروپایی «عادی» باید جنگ خود را ببازد و توقف تخریب شبکه برق اوکراین ضروری است.
روسیه با شکست در اوکراین پیروز می‌شود!

به گزارش اقتصادنیوز، زمانی که دولت اوکراین از تیموتی اسنایدر مورخ مشهور دانشگاه ییل درخواست کرد تا برای جنگ کمک مالی جمع‌آوری کند، او پروژه‌ای را برای بازسازی کتابخانه چرنیهیو در نظر گرفت. این یک انتخاب خاص برای نویسنده پرفروشی بود که از این کتابخانه ویران شده بازدید کرده بود -یک سازه زیبای سفالی به سبک گوتیک که از دو جنگ جهانی جان سالم به در برد اما در ماه مارس توسط بمب های 500 کیلوگرمی روسیه به ویرانه تبدیل شد.

کدام اخلاقی است: بازسازی کتابخانه تاریخی یا تجهیز یا سامانه دفاعی ضد هواپیماهای بدون سرنشین

با این حال، او به زودی به این نتیجه رسید که جمع‌آوری کمک مالی برای بازسازی یک کتابخانه «از نظر اخلاقی نوعی هوس‌رانی» است. وقتی او از دوستانش در کی‌یف پرسید که چه چیزی ضروری است، هیچ کس تردید نکرد: سامانه دفاعی ضد هواپیماهای بدون سرنشین. اسنایدر در یک مصاحبه تلفنی از ییل به گاردین گفت: «فکر می‌کردم باید کاری را که اکنون ضروری‌تر است انجام دهم. ویرانه‌های کتابخانه آنجا خواهد ماند. بعداً می‌توانم برای آن پول جمع کنم. اما در حال حاضر، آن‌چه اتفاق می‌افتد این است که روس‌ها تلاش می‌کنند میلیون‌ها نفر را با تخریب شبکه برق سرمازده کنند. و بنابراین کاری که باید انجام دهم این است که جلوی آن را بگیرم».

download

بنابراین، اینگونه بود که این پروفسور دانشگاه ییل یک کمپین جمع آوری 1.25 میلیون دلار برای تأمین مالی یک سیستم ضد پهپاد برای شناسایی دستگاه‌های دشمن و سیگنال‌های پارازیت، با هدف از بین بردن آن‌ها در آسمان را رهبری کرد. ماه‌هاست که حملات پهپادی روسیه، رعب و وحشت را در شهرهای اوکراین ایجاد کرده، غیرنظامیان را می‌کشند و خانه‌ها و نیروگاه‌ها را ویران می‌کنند.

ملتی در خور ستایش

اسنایدر با تاکید بر «شجاعت فیزیکی و تعهد اخلاقی» فوق‌العاده اوکراینی‌ها، تعریف یک عمل اخلاقی را که توسط فیلسوف فقید لهستانی، لشک کولاکوفسکی پیشنهاد شده بود، خاطر نشان می‌کند: «این مسئله‌ای است که بیش از آن چیزی است که هر کسی از شما انتظار داشته باشد. و من بارها و بارها در مورد اوکراینی‌ها فکر می‌کنم.»

اسنایدر در ماه سپتامبر در جریان ضدحمله خیره کننده اوکراین در خارکیف با رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، ملاقات کرد. مورخ به یاد می آورد: «او نیازی به فخرفروشی در مورد آنچه در حال رخ دادن بود احساس نمی‌کرد». در عوض، آن دو بیشتر در مورد فلسفه، به ویژه معنای آزادی صحبت کردند. همان‌طور که اسنایدر به یاد می‌آورد، زلنسکی گفت که آزادی و امنیت با هم توام‌ هسند، دیدگاهی که با مفهوم آنگلوساکسون از این دو ارزش که اغلب در تضاد هستند، متفاوت است. رهبر اوکراین همچنین زمانی که تصمیم خود برای ماندن در کیف را در فوریه 2022 در نظر گرفت، گفت که آزادی گاهی به معنای نداشتن چاره است. اسنایدر می‌گوید: «دیگر نمی‌توانم به خودم احترام بگذارم، همان آدم سابق نمی‌شوم.»

جعل تاریخ یا «یک قدم کمتر از اعلام جنگ»؟

قبل از جنگ، اسنایدر به خاطر کتاب‌هایش در اروپای شرقی، از جمله سرزمین‌های خونی، در اوکراین شناخته شده بود، که در آن نشان می‌دهد چگونه 14 میلیون مرد، زن و کودک بی‌گناه بین سال‌های 1930 تا 1945 در قلمروی بین دریای بالتیک و سیاه، جایی که رژیم های هیتلر و استالین همپوشانی داشتند، قتل عام شدند.  

او اخیراً دوره تاریخ اوکراین را آغاز کرده است. این دوره پس از شروع تهاجم متجاوزان روسی در ماه فوریه برنامه‌ریزی شد، «زیرا من این ایده را داشتم که دانش کافی از تاریخ اوکراین وجود ندارد».

سال‌ها قبل از الحاق کریمه به روسیه، ولادیمیر پوتین وجود اوکراین را به عنوان یک کشور واقعی رد کرده بود. رئیس‌جمهور روسیه مدت‌هاست که در حال بازنویسی تاریخ بوده و با انتشار مقاله‌ای 5000 کلمه‌ای که در ژوئیه گذشته منتشر شد، این کار را به اوج رساند که توسط یکی از مفسران به‌عنوان «یک قدم کمتر از اعلام جنگ» توصیف شد. مقاله پوتین که مملو از افسانه‌ها و نادرستی‌ها است، می‌گوید «هیچ مبنای تاریخی» برای مردم اوکراین وجود ندارد و روسیه از مردم و سرزمین‌ «دزدیده شده است».

رقص ناخوشایند با مبلغان پروپاگاندا

اسنایدر به جای شروع اعتراضات یورومیدان در سال 2013، ساعت را به زمانی برمی‌گرداند که سرزمین‌های جنوب اوکراین امروزی سبد نان آتن باستان بود و با وایکینگ‌ها، بیزانس و پادشاهی‌های فراموش شده مانند دوک‌نشین بزرگ لیتوانی، که زمانی اروپا بود، پیش می‌رفت. اسنایدر می‌گوید مردم معتقدند که روایت کرملین درست نیست، اما «آنها واقعاً نمی‌دانند چگونه به آن پاسخ دهند». دوره تاریخ او پاسخی مستقیم به «خیال‌پردازی‌های مضحک» پوتین نیست. «وقتی مستقیماً به تبلیغات پاسخ می‌دهید – گاهی اوقات مجبورید – اما وارد نوعی رقص ناخوشایند با مبلغان پروپاگاندا می‌شوید. خیلی بهتر است که فضا را با تاریخ پر کنیم، زیرا تاریخ اوکراین در واقع بسیار جالب تر از تبلیغات در مورد آن است».

4LJ5X6B_russia_jpg

با این حال، اسنایدر معتقدین نفوذ ایده امپراتوری روسیه مبنی بر اینکه "اوکراین کاملا واقعی نیست" در تفکر غربی به توضیح این نکته کمک می کند که چرا بسیاری انتظار داشتند اوکراین ظرف چند روز پس از ورود تانک‌های روسی سقوط کند. او گفت: "مسائلی که فنی‌تر و عینی‌تر به نظر می‌رسند، مانند ارزیابی یک جنگ، اغلب می‌توانند به چیزهایی بستگی داشته باشند که بسیار ذهنی هستند، مانند اینکه آیا ما واقعاً معتقدیم که یک کشور در عمق وجود واقعی است یا نه."

شکست پیروزمندانه برای روسیه

احتمالاً در نتیجه این سخنرانی‌ها، اسنایدر خود را در میان 200 آمریکایی یافت که تحت تحریم‌های اعلام شده توسط دولت روسیه در اوایل ماه جاری قرار گرفته و از سفر به روسیه منع شده‌اند. او از این بابت احساس غمگینی دارد، نه حال و هوای شوخی‌های طعنه آمیز. او امیدوار است روزی دوباره از این کشور دیدار کند، آرشیوها را مطالعه کند و در روسیه متفاوتی باشد.

او معتقدین که این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که روسیه در جنگ شکست بخورد. روسیه با شکست در جنگ پیروز می شود. روسیه واقعاً باید این جنگ را ببازد و آن را قاطعانه ببازد. کل تهاجم استعماری به اوکراین در واقع ایجاد یک حواس پرتی بود و ارائه جایگزینی برای تغییرات داخلی که روسیه واقعا باید انجام دهد.

او گفت که اگر روسیه شکست بخورد، برای صلح جهانی نیز خوب خواهد بود و سیگنالی به قدرت‌های دیگر با جاه‌طلبی‌های امپریالیستی ارسال می کند. باخت روسیه در این جنگ، احتمال اینکه چین داستان ماجراجویانه را در تایوان امتحان کند، بسیار کمتر می‌کند.

باید جنگ را ببازی!

به عقیده اسنایدر، تاریخ اروپا به وضوح نشان می‌دهد این است که برای تبدیل شدن به یک کشور اروپایی «عادی»، باید پساامپراتوری شوید [یعنی] باید جنگ‌های خود را ببازید.

Russia_Ukraine_War_33204.jpg-795e2

به همین دلیل، او فکر می کند که مذاکرات معنادار تنها زمانی می تواند انجام شود که اوکراین در جنگ پیروز شود. روس‌ها هم‌اکنون نشان داده‌اند که مذاکرات تنها وسیله‌ای برای «بازیابی مجدد و حمله مجدد است. بنابراین فکر می‌کنم وقتی این حرف را می‌زنند، باید به حرف‌هایشان دقت کنیم».

او گفت که مذاکرات پس از پیروزی اوکراین موضع «عقل سلیم» است. اگر می‌خواهید مذاکرات سریع‌تر انجام شود، باید به اوکراینی‌ها کمک کنید که سریع‌تر پیروز شوند، مثلاً با دادن سلاح‌های دوربرد به آنها». در حالی که او نمی‌خواهد در مورد گزارش‌هایی که ظاهراً کاخ سفید از زلنسکی خواسته تا گفتگو با مسکو را آغاز کند، اظهار نظر کند، فکر می‌کند که موضع دولت آمریکا چندان متفاوت از موضع او نیست. او گفت: «اینطور نیست که در یک رستوران نشسته باشید و بتوانید دستور جنگ بیشتر یا مذاکرات بیشتر را بدهید.

بنابراین جمع آوری کمک ها ادامه دارد. او گفت که مردم "خوشحالند که می توانند مستقیماً کاری انجام دهند تا به آنچه آشکارا یک اقدام وحشیانه از سوی روسیه است، پاسخ دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید