سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

اقدامات ضدایرانی شی در عربستان /تلاش برای جلوگیری از یک اعدام

کدخبر: ۵۴۰۸۰۱
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
اقدامات ضدایرانی شی در عربستان /تلاش برای جلوگیری از یک اعدام

به گزارش اقتصادنیوز، بیانیه جنجالی ضدایرانی مشترک چین و اعراب، تحریم های استرالیا علیه ایران، حکم اعدام ماهان صدرات و انتخاب جایگزین مهرداد بذرپاش از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.

یک بیانیه جنجالی دیگر علیه ایران

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سفر چند روزه اخیر خود به عربستان برای شرکت در نشست ۴۳ سران شورای همکاری خلیج فارس،جنجالی های زیادی را سبب شد. بعد از بیانیه مشترک دور روز پیش چین و عربستان علیه ایران، روز گذشته نیز بیانیه مشترک دیگری توسط چین و شورای همکاری خلیج فارس منتشر شد که در آن از ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه گانه ایران حمایت شده و آمده است: رهبران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز، از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه  (تنب بزرگ، تنب اصغر و ابوموسی) از طریق مذاکرات دوجانبه با رعایت موازین حقوق بین الملل و حل این موضوع با رعایت مشروعیت بین المللی تأکید کردند.

این بیانیه واکنش های مقامات ایرانی را در پی داشت. حسین امیر عبداللهیان در توئیتی با تاکید بر اینکه ایران درباره تمامیت ارضی با هیچ طرفی تعارف ندارد، نوشت: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس ، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز شب گذشته با محکوم کردن این بیانیه، جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزو لاینفک و ابدی سرزمین جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را امری بی ثبات کننده، دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.

پس لرزه های بیانیه چین و عربستان علیه ایران

همچنین در جریان این سفر چین و عربستان بیانیه مشترکی صادر کردند که در  آن که بدون اشاره به کارشکنی‌های غرب در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شد. این بیانیه واکنش هایی را به همراه داشت.

 محمد جمشیدی معاون سیاسی رئیسی در توئیتی نوشت: همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.

همچنین حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی با غیر منتظره خواندن اقدام چین در امضای این بیانیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم روابط تجاری چین با کشورهای عربی خیلی بیشتر از ایران است اما اگر روابط تجاری ایران با چین گسترش یابد، این کشور در موضع‌گیری سیاسی نسبت به ایران هم تغییر مواضع خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز گذشته اعلام کرد که مجلس در جلسه امروز خود تحولات اخیر در کشور از جمله بیانیه مشترک چین و عربستان را مورد بررسی قرار می دهد.

حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی روحانی در واکنش به این بیانیه ضدایرانی نوشت: آنگونه که بیانیه مشترک چین و عربستان نشان می دهد و بیانگر تصویری روشن از مواضع یکپارچه آمریکا و غرب است، چین هم به دیپلماسی جهانی علیه ایران پیوسته است.

سونامی ادامه دار تحریم علیه ایران

پس از تحریم های کشورهای آمریکا و کانادا علیه ایران، روز گذشته پنی وانگ، وزیر امورخارجه استرالیا در بیانیه‌ای از تحریم ایران خبر داد و تصریح کرد: دو نهاد، شامل پلیس امنیت اخلاق ایران و نیروی مقاوت بسیج و همچنین شش فرد را به دلیل آنچه سرکوب اعتراضات در ایران عنوان کرد، هدف تحریم قرار داده است.

تحریم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اقدام دولت استرالیا در اعمال این تحریم ها را محکوم کرد و گفت: اقدام استرالیا مصداق مداخله در امور داخلی ایران و تحریک و ترویج خشونت و نفرت‌پراکنی است.

به پهلوی بی‌بی دوعالم قسم، اعدام نکنید

 ماهان صدرات مرنی، جوان متولد ۷۸، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در کشور است که روز گذشته پدر او اعلام کرد پرونده پسرش با حکم محاربه به اجرای احکام رفته است. در صورتی که همه شاکیان این پرونده از شکایت خود گذشته و اعلام رضایت کرده‌اند.

 روز گذشته محمد رضا قنبر طلب، شاکی خصوصی ماهان صدرات در توئیتی از قوه قضائیه درخواست کرد که وی را اعدام نکنند و در توئیتی دیگر نوشت: مادربزرگش همین الان قسمم داد به پهلوی بی بی دوعالم که من صدایشان را به شما برسانم. یک دقیقه فرصت صحبت با شما ،ماهان را نجات میدهد!

سید عباس موسوی، وکیل پرونده ماهان صدرات همچنین ابراز امیدواری کرد که در فرصت باقی مانده مراجع محترم قضایی تدبیری بیاندیشند تا این جوان اعدام نشود.

چه کسی جایگزین بذرپاش شد؟

از سوی دیگر دستور رئیسی و محسنی اژه ای برای بررسی پرونده شهادت مولوی عبدالواحد ریگی و انتصاب سرپرست جدید دیوان محاسبات کشور به جای مهرداد بذرپاش از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید