ادعای آکسیوس درباره مفاد گزارش به شورای امنیت درباره برجام

کدخبر: ۵۴۱۸۰۹
گزارشی که قرار است به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود بر خلاف ادعاهای آمریکا و کشورهای غربی ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم نمی‌کند.
ادعای آکسیوس درباره مفاد گزارش به شورای امنیت درباره برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» مدعی شده در گزارشی که قرار است درباره پایبندی ایران به مفاد برجام به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود تهران به ارسال سلاح به روسیه متهم نشده است. 

آکسیوس نوشته روسیه بر خلاف تلاش کشورهای غربی سعی کرده آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد را از صدور دستور تحقیقات درباره ادعاهای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین منصرف کند. مطابق ادعای آکسیوس، این تلاش‌ها فعلاً موفق بوده و گوترش در گزارش مذکور بیانیه‌ای قطعی در این خصوص صادر نکرده است. 

فوری / تصویب قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

در گزارش مذکور، گوترش توضیحات مفصلی درباره نامه‌های دریافتی از نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اوکراین ارائه کرده است. این کشورها مدعی شده‌اند ایران در اقدامی «مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت»  پهپادهایی را به روسیه ارسال کرده است. 

گوترش نوشته نامه‌هایی هم از نمایندگان ایران و روسیه دریافت کرده که ادعاهای مذکور را رد و تأکید کرده‌اند حتی در صورت عرضه این پهپادها، اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نبوده است. 

در قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ برای تأیید توافق هسته‌ای برجام به تصویب شورای امنیت رسید تصریح شده که کشورها تا اکتبر ۲۰۲۳ مجاز به دریافت موشک‌های بالیستیک با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و کلاهک سنگین‌تر از ۵۰۰ کیلومتر نیستند. 

آمریکا و قدرت‌های اروپایی مدعی هستند که این ممنوعیت پهپادهای ایران را هم شامل می‌شود. ایران و روسیه این ادعا را کرده‌اند. 

گوترش بر خلاف درخواست کشورهای غربی مجوزی برای انجام تحقیقات در خصوص این موضوع صادر نکرده و در نتیجه، این گزارش به هیچ نتیجه قطعی در خصوص موضوع پهپادها نرسیده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید