نگرانی آمریکا از شراکت نظامی ایران و روسیه /تکرار یک ادعا علیه پهپادهای ایرانی

کدخبر: ۵۴۱۹۰۳
معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت:ایران به روسیه پهپادهایی برای استفاده در میدان جنگ اوکراین می‌دهد و روسیه در عوض، در سطحی بی‌سابق، حمایت نظامی و فنی به ایران ارائه می‌کند. این موضوع رابطه آن‌ها را به یک شراکت تمام عیار دفاعی تبدیل می‌کند.
نگرانی آمریکا از شراکت نظامی ایران و روسیه /تکرار یک ادعا علیه پهپادهای ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وِدانت پاتل، معاون سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت: اطلاعات جدیدی برای ارائه درباره همکاری رو به افزایش میان ایران و روسیه ندارم. اما آن‌چه را که من و همکارانم پیش‌تر گفته‌ایم را تکرار کرده و می‌گویم که ایران به روسیه پهپادهایی برای استفاده در میدان جنگ اوکراین می‌دهد و روسیه در عوض، در سطحی بی‌سابق، حمایت نظامی و فنی به ایران ارائه می‌کند. این موضوع رابطه آن‌ها را به یک شراکت تمام عیار دفاعی تبدیل می‌کند.

پاتل در ادامه مدعی شد: این شراکت تهدیدی نه تنها برای اوکراین، بلکه برای همسایگان ایران در منطقه ایجاد می‌کند و ما اطلاعاتمان را با شرکایمان در خاورمیانه، حاشیه خلیج فارس و سراسر جهان به اشتراک گذاشته‌ایم.

چرا متحدان آمریکا در آغوش چین می‌افتند؟

به گزارش ایسنا، اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری این هفته‌اش گفت: ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و بارها اعلام کرده‌ایم که راهکار این بحران انجام گفت‌وگوی سیاسی است.

کنعانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به هیچ طرفی در جنگ و بحران اوکراین کمک تسلیحاتی و نظامی نکرده است، ادامه داد: ایران همواره تلاش کرده که از مناسبات و توانمندی‌های خود برای کمک به دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران استفاده کند و در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و تلاش می‌کند مطرح کردن این ادعاها علیه ایران و استمرار آنها با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی انجام می‌شود که خود اقدام به ارسال سلاح به یک طرف این جنگ و بحران می‌کند. ما طرح این ادعاها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می‌دانیم.

وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به نقل از پاتل درباره لغو عضویت ایران در کمیسیون «وضعیت زنان» سازمان ملل ، گفت: رای‌گیری موفقیت‌آمیز امروز توسط شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان، پیام واضح حمایت سراسر جهان از مردم شجاع ایران را در بر دارد. آمریکا مفتخر به همکاری با شرکایش برای محروم کردن ایران از عضویت در نهادی است که رژیم ایران نمی‌تواند از ارزش‌ها و ماموریت آن پشتیبانی کند. آمریکا بر حمایت راسخ از مردم ایران تاکید می‌کند.

به گزارش ایسنا، در نشست دیروز کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل، قطعنامه حذف ایران از این کمیسیون با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.

کمیسیون مقام زن سازمان ملل که مسئول حفظ استانداردها برای حمایت و ارتقای حقوق زنان است در حال تدوین پیشنهادهایی برای اجرای صحیح آنها است. این کمیسیون متشکل از ۴۵ کشور عضو سازمان ملل است که برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند. نمایندگی ایران در کمیسیون در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسید.

ناصر کنعانی سخنگوی وزرات امور خارجه تصویب قطعنامه غیراجماعی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) را اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد کننده رویه‌ای نادرست در این نهاد بین المللی دانست و این اقدام دولت آمریکا را شدیدا محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایران در طول ده سال گذشته (از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون) دو دوره عضو کمیسیون مقام زن بوده و طی انتخابات سال گذشته نیز با آرای حداکثری (۴۳ رأی از  ۵۴ عضو اکوسوک) برای سومین بار عضویت این نهاد را کسب کرده بود، افزود؛ این اقدام مغرضانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاشی برای تحمیل خواسته های سیاسی یکجانبه و نادیده گرفتن رویه انتخابات در نهادهای بین المللی است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اقدام به محروم کردن یک عضو قانونی کمیسیون مقام زن، یک بدعت سیاسی، اعتبار زدائی از این تشکل بین المللی و همچنین ایجاد کننده رویه ای یکجانبه برای سوء استفاده های آتی از نهادهای بین المللی است؛ و مضحک اینکه رژیم جعلی اسرائیل با سوابق سیاه جنایات سازمان یافته علیه ملت مظلوم فلسطین، با حمایت آمریکا و اذنابش عضو کمیسیون مقام زن به شمار می رود. 

کنعانی با اشاره به تلاش های گسترده و طولانی مدت آمریکا در بی ثبات سازی ایران و نقش این کشور در نقض فاحش حقوق ملت ایران اظهار داشت: کشوری که خود ناقض بزرگ حقوق ملت و جامعه زنان ایران است و از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون، از هیچ اقدام خصمانه ای علیه حقوق و منافع مردم  ایران دریغ  نکرده، چگونه اکنون داعیه دار حمایت از حقوق زنان ایرانی شده است؟ بی تردید آمریکا نمی تواند با سیاه نمائی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، بر نقض گسترده حقوق عامه ملت و خاصه زنان ایران از طریق تحمیل تحریمهای یکجانبه در چند دهه متمادی سرپوش بگذارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی در حوزه پیشرفت زنان داشته و بدیهی است بعد از این نیز زنان ایران مسیر پیشرفت و ترقی را بر مبنای ارزش های ایرانی اسلامی ادامه خواهند داد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید