حمایت تمام قد آمریکا از استراتژی جدید امنیتی ژاپن

کدخبر: ۵۴۲۴۲۴
اقتصادنیوز: با وجودی که ایالات متحده بازنگری توکیو در اسناد کلیدی امنیتی خود را «اقدامی شجاعانه و گامی تاریخی» توصیف کرده اما چین ضمن محکومیت این اقدام، یک فروند ناو هواپیمابر را به نزدیکی آبراهه اوکیناوا اعزام کرد.
حمایت تمام قد آمریکا از استراتژی جدید امنیتی ژاپن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در حالی که آمریکا بازنگری توکیو در اسناد کلیدی امنیتی خود را «اقدامی شجاعانه و گامی تاریخی» توصیف کرده اما چین ضمن محکومیت این اقدام، یک فروند ناو هواپیمابر را به نزدیکی آبراهه اوکیناوا اعزام کرده است.

توقیف یک کشتی حامل سوخت توسط ائتلاف سعودی

ژاپن تایمز گزارش داد، آمریکا ضمن استقبال از اقدام دولت فومیو کیشیدا در بازنگری در اسناد کلیدی امنیتی و دفاعی این کشور که پایه و اساس سیاست‌های دفاعی ژاپن را برای سال‌های آتی تشکیل می‌دهد، این اقدام را «شجاعانه و گامی تاریخی» خوانده است.

با این حال دولت چین ضمن محکومیت شدید این اقدام، یک ناوگروه تحت هدایت یک فروند ناو هواپیمابر را از طریق آبراهه استراتژیک کلیدی به نزدیکی اوکیناوا اعزام کرده که دارای پیامی آشکار برای توکیو است.

ائتلاف احزاب حاکم در ژاپن روز جمعه اصلاحاتی را در سه سند کلیدی امنیتی این کشور انجام داد که تغییری اساسی در سیاست‌های دفاعی توکیو ایجاد خواهد کرد. ژاپن دولت چین را به طور رسمی «بزرگترین چالش استراتژیک خود تاکنون» توصیف کرده و همزمان آمریکا متحد اصلی این کشور از زمان پایان جنگ جهانی دوم بوده است.

براساس این گزارش، قانون اساسی ژاپن امروز بیش از هر زمان دیگری آماده است تا برخی از محدودیت‌های ارتش ژاپن پس از جنگ جهانی دوم را کنار بگذارد.

ناتو را به رسمیت نمی شناسیم

بازنگری در این سه سند امنیتی که پس از ماه‌ها بحث و بررسی انجام شد، باعث خواهد شد تا توکیو به قابلیت حمله متقابل به پایگاه‌ها و مراکز کنترل و فرماندهی دشمن با استفاده از موشک‌های دوربرد دست یابد.

ائتلاف احزاب حاکم بر ژاپن طرحی را تصویب کرده که براساس آن هزینه‌های دفاعی کشور تا سال ۲۰۲۷ به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش خواهد یافت و منابع لازم برای این موضوع نیز از محل افزایش مالیات شرکت‌ها و دخانیات تامین خواهد شد.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری در پاسخ به خبرنگاران درباره سیاست جدید ژاپن در زمینه دفاعی گفت: چین همواره متعهد به صلح و ثبات در منطقه آسیا-اقیانوسیه و جهان است. به علاوه چین به عنوان شریک و فرصتی برای توسعه تمامی کشورهای جهان است. سیاست جدید ژاپن در زمینه دفاعی تمامی این حقایق را نادیده می گیرد و از تعهدات روابط میان دو کشور و درک مشترک منحرف و خارج می شود و ساختار دفاعی چین و فعالیت های نظامی عادی این کشور را به شکلی بی اساس بی اعتبار می کند. چین قاطعانه این اقدام ژاپن را محکوم و مراتب مخالف خود را از طریق کانال های دیپلماتیک به این کشور ابلاغ می کند.

براساس این گزارش، دولت ژاپن به عنوان بخشی از هدف اخذ مالیات ۴۳ تریلیون ینی طی سال مالی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷، قصد دارد در سال مالی آینده که از ماه آوریل آغاز خواهد شد، مالیات شرکت‌ها و دخانیات را ۶.۵ تریلیون ین افزایش دهد. به گفته نخست وزیر ژاپن، در سال ۲۰۲۷ میزان مالیات اخذ شده از این بخش به ۸.۹ تریلیون ین افزایش خواهد یافت.

برنامه تصویب شده در ائتلاف حاکم (حزب لیبرال دموکرات و حزب کومیتو) مالیات شرکت‌ها از ۴ درصد به ۴.۵ درصد افزایش خواهد یافت و به ۷۰۰ میلیارد ین خواهد رسید. شرکت‌های کوچکی که ۲۴ میلیون ین یا کمتر در سال درآمد دارند از این مالیات، معاف شده‌اند.

همچنین هر شهروند ژاپنی به ازای هر نخ سیگار باید سه ین مالیات پرداخت کند.

دولت ژاپن از برنامه‌های دفاعی چین و آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی نگران است و در حال بازنگری در همکاری‌های دفاعی خود با آمریکاست. این کشور برنامه دارد که صدها موشک تام‌هاوک از آمریکا خریداری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید