سیگنال ژاپن برای ازسرگیری واردات نفت روسیه

کدخبر: ۵۴۲۹۲۲
اقتصادنیوز: دولت ژاپن در حال رایزنی با پالایشگاه‌های بزرگ نفت در مورد خرید نفت خام فوق سبک روسیه از پروژه نفت و گاز ساخالین-۲ است.
سیگنال ژاپن برای ازسرگیری واردات نفت روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مجتمع جزیره ساخالین که بخشی از آن در مالکیت گازپروم روسیه و بخش دیگری در مالکیت شرکت‌های ژاپنی است، ۹ درصد از گاز مایع مورد نیاز ژاپن را وارد می‌کند و برای امنیت انرژی این کشور بسیار حیاتی است.

توافق مهم اتحادیه اروپا درباره سقف قیمت بر گاز روسیه

شبکه خبری آسیا گزارش داد، نفت که به عنوان محصولی جانبی در این پروژه تولید شده و به عنوان نفت ترکیبی ساخالین شناخته می‌شود، باید به طور مرتب و به منظور تداوم تولید از این مجتمع خارج شود.

این اقدام دولت ژاپن سیگنالی برای ازسرگیری واردات نفت روسیه برای اولین بار از ماه ژوئن است. البته این موضوع باعث ناراحتی دیگر متحدان توکیو در گروه هفت نخواهد شد زیرا که آنها توافق کردند تا پروژه نفت ساخالین-۲ را از موضوع سقف قیمتی برای صادرات نفت روسیه معاف کنند.

یک منبع آگاه در این زمینه که یکی از مقامات ارشد صنعتی است، گفت: دولت از پالایشگاه‌های اصلی و بزرگ خواسته تا به خرید نفت از ساخالین-۲ ادامه دهند تا از تولید گاز مایع در این مجتمع اطمینان حاصل شود.

رای موافق دادگاه انگلیس به یک طرح جنجالی

پالایشگاه‌های ژاپنی به عنوان پالایشگاه‌های سومین اقتصاد بزرگ جهان که وابستگی بالایی به واردات انرژی دارند، خرید نفت روسیه را به حال تعلیق درآورده‌اند. توکیو به همراه دیگر کشورهای عضو گروه هفت بدنبال حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کردند که از جمله آنها اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه است.

در حالی که تا قبل از جنگ اوکراین، ژاپن ماهانه پنج محموله نفت از این پروژه خریداری می‌کرد، این رقم در ماه‌های اکتبر تا دسامبر به سه محموله کاهش پیدا کرده است.

منبع دوم هم به این شبکه خبری گفت: ما در حال گفت‌وگو با پالایشگاه‌ها هستیم تا ببینیم که آیا آنها امکان خرید نفت ساخالین-۲ را دارند یا نه؟ همچنین از پالایشگاه‌هایی که پیش از جنگ اوکراین، از روسیه نفت وارد می‌کردند خواسته شده تا بار دیگر واردات نفت از این کشور را از سر بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید