سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

سیگنال مهم ایران به عربستان و آمریکا /احیای برجام، شاید وقتی دیگر!

کدخبر: ۵۴۲۹۴۳
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است. قطار استیضاح وزرای رئیسی/ وعده مسکن رئیسی از نگاه قالیباف
سیگنال مهم ایران به عربستان و آمریکا /احیای برجام، شاید وقتی دیگر!

به گزارش اقتصادنیوز، برگزاری مجمع گفتگوی تهران، ادعا درباره سفر مقامات آژانس به تهران، توقیف یک کشتی توسط سپاه از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.

پیام ایران به عربستان، آمریکا و چین

روز گذشته سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد. این مجمع با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان و برخی از مقامات از کشورهای نیکاراگوئه،‌ قطر، ونزوئلا، عراق و ... برگزار شد.

در جریان افتتاحیه مجمع گفتگوی تهران، سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، درباره مذاکرات هسته‌ای گفت:«  الان ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد و  مسائل بسیاری از معضلاتی که در مذاکرات بوده حل شده و الان تنها مسئله پادمان است و مسائل از گذشته که در اختیار آژانس است و امیدواریم سفری که کارشناسان آژانس به ایران دارند این مسئله حل شود و برجام به نتیجه برسد.»

مشاور مقام معظم رهبری همچنین با انتقاد از سفر رئیس جمهور چین به منطقه و بیانیه مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس و ادعاهای مطرح شده در آن در مورد تمامیت ارضی ایران، گفت: چینی ها سعی کردند که این خطا را جبران کنند ولی این خطا به مثابه این بود که ما بیاییم در مورد وضعیت تایوان که جزو خاک چین است اظهار نظر کنیم و قطعا این موضوع مورد خرسندی چینی‌ها نیست و امیدواریم دیگر چنین خطاهایی از سوی چینی‌ها رخ ندهد و به صورت کامل خطای صورت گرفته جبران شود.

اما، در حالی که در این نشست خرازی به چینی ها برای جبران خطایشان تذکر داد، که حسین امیرعبداللهیان، با بیان اینکه ما اعتراض خود را با ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام کردیم، گفت: ضمن تاکید بر روابط راهبردی با چین به صراحت اعلام کردیم برای حفظ تمامیت ایرانی با هیچ کشوری تعارف نداریم. از اینکه چینی‌ها نسبت به اصلاح این خطا اقدام کرده‌اند سپاسگزاریم.

در حاشیه همین مراسم، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا با وزیر خارجه عربستان نیز دیدار و رایزنی خواهد داشت، گفت: گفت‌وگوها با عربستان در مسیر قبلی خود تداوم پیدا می‌کند و ما در مسیر دیپلماسی رسمی آمادگی داریم که هر زمان که طرف سعودی آمادگی داشته باشد نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی حرکت کنیم.

یک ادعا درباره سفر مقامات آژانس به تهران

این روزها سفر بازرسان آژانس انرژی اتمی به ایران گمانه زنی هایی را به وجود آورده است. این گروه که به ریاست اسیمو آپارو، معاون پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران آمدند، علاوه بر مذاکرات با هیات ایرانی مرکب از معاون بین‌الملل، حقوقی و مجلس وزارت امور خارجه و مدیر کل خلع سلاح و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد و روز گذشته تهران را ترک کردند.

از سوی دیگر این سفر بازرسان، واکنش رسانه های غربی را در پی داشت. بی بی سی مدعی شد: گروهی از مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی درباره اختلافات حل نشده بر سر سه مکان مشکوک در ایران به تهران سفر کرده‌ بودند پس از دیدار با مقام های جمهوری اسلامی به سفر خود خاتمه داده‌اند.مشخص نیست در پایان این سفر دو طرف به توافق رسیده‌اند یا خیر. 

استیضاح یک وزیر دیگر رئیسی کلید خورد؟

بازار خبرها درباره استیضاح وزیران دولت سیزدهم همچنان پرکار است. این بار زمزمه هایی درباره استیضاح احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد شنیده می شود.

روز گذشته علی جدی، نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش قیمت در بازار خودرو گفت: استیضاح وزیر اقتصاد از سوی نمایندگان مجلس امضا شده است؛ دولت باید پاسخگو باشد نمی‌توان با طرح این سخن که حباب در بازار ایجاد شده مسائل را منتفی کرد.

اما محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با رد این موضوع گفت: چنین موضوعی در مجلس مطرح نشده و طرحی در جریان نیست و انتشار این خبر صحیح نیست.

وعده مسکن رئیسی از نگاه قالیباف

شب گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده تلویزیونی درباره وعده ساخت 4 میلیون مسکن رئیس جمهور گفت. وی با بیان اینکه در قانون مجلس دولت تولی گری مسکن را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: در این قانون ذکر شده ۴ میلیون مسکن ساخته شود تا ما عقب ماندگی یک دهه قبل را جبران کنیم. شاید به طور متوسط سالانه یک میلیون ساخته نشود اما در سال پنجم حتما باید ۴ میلیون ساخته شده باشد.

وی همچنین در ادامه تأکید کرد: بین ۴۰ تا ۵۵ درصد هزینه مسکن زمین است و یکی از دارایی‌های مهم دولت، زمین است؛ ما دولت را مکلف کردیم که زمین را با شرایطی که در قانون قید شده، در اختیار بگذارد. 

نشست شورای امنیت درباره برجام

شب گذشته نشست دوره ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در محل شورای امنیت در نیویورک برگزار شد.

پیش از این نشست، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفته بود: همیشه معتقد بودم که برجام یک دستاورد مهم دیپلماتیک است و زمانی که این توافق زیرسوال رفت بسیار از آن ناراحت شدم .

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در این نشست با اعلام آمادگی ایران بریا از سرگیری مذاکرات وین گفت: اگر آمریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفتگو و دیپلماسی تاکید می کند. ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم، برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول همکاری کنیم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. 

از سوی دیگر آنتونیو گوترش در گزارش شش ماهه خود گفت: نگران‌کننده است که به ‌رغم تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و مکرر برای حل و فصل اختلافات باقی‌مانده، تعامل‌های دیپلماتیک در کمیسیون مشترک (برجام) هنوز به بازگشت ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران به اجرای موثر و کامل توافق و قطعنامه منتهی نشده است.

بیانیه جدید تروئیکا اروپا علیه ایران

همچنین، پس از آن که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر دوشنبه در جلسه خود به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و آنچه «نقض آشکار» قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا از سوی ایران خوانده شده پرداختند، سه کشور اروپایی امضاء کننده برجام در بیانیه‌ای نسبت به دور شدن ایران از تعهدات هسته‌ای خود هشدار دادند و همچنین برنامه موشکی تهران، کمک تسلیحاتی به روسیه و سرکوب معترضان در داخل ایران را دلایلی برای حرکت تهران به انزوای بیشتر در میان جامعه جهانی خواندند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: امروز ما در شورای امنیت همچنین به موارد کلیدی چون توسعه برنامه موشکی (ایران) و انتقال موشک و پهپاد به دیگر بازیگران منطقه و فراتر از آن که موجب بی‌ثباتی منطقه می‌شود، پرداختیم. اولا، فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که مانع توسعه برنامه موشک های قاره پیما و دوربرد ایران شده است. دوما، توسعه تسلیجاتی ایران تهدید جدی برای منطقه و کل جامعه جهانی محسوب می‌شود. ما قویا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را محکوم می‌کنیم و از این کشور می‌خواهیم که تمامی فعالیت‌های خود که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است را متوقف کند از جمله تمامی اقدامات برای تولید و پیشبرد موشک‌های بالستیک (قاره پیما).

توقیف یک نفتکش در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران

از سوی دیگر، بیانیه روابط عمومی مجلس به اظهارات اخیر شهاب حسینی، تیراندازی افراد مسلح به مأموران یگان تکاوری راسک، برگزاری پنجمین جلسه دادگاه متهمان سرنگونی هواپیمای اوکراینی و توقیف نفتکش حامل سوخت قاچاق توسط سپاه از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید