آزمون بزرگ عراق در نشست اردن/ معجزه رخ می دهد؟

کدخبر: ۵۴۳۲۸۵
کنفرانس اردن را آزمونی برای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق می دانند؛ همانی که بعد از یک سال بن بست سیاسی و رویارویی رقبای شیعه ( از یک طرف حامیان مقتدی صدر و در طرف دیگر هیئت هماهنگی شیعیان) توانست قدرت را در اختیار گرفته و در قامت نخست وزیر جدید عراق فعالیتش را آغاز کند.
آزمون بزرگ عراق در نشست اردن/ معجزه رخ می دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اردن میزبان نشستی در خاورمیانه است که در جریانش بازیگران منطقه ای و بین المللی به امید کمک به حل بحران های منطقه ای بالاخص در عراق، گردهم جمع شدند. نشست بغداد 2 که در آن مقام های فرانسه و اتحادیه اروپا نیز حضور دارند، پس از نشست ماه اوت 2021 در پایتخت عراق برگزار شد آن هم در شرایطی که عراق پس از یک سال بن بست سیاسی با توسل به سازشی شکننده توانسته دولتی تعریف کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه ای به مناسبت این نشست اعلام کرد که هدف از این اجلاس که در سواحل دریای مرده برگزار شد، حمایت از ثبات، امنیت و رفاه در عراق است و امید دارد که ماحصل رایزنی ها در راستای منافع کل منطقه باشد. دیدارها در اردن در حالی انجام می شود که چند کشور درگیر ناارامی هستند. سوریه به میدان نبرد های رقابتی در راستای نیل به اهداف ژئوپلتیکی تبدیل شده و لبنان درگیر بحران سیاسی و اقتصادی است. اردن نیز به دلیل اعتراض ها به بهای بالای سوخت درگیر اعتراض ها است تا جایی که ارتش در جاده فرودگاه امان در 50 کیلومتری غرب پایتخت مستقر شده است.

انتظار معجزه ای نیست!

فرانس 24 با اشاره به نشست اردن به نقل از ریاض کهوجی، مدیر موسسه تحلیلی نظامی خاور نزدیک و خلیج فارس نوشت که این اجلاس به واسطه جاه طلبی های بزرگی برگزار شد هرچند کسی انتظار معجزه ندارد. به باور این تحلیلگر نقش فرانسه به عنوان میانجی در چنین نشستی با اهمیت است بالاخص آن که پاریس رشته گفتگوها میان تهران و غرب را حفظ کرده و این مقوله برای احیای توافق هسته ای با ایران که درگیر بن بست است، با اهمیت می باشد.

 این تحلیلگر در ادامه با تکرار ادعای غرب مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه( ادعایی که مقام های ایران بارها آن را رد کرده اند) مدعی شد که همکاری نظامی عمیق تهران و مسکو گزاره ها را پیچیده تر کرده با این همه حضور مقام های ایرانی در چنین نشستی با توجه به نزدیکی این کشور با عراق و لبنان و سوریه از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از موضوعاتی که در این نشست محور توجه ها قرار گرفته، احیای رابطه میان تهران و ریاض است؛ دو بازیگر قدرتمند و در عین حال رقیب که رابطه شان از سال 2016 قطع شده است.

با این همه دو کشور پنج نشست با هدف احیای رابطه شان در بغداد برگزار کرده بودند هرچند هنوز نتیجه مشخص نیست. حال همه در انتظار این هستند تا ببینند که رهبران دو کشور در حاشیه نشست اردن رایزنی خواهند داشت یا نه؟ علاوه بر این ماحصل گفتگوهای دو بازیگر نیز با اهمیت است. حسین امیر عبداللهیان اعلام کرده که تهران آماده عادی سازی رابطه با ریاض است مشروط بر آن که عربستان نیز چنین آمادگی داشته باشد.

آزمونی برای عراق

کنفرانس اردن را آزمونی برای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق می دانند؛ همانی که بعد از یک سال بن بست سیاسی و رویارویی رقبای شیعه ( از یک طرف حامیان مقتدی صدر و در طرف دیگر هیئت هماهنگی شیعیان) توانست قدرت را در اختیار گرفته و در قامت نخست وزیر جدید عراق فعالیتش را آغاز کند. به گفته ناظران این نخستین نشست بزرگ بین المللی است که السودانی در آن حضور دارد؛ چهره ای که در قیاس با مصطفی الکاظمی به ایران نزدیک تر است.

مکرون می گوید که به تداوم ریاست السودانی امیدوار است. با این همه آنگونه که حمزه حداد، محقق مدعو در شورای روابط خارجی اروپا نوشته، حضور السودانی برای اولین بار در نشست سران منطقه آزمونی است که مشخص می کند السودانی نیز قادر است به سان سلف خود؛ مصطفی الکاظمی رهبران همسایه بالاخص رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس را در بغداد دور هم جمع کند.

حداد در این باره خاظر نشان کرد: تصور می کنم این بار هم رهبران عراق و سایر رهبران مدعو  تمایل دارند تا دستور کار جدی تری را در این کنفرانس ارائه دهند. همچنین قرار بر این است که در این نشست به مقوله هایی چون گرم شدن زمین، امنیت غذایی، منابع آب و همکاری در حوزه انرژی نیز پرداخته شود.

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید