هدیه دولت رئیسی به فعالان حوزه صنایع دستی

کدخبر: ۵۴۳۳۰۱
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت ۴ اثر در یونسکو با کمک سوریه، افغانستان و ترکمنستان خبر داد.
هدیه دولت رئیسی به فعالان حوزه صنایع دستی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، عزت‌الله ضرغامی در پیان جلسه هیات دولت با حضور در شب یلدا را به تمام ایرانیان و فارسی زبانان در همه جای دنیا تبریک عرض می‌کنم البته شب یلدا متعلق به تمام دنیاست. امروز آقای رئیس‌جمهور در مورد یلدا صحبت‌های خوبی در هیئت دولت داشتند. با ثبت جهانی یلدا در یونسکو توسط وزارت میراث فرهنگی که امسال صورت گرفت، دنیا جایگاه یلدا را تحسین کرد.

وی با بیان اینکه یلدا احترام به تمام ارزش‌ها و مبانی فکری، ایدئولوژیک و قرآنی ما است، گفت: ریشه‌ها و مبانی یلدا از خانواده محوری توجه به بزرگ‌تر، ارزش‌ها و فضائل انسانی و از همه مهم‌تر همگرایی در میان جامعه نشأت می‌گیرد که این همگرایی از خانواده شروع می‌شود و اسلام روی این مسئله تاکید زیادی دارد. الحمدلله از سه هزار سال پیش پدران ما به این حقیقت دست پیدا کرده بودند و تحول طبیعت از آیاتی است که قرآن کریم بارها به آن اساره کرده و اختلاف لیل و نهار را نشانه‌هایی برای اولوالالباب می‌داند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: شب یلدا مبانی فکری، اسلامی و ملی دارد. ان‌شاالله مردم عزیز ما با آیین‌ها و دورهمی‌های سازنده‌ای که دارند آن را پیش ببرند. کمی گوشی‌های همراه خود را کنار بگذارند و از فضای مجازی بیرون بیایند و به فضای حقیقی بروند و دور هم این شب را پاسداری کنند.

ضرغامی با بیان اینکه دو خبر باید به شما بدهم، یادآور شد: لایحه احکام ثابت برای بودجه برای اولین بار در دولت دارد انجام می‌گیرد، این اقدام مفیدی بود که در دولت سیزدهم انجام گرفت. وزارت میراث بخش مهمی از نظام مسائل خود را در این لایحه دائمی حل کرد، منتها چون این باید برود در مجلس و در آنجا تصویب شود قرار بر این نیست که خیلی رسانه‌ای شود اما من یک مورد را که می‌دانم مجلس به شدت با آن موافق و پیگیر آن است، عرض می‌کنم که آن هم هدیه‌ای است برای فعالان حوزه صنایع دستی که برای صادرات مشکلی که در زمینه پیمان‌سپاری ارزی داشتند رفع می‌شود و هرگونه عوارض مالیات و پیمان‌سپاری‌های ارزی همه برای صنایع دستی منتفی می‌شود و راه صادرات برای صنایع دستی هم تسهیل می‌شود.

وی گفت: نکته بعدی هم اتفاق دیگری است که در یونسکو افتاد. ما ۴ اثر مهم را به ثبت رساندیم و آثار خود را از ۱۷ اثر به ۲۱ اثر رسانیدم و از مقام ۷ به ۶ ارتقا پیدا کردیم. آن هم در سالی که سهمیه ثبت اثر و عنصر میراث فرهنگی ناملموس نداشتیم. اما با درایت و مدیریت همکاران ما و با کمک بقیه کشورها این کار را انجام دادیم مثل یلدا که با کمک افغانستان و ترکمن‌دوزی با ترکمنستان و موسیقی بربط با همکاری سوریه انجام شد. ثبت این‌ها در کنار عنصر خوشنویسی از افتخارات دولت سیزدهم است که فکر می‌کنم هر چه جلوتر می‌رویم جایگاه میراث فرهنگی ایران خود را پیدا می‌کند و در دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید