درخواست مهم آمریکا از امارت اسلامی!

کدخبر: ۵۴۳۶۷۱
اقتصادنیوز: آمریکا به اقدامات جدید امارت اسلامی در زمینه ایجاد محدودیت های جدید علیه زنان واکنش نشان داد.
درخواست مهم آمریکا از امارت اسلامی!

به گزارش اقتصادنیوز آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواستار  لغو ممنوعیت حضور زنان و دختران در دانشگاه‌ها از سوی دولت طالبان شد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران هشدار داد: اگر این تصمیم لغو نشود، طالبان با عواقبی مواجه خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که طالبان با ممنوعیت حضور زنان در دانشگاهها، آنها را به "آینده ای تاریک و بدون فرصت" محکوم می کند.

بلینکن که در کنفرانس خبری پایان سال میلادی صحبت می کرد، افزود که درصورتی که حکومت طالبان این ممنوعیت را لغو نکند، در تلاش های خود برای برای بهبود روابط با جهان شکست خواهد خورد.

وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان تحصیل دختران را تا اطلاع ثانوی در دانشگاهها را تعلیق کرده است.

بر اساس گزارش ها، در این نامه نوشته شده است که تصمیم تعلیق تحصیل زنان براساس مصوبه کابینه‌ طالبان گرفته شده و ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز آن را امضا کرده است.

منابع خبری اعلام کرده اند که ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی دولت طالبان این مطلب را تایید کرده است.

ممنوعیت اخیر تحصیلات عالی، کمتر از سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که هزاران دختر و زن در سراسر افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کردند و بسیاری از آنها آرزو داشتند تدریس و پزشکی را به عنوان شغل آینده انتخاب کنند.

اکثر دختران نوجوان در افغانستان پیش تر از تحصیلات دبیرستانی تعلیق شده‌اند و پذیرش دانشگاه نیز برایشان به شدت محدود شده بود.

طالبان در ماه اردیبهشت طی تصمیمی ناگهانی و با چرخشی قابل توجه صبح همان روزی که قرار بود دبیرستان‌های دخترانه بازگشایی شوند، مانع از بازگشت دختران به مدارس متوسطه شدند.

چندین مقام طالبان می‌گویند که ممنوعیت دختران از تحصیل در مقطع متوسطه موقتی است، اما در مقاطع مختلف دلایل و بهانه‌های زیادی برای این تعطیلی بر می شمارند: از کمبود بودجه گرفته تا زمان مورد نیاز برای بازسازی برنامه‌های درسی مطابق با آنچه که آن را اسلامی می‌دانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید