اظهارات تند زلنسکی پس از بازگشت از واشنگتن/ ما بر همه چیز غلبه خواهیم کرد

کدخبر: ۵۴۳۹۷۱
رئیس جمهور اوکراین با تعهد بر اینکه«ما بر همه چیز غلبه خواهیم کرد» گفت: توافقات استراتژیک با واشنگتن باعث تقویت نیروهای دفاعی کیف در سال جدید خواهد شد.
اظهارات تند زلنسکی پس از بازگشت از واشنگتن/ ما بر همه چیز غلبه خواهیم کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در شرایطی که رئیس جمهور اوکراین به  کیف بازگشته، روسیه به حملات خود ادامه می دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پس از بازگشت از اولین سفرش از زمان آغاز جنگ به ایالات متحده در، سخنان تند دیگری را اظهار کرد و گفت که نیروهایش «برای پیروزی» تلاش می‌کنند، آن هم در حالی که روسیه هشدار داده که جنگ تا زمانی که اهداف نظامی به نتیجه نرسد، پایانی نخواهد داشت.

استفاده پوتین از واژه ممنوعه! تغییر استراتژی یا لغزش زبانی؟

زلنسکی در حساب تلگرامی خود نوشت که پس از سفر به ایالات متحده - که بسته کمک نظامی 1.8 میلیارد دلاری وتصویب بسته مالی 45 میلیارد دلاری دیگر را به همراه داشت- در دفتر خود در کیف است و متعهد شد که  «ما بر همه چیز غلبه خواهیم کرد» و افزود که توافقات استراتژیک با واشنگتن باعث تقویت نیروهای دفاعی کیف در سال جدید خواهد شد.

از حمله بزرگ پوتین تا اعتراضات ایران به روایت اکونومیست

بازگشت او در بحبوحه آتش توپخانه، راکت و خمپاره بی امان روسیه و همچنین حملات هوایی در جبهه های شرقی و جنوبی و سایر نقاط اوکراین صورت می گیرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که جنگ پس از دستیابی به «اهدافی که فدراسیون روسیه برای عملیات نظامی ویژه تعیین کرده»، بر سر میز مذاکره خاتمه می یابد و افزود: «پیشرفت قابل توجهی در زمینه غیرنظامی سازی اوکراین حاصل شده است».

سخنگوی کرملین گفت که هیچ طرح صلح اوکراینی نمی تواند بدون در نظر گرفتن «واقعیت های امروزی که نمی توان نادیده گرفت» موفق شود - اشاره ای به درخواست مسکو برای به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه که در سال 2014 ضمیمه شد و همچنین سایر دستاوردهای سرزمینی.

به گفته مقامات اوکراینی، در حملات روسیه به هشت منطقه در جنوب و شرق اوکراین در 24 ساعت گذشته، حداقل شش غیرنظامی کشته و 18 نفر دیگر زخمی شدند.  ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین گفت باخموت و لیمان در منطقه همسایه لوهانسک و همچنین خط مقدم بین مناطق لوهانسک و خارکف بیشترین بار حملات روسیه را متحمل شدند، اما مشخص نکردند که تا چه حد.

به طور جداگانه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه از مدیران صنعت تسلیحات خواست تا سربازان این کشور را «با همه سلاح‌ها، تجهیزات، مهمات و تدارکات لازم» تجهیز و همچنین «سیستم‌های تسلیحاتی ارتقا دهند». پوتین پس از بازدید از یک کارخانه دفاع هوایی و تسلیحات ضد تانک در تولا، در حدود 150 کیلومتری جنوب مسکو، ریاست جلسه را با مدیران اجرایی برعهده داشت.

در همین شرایط یک سیاستمدار روسی به دلیل اشاره پوتین به «جنگ» اوکراین شکایتی حقوقی علیه او ثبت کرد. یک سیاستمدار سن پترزبورگ از دادستان ها خواسته است که از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به دلیل استفاده از کلمه «جنگ» برای توصیف درگیری در اوکراین و متهم کردن رئیس کرملین به نقض قانون خود، تحقیق کنند.

پوتین برای ماه ها حمله خود را به عنوان یک «عملیات نظامی ویژه» توصیف کرده است. او در ماه مارس قوانینی را امضا کرد که جریمه های سنگین و مجازات های زندان را برای انتقاد یا انتشار «اطلاعات عمدا نادرست» در مورد نیروهای مسلح منتشر می کند و یا به کار بردن واژه «جنگ»، اعمال می کرد.

با این حال او روز پنجشنبه از رتوریک همیشگی خود عدول کرد و به خبرنگاران گفت: «هدف ما چرخاندن چرخ درگیری نظامی نیست، بلکه برعکس، پایان دادن به این جنگ است».

نیکیتا یوفرف، یکی از نمایندگان مخالف در شهری که پوتین در آن متولد شده است، گفت که می‌دانست چالش قانونی او به جایی نمی‌رسد، اما او آن را برای افشای «جنایت» های سیستم ثبت کرده است. او به رویترز گفته: «برای من مهم است که این کار را انجام دهم تا توجه را به تناقض و بی عدالتی این قوانینی که او (پوتین) تصویب و امضا می کند، اما خودش رعایت نمی کند، جلب کنم».

یوفرف در نامه‌ای سرگشاده از دادستان کل و وزیر کشور خواست که «(پوتین) را طبق قانون مسئول انتشار اخبار جعلی درباره اقدامات ارتش روسیه بدانند». یوفرف که از رویترز خواسته مکان او را فاش نکند، گفت که منتقدان پوتین که علناً جنگ را جنگ می‌خواندند، مجازات‌های سختی را متحمل شده‌اند.

ایلیا یاشین، سیاستمدار اپوزیسیون در این ماه به دلیل انتشار «اطلاعات نادرست» در مورد ارتش به 8-1/2 سال زندان محکوم شد. در ماه ژوئیه، یکی دیگر از اعضای شورای محلی، الکسی گورینوف، به دلیل انتقاد از تهاجم به هفت سال زندان محکوم شد.  او گفت که پلیس به او گفته است که شکایت علیه کرینکو را بررسی کرده و متوجه شده است که او هیچ اشتباهی انجام نداده است و از رسیدگی به پرونده میرونوف خودداری کرده است. یوفرف پس از انتشار نامه سرگشاده درباره پوتین گفت که صدها پیام نفرت آمیز دریافت کرده است. اما او گفت که معتقد است اکثریت روس‌ها درک کرده‌اند که واقعاً در اوکراین چه اتفاقی می‌افتد. او گفت: «جنگ، در جامعه روسیه، کلمه ترسناکی است. همه توسط پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی که در جنگ جهانی دوم زندگی کرده اند، بزرگ شده اند، همه این ضرب المثل "هر چیزی جز جنگ" را به خاطر دارند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید