ادعای نیویورک تایمز درباره پهپادهای ایرانی

کدخبر: ۵۴۴۹۰۷
نشریه آمریکایی مدعی شد، دولت جو بایدن تلاش گسترده ای را برای توقف توانایی ایران در تولید و تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین آغاز کرده است.
ادعای نیویورک تایمز درباره پهپادهای ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشریه نیویورک تایمز در این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، ادعا کرد:‌ طیف گسترده‌ای از مقامات اطلاعاتی، نظامی و امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌هایی در ایالات متحده، اروپا و خاورمیانه از یک برنامه در حال گسترش ایالات متحده خبر داده‌اند که هدف آن از بین بردن توانایی ایران در ساخت پهپادها و کار روس‌ها برای پرتاب هواپیمای بدون سرنشین کامیکازی را دشوار می‌کند.

این گزارش ادعایی می‌افزاید: وسعت این تلاش‌ها در هفته های اخیر واضح تر شده و دولت اقدامات خود را برای محروم کردن ایران از قطعات غربی مورد نیاز برای ساخت پهپادهای فروخته شده به روسیه تسریع کرده است.

نیویورک تایمز افزود: نیروهای ایالات متحده به ارتش اوکراین کمک می‌کنند تا مکان‌هایی را که پهپادها برای پرتاب آماده می‌شوند، هدف قرار دهند - این کار دشواری است زیرا روس‌ها مکان‌های پرتاب را از زمین‌های فوتبال به پارکینگ‌ها منتقل می‌کنند.

نیویورک تایمز با بیان اینکه آمریکایی‌ها در فناوری‌های جدیدی تلاش می‌کنند تا شانس اوکراین را برای سرنگونی آن‌ها، از شلیک گلوله گرفته تا موشک، افزایش دهند، ادعا کرد: اما این مساله با چالش‌های عمیقی روبرو است و تلاش برای قطع کردن قطعات حیاتی پهپادها به همان اندازه که دهه‌ها تلاش برای محروم کردن ایران از دسترسی به اجزای مورد نیاز برای ساخت سانتریفیوژهای ظریفی که برای غنی‌سازی استفاده می‌کند دشوار است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اخیرا تاکید کرد: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرفهای جنگ سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید