بی‌بی بر سریر قدرت نشست؛ ایران در اولویت کابینه جدید اسرائیل

هراس جهانی از ظهور افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل

کدخبر: ۵۴۵۱۲۴
اقتصادنیوز: دولت پیش‌روی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو باعث ایجاد ترس و وحشت در میان فلسطینیان و اسرائیلی‌هایی میانه‌رو شده است.
هراس جهانی از ظهور افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز کابینه بنیامین نتانیاهو امروز در نهایت در کنست اسرائیل رای اعتماد ۶۳ عضو از مجموع ۱۲۰ عضو را به خود تعلق داد و او به طور رسمی به‌عنوان نخست‌وزیر این رژیم معرفی شد. این به معنی بازگشت به قدرت مردی است که طولانی‌ترین نخست‌وزیری تاریخ اسرائیل را در کارنامه خود دارد. این در حالی است که کابینه جدید راست افراطی وی باعث ایجاد ترس در میان فلسطینیان و اسرائیلی‌های چپ‌گرا شده است.

به نوشته الجزیره، نتانیاهوی ۷۳ساله که در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ نخست‌وزیر اسرائیل بود، قبل از کسب رأی اعتماد، در پارلمان اسرائیل (کنست) در روز پنج‌شنبه سخنرانی کرد.

63622370_605

او در سخنرانی گفت که پایان‌دادن به نزاع عرب - اسرائیلی، جلوگیری از برنامه اتمی ایران و تقویت قدرت نظامی اسرائیل، اولویت کارش خواهد بود.

سارا خیرات، گزارشگر الجزیره از محل تجمع اسرائیلی‌های چپ‌گرا مقابل کنست گفت: چینش این کابینه با هر دولتی که قبلاً وجود داشت متفاوت است. این مذهبی‌ترین، یهودی‌ترین و ملی‌گراترین ائتلاف است.

خیرات افزود که هنوز اولویت نتانیاهو جلب حمایت داخلی است. نتانیاهو وعده داده است که تورم را کنترل کرده و به در شرایط سخت اقتصادی به اسرائیلی‌ها کمک کند.

انتظار می‌رود که پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اول نوامبر به سال‌ها ناآرامی‌های سیاسی ناشی از انحلال مکرر کابینه‌ها و برگزاری پنج انتخابات در کمتر از چهار سال، پایان دهد.

بیشتر اینها نتیجه مخالفت سیاسی با شخص نتانیاهو بود که به متهم به فساد است؛ اتهامی که او آن را رد می‌کند.

با این وجود، کشمکش‌ها و پیشنهاد قوانین جدید برای راضی نگه‌داشتن احزاب راست افراطی و ملی‌گرای ائتلاف و همچنین حزب لیکود، هفته‌ها زمان برده است.

نتیجه آن، ائتلافی بود که صراحتاً گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری را که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است، اولویت اصلی خود می‌داند.

این بخشی از مواضع رهبران جریان راست افراطی است که به پست‌های بالایی منسوب شده‌اند؛ مانند رهبر صهیونیسم مذهبی بزالل اسموتریچ، و رهبر حزب قدرت یهودی، ایتامار بن‌گویر که قبلاً از باروخ گلدشتاین، مرد اسرائیلی که ۲۹ فلسطینی را در سال ۲۰۱۸ کشت، حمایت کرده بود.

ben_gvir_bezalel_smotrich_israel_elections_2022_GettyImages_1244243548

عضو چپ‌گرای کنست در محل اعتراضات خارج پارلمان به الجزیره گفت: اسرائیل در یک مسیر خیلی خطرناک قرار دارد. تشکیل کابینه جدید، اسرائیل را به یک رژیم کاملاً فاشیست تبدیل می‌کند. جامعه جهانی باید از این مسئله آگاه بوده و واکنش نشان دهند.

ترکیب کابینه جدید احتمالاً باعث التهاب روابط با میلیون‌ها فلسطینی تحت اشغال اسرائیل خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، پس از آغاز درگیری کوتاه‌مدت در غزه توسط کابینه نسبتا میانه‌روی اسرائیل در ماه آگوست و همچنین با حملات روزانه در کرانه باختری که منجر به کشتار و دستگیری ده‌ها نفر شده است، فلسطینی‌ها مرگ‌بارترین سال خود از ۲۰۰۶ را تجربه کرده‌اند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل که عمدتاً نقشی تشریفاتی دارد نیز نسبت به آسیب‌های احتمالی کابینه جدید اسرائیل هشدار داد. وی قبلاً در یک گفتگوی خصوصی گفته بود که کل جهان نگران ورود شخصیت‌هایی مانند بن‌گویر به دولت هستند.

نتانیاهو که طولانی‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل است، تلاش می‌کند تا از این ترس‌ها نگرانی‌ها بکاهد.

روز چهارشنبه پس از آنکه حامیانش در کنست با تصویب قانونی، راه را برای روی کار آمدن دولتش هموار کردند، نتانیاهو گفت: ما برای یک دوره کامل، کابینه‌ای باثبات ایجاد می‌کنیم که از همه اسرائیلی‌ها مراقبت خواهد کرد.

یکی از این قوانین، به وزیران اجازه می‌دهد علی‌رغم وجود حکم معلق دادگاهی، در کابینه خدمت کنند. این قانون خصوصاً به رئیس حزب فوق مذهبی شاس کمک می‌کند که وارد کابینه شود.

البته بیش‌تر نگرانی‌ها از کابینه جدید، به افرادی مانند اسموتریچ و بن‌گویر مربوط می‌شود.

آن‌ها بخشی از جنبشی دینی صهیونیسم هستند. احزاب آن‌ها در انتخابات نوامبر با یک‌دیگر متحد شده تا مطمئن شوند اکثریت را کسب خواهند کرد.

اسموتریچ و بن‌گویر که از مقامات بلندپایه کابینه جدید هستند، در شهرک‌های غیرقانونی کرانه باختری زندگی می‌کنند. اسموتریچ وزیر اقتصاد و مسئول بخش شهرک‌ها خواهد بود. بن‌گویر که خواستار اخراج فلسطینی‌ها از اسرائیل شده بود، در سال ۲۰۰۷ به ایجاد خشونت علیه عرب‌ها محکوم شد. وی در کابینه جدید، با افزایش نظارت بر پلیس و شهرک‌ها وزیر امنیت ملی خواهد بود.

فلسطینی‌ها از اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه توسط کابینه جدید هراس داشته و می‌ترسند که وضعیت موجود در مسجد الاقصی و اورشلیم شرقی بدتر شود.

ملک عبدالله، پادشاه اردن به اسرائیل هشدار داد که خطوط قرمز در اورشلیم را رعایت کند. رئیس دولت خودگردان فلسطین، محمود عباس در روز شنبه گفت شعار کابینه جدید اسرائیل، افراطی و آپارتاید است.

skynews-mahmoud-abbas_5867616

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید