سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

پیشنهاد سه گانه برای آرام کردن اعتراضات از زبان باهنر /اگر آیت الله هاشمی زنده بود چه واکنشی داشت؟

کدخبر: ۵۴۵۵۷۰
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
پیشنهاد سه گانه برای آرام کردن اعتراضات از زبان باهنر /اگر آیت الله هاشمی زنده بود چه واکنشی داشت؟

به گزارش اقتصادنیوز، اظهارات اسحاق جهانگیری درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی، عدم ارائه لایحه قانون برنامه هفتم توسعه توسط دولت به مجلس، پیشنهادات محمدرضا باهنر برای مقابله با شرایط فعلی کشور و از سوی دیگر نشست سران سه قوه  از خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است.

راهکار هاشمی رفسنجانی برای برون رفت از بحران فعلی

 در آستانه ششمین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، روزنامه جمهوری اسلامی ایران در صدد برآمده تا از چهره های سرشناس کشور سوالاتی درباره شیوه برخورد او با اوضاع فعلی و سیاست هایی که اگر در قید حیات بود، به کار می برد، بپرسند.

در این میان، نظر اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم را جویا شده است. جهانگیری در این باره گفت: اگر هاشمی رفسنجانی امروز بود به ‌عنوان مدیری همه جانبه نگر و آینده‌نگر، با کوله ‌باری از تجربه و شناخت عمیقی که از ایران و مسائل بحرانی آن داشت، به‌مثابه مشاوری دلسوز برای رهبری و جامعه، راه برون‌رفت از بحران کنونی را در جلب مشارکت تام و تمام مردم در حل مساله می‌دید.

وی در بخشی از سخنان خود از نگرانی هاشمی رفسنجانی از موضوع زنان کشور سخن راند و به یکی از ملاقات هایش با او اشاره کرد و به نقل از رفسنجانی گفت: اگر بخواهیم زنی با داشتن همه شایستگی‌ها در مدیریت کلان به‌کار بگیریم باید ملاحظات افراد و شخصیت‌های مختلف را مدنظر داشته باشیم. گویی ناراحت نشدن فلان شخصیت مهم است، ولی بی‌اعتمادی و ناامیدی نیمی از جمعیت کشور نه. او با صراحت این نظر را تایید کرد و با ناراحتی گفت من نگران روزی هستم که زنان کشور دست به اقدام تندی علیه ما بزنند.

از برنامه 7 هزار صفحه‌ ای رئیسی چه خبر؟

دیروز دهمین روز از ماه دی هم سپری شد اما خبری از لایحه قانون برنامه هفتم توسعه شد و خبرها حاکی از آن است که این لایحه همچنان در دست تدوین و بررسی است.

روز گذشته محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت لایحه بودجه را به مجلس ارسال کرده است گفت: مجلس مصر است که دولت برنامه هفتم را نیز به مجلس فرستاده تا بتوانیم لایحه بودجه را بر اساس برنامه هفتم تدوین و تنظیم کنیم.

وی همچنین  در ادامه اظهارات خود از مذاکرات رئیسی و قالیباف در این باره خبر داد.

انتقادات سیاسیون در زمینه تاخیر دولت رئیسی در تدوین برنامه هفتم توسعه و ارسال لایحه بودجه که تداعی کننده خاطرات دولت محمود احمدی نژاد است، ادامه دارد. روز گذشته معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار به ابراهیم رئیسی کنایه زد و گفت:  از برنامه ۷ هزار صفحه‌ای که آقای رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی خودشان فرمودند حداقل ۷ صفحه را رو کنند تا ببینیم چه چیزی هست، ما که تا این لحظه چیزی ندیدیم.

یک بازخوانی از اعتراضات سال88

با گذشت بیش از 3 ماه و نیم از اعتراضات و ناآرامی ها در کشور، احزاب و چهره های برجسته سیاسی  پیشنهاداتی برای مقابله با شرایط فعلی ارائه کردند.

 در این میان محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که چند هفته پیش هم راهکارهایی برای اصلاح حکمرانی به علی شمخانی داده بود، روز گذشته با اشاره به 9 دی و حوادث سال 88 از گفتگوی خود با میرحسین موسوی سخن به میان آورد و گفت: به میرحسین گفتم شما ۲۰ سال از سیاست دور بودید، بعد از ۷، ۸ ماه که وارد سیاست شدید ۱۳ میلیون رأی گرفتید، اگر این رای‌ها را مدیریت کنید می‌توانید رقیب دولت شوید و دور بعد قطعاً رئیس جمهور می‌شوید.

باهنر با اشاره به اینکه در اعتراضات اخیر برای نخستین بار حکومت‌های استکباری، با NGO و سلبریتی ها با یکدیگر متحد شدند، ۳ پیشنهاد برای مقابله با شرایط فعلی شامل؛ تأسیس کرسی رسمی برای شنیدن اعتراض مردم، بالا بردن سعه صدر و سطح پذیرشمان در ساحت سیاست، اصلاح برخی ساختارهای کشور را مطرح کرد.

علی لاریجانی نیز شب گذشته در ویژه برنامه سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی با بیان اینکه سردار سلیمانی فهم درستی از موضوع داشت، تاکید کرد: در گفت‌وگوی داخلی می‌توانید به یک فکر برجسته‌تر برسید نه اینکه تضادها را ایجاد کنیم که جامعه متفرق‌ شود.

خبر جدید از خبرنگاران و بازیگران بازداشتی

در این میان، برگزاری نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ، توهین مشاور قالیباف به روحانی و آخرین خبر وزیر ارشاد از خبرنگاران و بازیگران بازداشتی از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید