امتیازگیری حیرت‌انگیز راست‌ها برای موافقت با ریاست مک‌کارتی

چکش ریاست مجلس نمایندگان کوبیده شد /پایان یک بن‌بست

کدخبر: ۵۴۶۹۹۲
کوین مک کارتی از سوی جمهوری خواهان به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.
چکش ریاست مجلس نمایندگان کوبیده شد /پایان یک بن‌بست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، کوین مک‌کارتیِ جمهوری‌خواه پس از دادن امتیازات گسترده به گروهی از تندروهای جناح راست بامداد روز شنبه به عنوان رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کوین مک‌کارتیِ جمهوری‌خواه پس از دادن امتیازات گسترده به گروهی از تندروهای جناح راست که تردیدهایی را در مورد توانایی این حزب برای حکومت کردن ایجاد کرد، بامداد روز شنبه به عنوان رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

این مرد 57 ساله کالیفرنیایی در طی این کارزار آخرین بار وقتی تحقیر شد که نماینده مت گاتز با نزدیک شدن به نیمه شب، در چهاردهمین دور رای گیری از رای دادن خودداری کرد، باعث ایجاد درگیری فیزیکی  با مایک راجرز، همکار جمهوری‌خواه خود شد.

پیروزی مک‌کارتی در پانزدهمین دور رای‌گیری، به عمیق‌ترین اختلال عملکرد کنگره در بیش از 160 سال گذشته پایان داد. اما این داستان به وضوح مشکلاتی را که او در رهبری یک اکثریت محدود و عمیقاً قطبی شده با آن مواجه خواهد شد را به نمایش گذاشت.

او در نهایت با برتری 216 بر 212 پیروز شد. او توانست با رای کمتر از نیمی از اعضای مجلس و به لطف رای  شش نفر دیگر از اعضای حزب- انتخاب شود.

Fl2TMfhWQAEJ1_v

مک کارتی در حالی که برای اولین بار چکش ریاست را به دست گرفته بود، پایان تسلط دموکرات‌های حامی جو بایدن را در هر دو مجلس کنگره را به نمایش گذاشت.

مک‌کارتی در سخنرانی افتتاحیه خود که طیف وسیعی از اولویت‌ها از کاهش هزینه‌ها گرفته تا مهاجرت را بیان می‌کرد، گفت: «سیستم ما بر اساس کنترل‌ها و موازنه‌ها ساخته شده است. زمان آن فرا رسیده است که ما یک کنترل کننده باشیم و تعادلی را برای سیاست های رئیس جمهور فراهم کنیم که طیف وسیعی از اولویت‌ها را از کاهش هزینه‌ها گرفته تا مهاجرت، تا مبارزه در نبردهای فرهنگی را در پیش گرفته است».

مک‌کارتی تنها پس از موافقت با تقاضای تندروها مبنی بر اینکه هر قانونگذار توانایی داشته باشد در هر زمانی که خواستار برکناری او شود، عمل کند، به این موفقیت دست یافت. این مسئله به شدت قدرت او را در هنگام تلاش برای تصویب قوانینی در مورد مسائل مهم از جمله تأمین مالی دولت، رسیدگی به سقف بدهی‌های قریب‌الوقوع کشور و سایر بحران‌هایی که ممکن است پیش بیاید، کاهش می‌دهد.

CLZ5BQCYMRKGND6ZFJCMT6BCPE

عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر، باعث ایجاد اکثریت محدود 222 بر 212 آن‌ها شده و به تندروهای راست‌گرای این حزب که با رهبری مک‌کارتی مخالفت کرده‌اند، قدرت زیادی بخشیده است.

این امتیازات، از جمله کاهش شدید هزینه‌ها و سایر محدودیت‌ها برای رهبری مک کارتی، می‌تواند به آشفتگی بیش‌تر در ماه‌های آینده منتهی شود، به‌ویژه زمانی که کنگره باید افزایش بیشتر سقف بدهی  31.4 تریلیون دلاری ایالات متحده را امضا کند. در طول دهه گذشته، جمهوری‌خواهان بارها و بارها بسیاری از دولت‌ها را به دلیل مخالفت با افزایش سقف بدهی تعطیل کرده‌اند.

چند تن از تندروها تمایل مک‌کارتی را برای مشارکت در چنین ماجرایی هنگام مذاکره با رئیس جمهور جو بایدن، که دموکرات‌های حامی او سنا را کنترل می کنند، زیر سوال برده‌اند. آن‌ها در گذشته زمانی که جمهوری‌خواهان سنا به رهبری میچ مک کانل با مصالحه در این ماجرا موافقت کردند، خشمگین بودند.

تندروها، همچنین از جمله اسکات پری، رئیس انجمن آزادی و چیپ روی از تگزاس، گفتند امتیازاتی که از مک‌کارتی گرفتند، پیگیری چنین تاکتیک‌هایی را در سال جاری آسان‌تر می‌کند - یا اگر مک‌کارتی انتظارات آن‌ها را برآورده نکند، رای دیگری در سقوط رهبری او تحمیل می‌کند.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا هشدار داد که امتیازاتی که مک‌کارتی برای کسب این پست داده، ممکن است دوباره برای او دردسرساز شود. شومر در بیانیه‌ای گفت: «امتیازات کوین مک‌کارتی به افراط‌گرایان در حزبش این احتمال را بیشتر می‌کند که مجلس نمایندگان با رهبری جمهوری‌خواهان تندرو MAGA (عظمت را دوباره به آمریکا برگردانیم) باعث تعطیلی دولت با پیامدهای ویرانگر برای کشور ما شود».

6RKQEIMZXVOSNEMQYBKXE2KYHM

پیروزی دیرهنگام مک کارتی یک روز پس از دومین سالگرد حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره ایالات متحده به وقوع پیوست که طی آن گروهی خشن در تلاش برای اعتراض و توقف اغلام شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در انتخابات، به کنگره یورش بردند.

14 مرتبه رای گیری بی حاصل طی این هفته، بالاترین تعداد رای گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان از سال 1859 -در سال های پرتلاطم قبل از جنگ داخلی- به شمار می‌آید.

پیش از این، آخرین نامزدی مک‌کارتی برای رئیس‌مجلس، در سال 2015، در مواجهه با مخالفان جناح راست از دستور کار خارج شده بود. دو رئیس قبلی جمهوری‌خواه، جان بونر و پل رایان، پس از درگیری با همکاران جناح راست، مقام خود را ترک کردند.

مک‌کارتی اکنون این اختیار را دارد که دستور کار بایدن را مسدود کند، به اولویت‌های جمهوری‌خواهان در زمینه اقتصاد، انرژی و مهاجرت رأی بدهد و تحقیقات درباره بایدن، دولت و خانواده‌اش را پیش ببرد. اما مک‌کارتی با امتیازاتی موافقت کرده که به این معنی است که قدرت بسیار کم‌تری نسبت به سلف خود، نانسی پلوسی، دموکرات خواهد داشت. این امر توافق با دموکرات‌ها در واشنگتن قطبی شده را دشوار می‌کند.

اجازه دادن به یک فرد برای درخواست برکناری رئیس‌مجلس به تندروها اهرم فوق العاده ای می‌دهد. این مسئله می‌تواند با واکنش جمهوری‌خواهان میانه‌رو یا کسانی که برای بودجه نظامی بیشتر فشار آورده‌اند، مواجه شود، به‌ویژه که ایالات متحده برای کمک به اوکراین برای دفع حمله روسیه هزینه می‌کند.

برایان فیتزپاتریک، جمهوری‌خواه میانه‌رو، گفت که نگران نیست که مجلس نمایندگان عملاً توسط تندروها اداره شود. او به خبرنگاران گفت: «این در حد یک آرزو برای آن ها است. ما هنوز کارت‌های رای خود را داریم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید