انگلیس تجهیزات نظامی جدید در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

کدخبر: ۵۴۷۵۷۸
اقتصادنیوز: بنابر ادعای یک رسانه‌ی انگلیسی، دولت این کشور قصد دارد به‌زودی ۱۰ دستگاه تانک چلنجر ۲ در اختیار کی‌یف قرار دهد.
انگلیس تجهیزات نظامی جدید در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یک رسانه انگلیسی مدعی شده دولت این کشور قصد دارند ده فروند تانک چلنجر ۲ در اختیار اوکراین قرار دهد.

ژست حقوق‌بشری تروئیکای اروپا در برابر ایران

اسکای‌نیوز با گزارش این خبر اضافه کرد با آنکه این اقدام جنبه نمادین دارد اما هدف آن است که تحویل نخستین تانک‌های ساخت غرب آمریکا و آلمان را به انجام اقدام مشابه ترغیب کند.

اسکای‌نیوز گزارش داده دولت ریشی سوناک، نخست‌ووزیر انگلیس از چند هفته پیش بحث در این خصوص را آغاز کرده است.

مطابق این گزارش، اعلام تحویل این تانک‌ها ممکن است روز ۲۰ ژانویه همزمان با برگزاری جلسه «گروه تماس» برای تسلیح اوکراین انجام شود.

یک منبع در گفت‌‌وگو با اسکای‌نیوز مدعی شده انگلیس ممکن است حدود ۱۰ فروند تانک به اوکراین تحویل دهد. با آنکه این تعداد تانک به هیچ عنوان برای اثر گذاشتن بر روند جنگ کافی نیست اما ممکن است سایر کشورهای غربی را به انجام اقدام مشابه ترغیب کند.

فرانسه، آلمان و آمریکا وعده داده‌اند تسلیحات سنگین‌تری به اوکراین ارسال کنند با این حال، آنها از ارسال تانک خودداری کرده‌اند؛ موضوعی که عصبانیت کی‌یف را به همراه داشته است.

ترخیص آخرین مجروح حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع)

یک منبع اوکراینی به اسکای‌نیوز گفت: «این اقدام، رویه خوبی برای یادگیری دیگران خواهد بود- اول به آلمان برای تحویل لئوپارد و بعد به آمریکا برای تانک‌های آبرامز.»

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه چند ماه پیش گفته بود که مسکو تنها در حال نبرد با ارتش اوکراین نیست بلکه مقابل کل غرب قرار گرفته است. او تصریح کرد کی‌یف در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۷ میلیارد دلار کمک نظامی دریافت کرده است.

روسیه بارها به کشورهای غربی هشدار داده که حمایت‌های تسلیحاتی از اوکراین علاوه بر طولانی کردن درگیری‌ها ممکن است به درگیری‌های مستقیم ختم شود.

ماه گذشته یکی از مقام‌های ارتش اوکراین به روزنامه اکونومیست گفته بود که ارتش این کشور به دست‌کم ۳۰۰ تانک و ۷۰۰ خودرو جنگی پیاده‌نظام نیاز دارد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

حمله موشکی به شهر خارکوف اوکراین

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

روسیه اوایل مهر با برگزاری همه‌پرسی، چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون در اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. پیش از آن هم روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرده بود.

عصبانیت گانتس از نتانیاهو / تو مسیر ننگ را انتخاب کردی

اوکراین تلاش داشت تا با عضویت کشورش در ناتو در برابر همسایه قدرتمند شرقی تضمین امنیتی از غربی‌ها دریافت کند. با این حال این تلاش‌ها نه‌ تنها به عضویت در ناتو نیجامیده، خاک اوکراین نزدیک به ۲۰ درصد کوچک‌تر شده است.

ساعاتی قبل‌تر سخنگوی دولت آلمان تاکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای ارسال تانک‌های پیشرفته «لئوپارد- ۲» به ارتش اوکراین ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید