حضور مقامات اسرائیل در عربستان پس از ایجاد تنش در مسجدالاقصی

کدخبر: ۵۴۷۶۷۹
علی‌رغم تنش‌های پیش‌آمده در مسجدالاقصی، مقامات ارشد اسرائیلی برای شرکت در اجلاس نقب به امارات سفر کردند.
حضور مقامات اسرائیل در عربستان پس از ایجاد تنش در مسجدالاقصی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، هیئتی از مقامات ارشد اسرائیلی روز یک‌شنبه راهی ابوظبی شدند تا برای نشست آتی نقب بین اعراب و اسرائیل که قرار است اواخر امسال در مراکش برگزار شود، آماده شوند.

به نوشته میدل‌ایست‌نیوز، نخستین نشست دو روزه کارگروه‌های مجموعه نقب برای زمینه‌چینی جهت نشستی در سطح وزرای خارجه، در ابوظبی آغاز به کار کرد. این نشست دو روزه که امروز (دوشنبه 9 ژانویه) آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت، با حضور نمایندگان کشورهای انجمن نقب (امارات، بحرین، مصر، مراکش، امریکا و اسرائیل) به منظور بررسی پروژه‌های ملموس جهت همکاری تشکیل شده است.

«ایلی کوهن»، وزیر امور خارجه اسرائیل، در دیدار با اعضای هیئت اسرائیلی مشارکت‌کننده در این نشست، پیش از سفرشان به ابوظبی، ادعا کرد که برگزاری این نشست تدارکاتی در امارات گام دیگری در راستای تقویت و تعمیق توافقات عادی‌سازی روابط با اسرائیل (توافق ابراهیم) است و مدعی شد که اسرائیل اهمیت بسیاری به همکاری با این کشورها می‌دهد و چندین پروژه را در این نشست تدارکاتی مطرح می‌کند که موجب بهبود زندگی برای مردم اسرائیل و خاورمیانه می‌شود.

وزارت امور خارجه اسرائیل نیز اعلام کرد که هیئت اسرائیلی در این نشست شامل مدیر کل وزارت امور خارجه و مقامات ارشد از وزارتخانه‌های امور خارجه، بهداشت، اطلاعات، دفاع، کشاورزی، گردشگری، انرژی، آموزش، اقتصاد، منابع آبی و شورای امنیت ملی اسرائیل می‌شود.

thumb_374377_700_420_0_0_exact

این نشست قرار است سازوکارهای همکاری بر اساس توافقات نشست سابق انجمن نقب، در عرصه‌های امنیت غذایی، فناوری‌های مربوط به مدیریت آب، انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری، بهداشت، آموزش، همزیستی و امنیت منطقه‌ای را بررسی کند.نشست آتی وزرای امور خارجه این مجموعه قرار است در در ماه های آینده برگزار شود.

به نوشته  میدل‌ایست‌آی، سفر هیات اسرائیلی به امارات  علی‌رغم تنش اخیر میان امارات متحده عربی و اسرائیل بر سر وضعیت موجود در مسجدالاقصی انجام شد.

در اوایل این هفته، ایتامار بن‌گویر، وزیر راست‌گرای افراطی امنیت ملی رژیم صهیونیستی، در اقدامی که به تنش‌ها دامن زد، برای عبادت به صحن مسجدالاقصی در قدس شرقی رفت.

امارات متحده عربی که در سال 2020 به عنوان بخشی از توافقنامه صلح ابراهیم مورد حمایت آمریکا، روابط خود را با اسرائیل عادی کرد، روز سه‌شنبه بیانیه‌ای در محکومیت حضور اسرائیلی‌ها در الاقصی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: امارات یورش یک وزیر اسرائیلی به صحن مسجدالاقصی را به شدت محکوم می‌کند.در این بیانیه از مقامات اسرائیلی خواسته شده تا مسئولیت کاهش تنش و بی‌ثباتی در منطقه را بر عهده بگیرند.

امارات همچنین بر لزوم حمایت از همه تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه، پایان‌دادن به اقدامات غیرقانونی که راه‌حل   [به اصطلاح] دو کشور را تهدید می‌کند و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن تأکید کرد.

در پی حضور اسرائیلی‌ها در مسجدالاقصی، امارات و چین خواستار تشکیل جلسه  شورای امنیت سازمان ملل  برای بررسی اقدامات دولت اسرائیل شدند.

https_cdn_cnn_com_cnnnext_dam_assets_200915155528_02_abraham_accords

اجلاس نقب اولین‌بار در سال گذشته در سده بوکر اسرائیل برگزار شد که در آن وزرای خارجه اسرائیل، امارات، بحرین، مصر، مراکش و ایالات متحده گرد هم آمدند. جلسه دیگری نیز در ماه اکتبر از طریق زوم برگزار شد.

هدف از این نشست‌ها تقویت بیشتر توافقنامه ابراهیم از طریق افزایش هماهنگی بین طرفین در زمینه مسائلی مانند امنیت، انرژی، گردشگری، آموزش و امنیت آب است.

این یکی از اولین دیدارهای این کشورها با کابینه راست‌گرای جدید اسرائیل خواهد بود.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در اوایل این هفته حمایت مستمر این کشور از نشست نقب را ابراز کرد. پرایس گفت: از زمان پایان مجمع نقب در سال گذشته و آغاز به کار مجمع نقب، همواره قصد ما این بوده است که شرکت‌کنندگان مجمع را در سطح وزیران گرد هم آوریم.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز برای اولین سفر خارجی خود به عنوان رهبر کابینه جدید رژیم، در حال برنامه‌ریزی برای سفر رسمی به امارات است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند در حالی که جزئیات هنوز در دست بررسی است، نتانیاهو ممکن است هفته آینده از امارات دیدن کند.

نتانیاهو در دوره قبلی نخست‌وزیری خود، توافقنامه ابراهیم مورد حمایت آمریکا را امضا کرد که باعث عادی‌سازی روابط بین اسرائیل، امارات، بحرین، مراکش و سودان می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید