آشپز پوتین وزیر دفاع می‌شود؟

یک جنگ‌ سالار مرموز در حلقه یاران پوتین!

کدخبر: ۵۴۸۷۷۶
اقتصادنیوز: یوگنی پریگوژین، اولیگارش روسی و مالک گروه مزدوران واگنر که در جنگ شرکت دارند، به تازگی توانسته است موفقیت‌هایی در اوکراین کسب کند و گفته می‌شود این موفقیت‌ها می‌تواند مسیر او را برای رسیدن به مقام وزیر دفاع هموارتر کند.
یک جنگ‌ سالار  مرموز در حلقه یاران پوتین!

به گزارش اقتصادنیوز، در گیر و دار سقوط اتحاد جماهیر شوروی، یوگنی پریگوژین به جرم دزدی در زندان به سر می‌برد. حالا او، به عنوان بنیانگذار قدرتمندترین گروه مزدور روسیه، با یک پیروزی نادر در میدان نبرد در اوکراین، به دنبال گرفتن امتیاز از ولادیمیر پوتین است.

هدف او در حال حاضر گرفتن جایزه‌ی موفقیتی است که گروه واگنر، گروه مزدور او، این هفته در بیرون راندن نیروهای اوکراینی از شهر سولدار -با منابع معدنی عظیم نمک- کسب کرده‌اند، موفقیتی که برنامه‌های روسیه برای تصرف بخش‌های بیشتری از شرق اوکراین را پس از شکست‌های متعدد احیا می‌کند.

به گزارش رویترز، روسیه روز جمعه مدعی پیروزی در سولدار شد اما اوکراین گفت که نیروهایش همچنان در این شهر در حال جنگ هستند.

پریگوژین 61 ساله که خود را یک وطن‌پرست واقعی و بی‌رحم معرفی می‌کند و مورد تحریم غرب است، عکسی را در لباس جنگی با افرادش در معدن نمک سولدار منتشر کرد و گفت که آنها به تنهایی و بدون کمک ارتش در آن جا می‌جنگند، ادعایی که در ابتدا توسط مقامات دفاعی رد شد.

کرملین روز پنجشنبه از «اقدامات فداکارانه و قهرمانانه» کسانی که در سولدار می‌جنگند صحبت کرد. وزارت دفاع روز جمعه پیروزی را به یگان‌های هوابرد نیروهای موشکی ارتش و « گروهی از نیروهای روسی» نسبت داد.

پریگوژین شکایت می‌کند که مقامات روسی به اندازه کافی به نیروهای او اعتبار نمی‌دهند.

photo_2023-01-14_16-40-21

او می‌گوید: «آنها دائماً سعی می کنند پیروزی‌های واگنر را بدزدند و در مورد حضور افراد ناشناس دیگر صحبت کنند تا شایستگی های واگنر را کوچک جلوه دهند.»

وزارت دفاع ساعاتی بعد با بیانیه جدیدی «برای روشن شدن» وضعیت پاسخ داد و اذعان کرد که جنگجویان واگنر، که اقداماتشان را «شجاعانه و از خودگذشته» توصیف می‌کند، کسانی بودند که به شهر حمله زمینی کرده‌اند.

برخی از مفسران گفته‌اند که پریگوژین می‌تواند روزی وزیر دفاع شود، اما کاملاً مشخص نیست که این تاجر اهل سن‌پترزبورگ چقدر پیش پوتین نفوذ کسب کرده است، رئیس‌جمهوری که تمایل دارد جناح‌های قدرتمند کشور را با استراتژی تفرقه بینداز و حکومت کن، متعادل کند.

یک قهرمان جدید

حامیان برجسته پوتین که برخی از آنها به رهبر روسیه دسترسی دارند، پیشرفت پریگوژین را با عملکرد ارتش نسبتاً ضعیف ارتش مقایسه کرده‌اند. سرگئی مارکوف، مشاور سابق کرملین، رئیس این گروه از مزدوران را "قهرمان جدید" نامیده است.

مارکوف که می‌گوید دولت باید منابع بیشتری در اختیار واگنر قرار دهد. او در وبلاگ خود نوشت: «پریگوژین نیز نقص‌هایی دارد. اما من در مورد آنها به شما نمی‌گویم. زیرا پریگوژین و واگنر اکنون گنجینه ملی روسیه هستند. آنها در حال تبدیل شدن به نماد پیروزی هستند.»

مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه دولتی RT روسیه و نزدیک به کرملین، از پریگوژین برای سولدار تشکر کرد.

عباس گالیاموف، نویسنده سابق سخنران‌های پوتین در وبلاگ خود گفت که پریگوژین در حال مانور دادن است تا در صورتی که پوتین سرگئی شویگو، وزیر دفاع و متحد دیرینه خود را برکنار کرد جای او را بگیرد.

photo_2023-01-14_16-40-20

پوتین گفته است که واگنر نماینده دولت نیست و قوانین روسیه را زیر پا نمی‌گذارد و حق دارد در هر نقطه از جهان به دنبال منافع تجاری خود باشد.

یکی از وبلاگ نویسان نظامی که در شکل‌گیری نظر روس‌ها در رابطه با جنگ موثر است، پریگوژین را به یک فرمانده رومی تشبیه می‌کند که مجوز فعالیت فراتر از قانون برای دستیابی به اهداف پوتین را دارد.

در همین حال، ایگور گیرکین، یک ملی‌گرای روس و افسر سابق سرویس امنیت فدرال که در آغاز جنگ اصلی دونباس در سال 2014 موثر بود و اکنون تحت تحریم‌های ایالات‌متحده قرار دارد گفته است که پریگوژین نسبت به جان افرادش بی‌توجه است. او همچنین گفته است که تصرف سولدار و باخموت در مجاورت آن از نظر نظامی اهمّیت ندارد.

پریگوژین -که زمانی رستورانی شناور در سنت پترزبورگ را اداره می‌کرد که پوتین در آن غذا می‌خورد و از این رو رسانه‌های غربی به او لقب «آشپز پوتین» را داده‌اند- چیزهای زیادی برای به دست آوردن یا از دست دادن دارد.

او باید در این زمان آشوب به فکر آینده خودش نیز باشد و منافع اقتصادی خود و واگنر را نیز دنبال کند؛ گروهی که به گفته مقامات روسی در آفریقا قراردادهای نظامی و معدنی دارد و در سوریه نیز فعال است. او همچنین مالک یک شرکت تهیه غذای بزرگ است که به نهادهای دولتی و رسانه‌ها خدمات می‌دهد.

تاتیانا استانووایا، موسس شرکت تحلیلی «آر پولیتیک» گفت: «در واقع، او یک تاجر خصوصی است که به شدت به روابطش با مقامات دولتی وابسته است. این برای او یک موقعیت بسیار آسیب پذیر است.»

"موانع امنیتی ذکر نشده‌"

روسیه به پریگوژین اجازه داده است تا ده‌ها هزار محکوم را از زندان‌ها جذب کند و این نیروهای جدید، به گفته مقامات آمریکایی، شمار جنگجویان واگنر را به پنجاه‌هزار نفر رسانده است و با حمایت دولت به تانک، هواپیما و سیستم‌های دفاع موشکی مجهز شده‌اند.

photo_2023-01-14_16-40-21 (2)

دولت حتی زمانی که پریگوژین به مقامات ارشد نظامی فحاشی می‌کرد نیز مانع او نشد. اگرچه برخی تحلیل‌گران نظامی غربی می‌گویند که انتصاب با سابقه‌ترین ژنرال ارتش روسیه برای رهبری جنگ در اوکراین می‌تواند به منظور متعادل کردن نفوذ واگنر در میدان جنگ باشد.

قبل از حمله روسیه به اوکراین، پریگوژین ارتباط خود با واگنر را انکار می‌کرد، امّا در ماه سپتامبر خودش اعلام کرد که این گروه مزدور را در سال 2014 تأسیس کرده است.

علیرغم تیرگی روابط پریگوژین با وزارت دفاع روسیه، برخی از تحلیلگران نظامی غربی گمان می‌کنند واگنر به طور نزدیکی با این وزارتخانه ارتباط دارد.

لئونید نوزلین، مدیر اجرایی سابق شرکت نفتی یوکوس روسیه، این هفته گفت این خطر برای پوتین وجود دارد که واگنر از کنترل کرملین خارج شود.

یک منبع نزدیک به مقامات روسی که از ذکر نام خودداری کرد، گفت که کرملین پریگوژین را یک بازیگر مفید می‌داند، اما موانع امنیتی ذکر نشده‌ای را نیز در برابر رهبران گروه‌های مسلح قرار داده است.

این منبع که از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد، گفت: «محدودیت‌هایی برای رشد و مکانیسم‌هایی برای متوقف کردن این گروه‌ها وجود دارد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید