عقب نشینی لندن از اقدامات رسمی علیه سپاه

کدخبر: ۵۴۹۱۹۲
اقتصادنیوز: یک نشریه انگلیسی در گزارشی به نقل از مقامات رده بالای این کشور نوشت که دولت لندن نسبت به تبعات شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نگران و بعید است که در این زمینه تصمیم‌گیری قریب‌الوقوعی صورت گیرد.
عقب نشینی لندن از اقدامات رسمی علیه سپاه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا فایننشال تایمز دوشنبه شب در گزارشی نوشت که روند بررسی تروریستی نامیدن سپاه «به‌عنوان قدرتمندترین شاخه نظامی ایران»، توسط وزارت کشور انگلیس آغاز شده اما هنوز «هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است زیرا در داخل دولت بحث هایی در مورد نحوه اجرای این اقدام وجود دارد.»

این نشریه انگلیسی با بیان اینکه «برای یک دولت بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد» افزود: به گفته مقاماتی که در جریان مذاکرات داخلی دولت قرار دارند، یک اضطرابی در وزارت امور خارجه انگلیس نسبت به شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی وجود دارد.

طبق ادعای فایننشال تایمز، وزارت امور خارجه انگلیس نگران اقدام تلافی‌جویانه تهران علیه اتباع دوتابعیتی انگلیس و ایران است و بر همین اساس بعید است که شناسایی سپاه تصمیمی قریب الوقوع باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: تحلیلگران می‌گویند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش ها بین لندن و تهران را تشدید خواهد کرد و خطر اقدامات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. همچنین هر گونه امیدهای آینده در خصوص تلاش های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت های جهانی امضا کرد پیچیده خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، سه سال بعد از آنکه انگلیس درخواست کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را رد کرد، نشریه دیلی تلگراف چندی پیش در گزارشی ادعا کرد که این طرح مورد حمایت «سوئلا براورمن» وزیر کشور و معاونش در حوزه امنیت «تام توگندهات» قرار گرفته که یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین بشمار می‌رود. بر اساس گزارش ادعایی این نشریه انگلیسی، قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی به این معناست که تعلق به آن، شرکت در جلسات و همچنین حمل نشان آن در ملاء عام جرم محسوب خواهد شد.

نشریه انگلیسی ادعا کرده که وزارت کشور به پرسش درباره صحت این خبر پاسخی نداده اما آنچه نقشه سپاه برای آدم‌ربایی یا قتل افراد در انگلیس نامیده می‌شود را دلیل اصلی تصمیم دولت نامیده است.

واقعیت این است که ضربه اخیر سپاه پاسداران به شبکه مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس در جریان آشوب‌های اخیر و اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس، مقام های دولت لندن را بشدت برآشفته کرده و فشارها برای قرار دادن نام این نهاد رسمی ایرانی به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی دولت انگلیس را افزایش داده است.

جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود هشدار داده است که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود. ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید