پیام شوکه کننده ترکیه به سوئد/ اردوغان به دنبال تفرقه افکنی در ناتو است؟

کدخبر: ۵۵۲۲۲۸
​رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که فنلاند نباید همان اشتباهی را بکند که سوئد مرتکب شد.
پیام شوکه کننده ترکیه به سوئد/ اردوغان به دنبال تفرقه افکنی در ناتو است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته ممکن است تنها پیشنهاد فنلاند برای پیوستن به ناتو را تائید کند. این اقدام می‌تواند عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی را به تعویق بیندازد.

بنا بر گزارش بلومبرگ، اردوغان روز یک‌شنبه در شبکه دولتی تی‌آر‌تی گفت: «شاید به فنلاند [در مورد درخواست عضویت در ناتو] پیامی متفاوت بدهیم و سوئد وقتی پیام ما را ببیند، شوکه خواهد شد. اما فنلاند نباید همان اشتباهی را بکند که سوئد مرتکب شد.».

ترکیه به دلیل تعلل سوئد در سرکوب حامیان شبه‌نظامیان کرد، از تأیید عضویت این کشور در ناتو خودداری کرده است. تنش‌های اخیر بر سر نمایش مجسمه وارونه اردوغان و سوزاندن نسخه ترجمه‌شده قرآن در استکهلم نیز خشم ترکیه و سایر کشورهای مسلمان را برانگیخته است.

سوئد و فنلاند در ماه می گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین به طور رسمی برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی درخواست دادند؛ زیرا در صورت مورد حمله قرارگرفتن هر عضو ناتو، سایر کشورهای پیمان موظف‌اند که برای دفاع از هم‌پیمان خود وارد جنگ با دشمن شوند. با اغاز جنگ کرملین علیه کی‌یف، استکهلم و هلسینکی در هراسند که بعد از اوکراین، نوبت آن‌ها برسد. عضویت هر کشور جدیدی در این پیمان، باید توسط تمامی اعضا تأیید شود. از بین 30 عضو ناتو تاکنون تنها ترکیه و مجارستان درخواست سوئد و فنلاند را تائید نکرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید