ترکیه آب پاکی را روی دست سوئد ریخت!

کدخبر: ۵۵۲۴۷۷
وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای مجارستانی خود گفت که ترکیه نمی‌تواند با الحاق سوئد به ناتو موافقت کند.
ترکیه آب پاکی را روی دست سوئد ریخت!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، چانه‌زنی‌های ترکیه درباره درخواست عضویت سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ادامه دارد و وزیر خارجه این کشور در سفر به مجارستان موضع آنکارا را تشریح کرد.

منابع رسانه‌ای از بوداپست پایتخت مجارستان خبر دادند، وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای مجارستانی خود گفت که ترکیه نمی‌تواند با الحاق سوئد به ناتو موافقت کند.

پیام وزارت خارجه آمریکا به مردم خوی بعد از زلزله 5.9 ریشتری

بنا بر گزارش «تی‌آر‌تی»، مولود چاووش اوغلو در این نشست خبری بار دیگر موضع دولت ترکیه درباره لزوم اجرای شرط و شروط این کشور برای اعلام موافقت با الحاق سوئد به ناتو را تکرار کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «ما نمی‌توانیم به پیشنهاد سوئد (برای الحاق به) ناتو بله بگوییم مگر اینکه آنها کارهایی را که در مادرید بر سر آن توافق شده است انجام دهند. آنها می‌دانند که اگر موافقت ما را بخواهند باید به چه شرایطی پایبند باشند. اگر این کار را انجام دهند، ما آماده گفت‌و‌گو هستیم».

این مقام ارشد ترکیه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش در بوداپست افزود: «سوئد به خاطر روسیه و تهدیدات تروریستی می‌خواهد به ناتو ملحق شود. این غیرقابل قبول است که مقابله ما علیه تروریسم توسط سوئد نادیده گرفته می‌شود. آنها می‌دانند که ما بر سر چه چیزی در مادرید توافق کردیم. ما هیچ چیز کمتر یا بیشتری نمی‌خواهیم».

از زمان مطرح شدن بحث الحاق سوئد و فنلاند به ناتو، ترکیه به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف نظامی غربی شروطی را برای اعلام موافقت با عضویت آنها در ناتو اعلام کرده است. عضویت یک کشور تازه در ناتو طبق اساسنامه این ائتلاف، به موافقت همه کشورهای عضو نیاز دارد.

به دنبال اقدام هتاکانه در سوئد، روابط متشنج این کشور با ترکیه دچار تنش‌های تازه‌ شده و آنکارا سفر از قبل برنامه ریزی شده اخیر وزیر دفاع سوئد به آنکارا را لغو کرد.

پیش از این، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تن ندادن سوئد به خواسته‌های انکارا گفته بود، ممکن است ترکیه تصمیم متفاوتی در خصوص پیوستن فنلاند به ناتو اتخاذ کند که باعث شوکه شدن سوئد خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید