بیانیه جدید آذربایجان علیه ایران

کدخبر: ۵۵۲۶۸۷
یک روز پس از صدور هشدار سفر به ایران، این بار وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای تنش‌زا گفته است که از تمامی بسترهای بین‌المللی برای محکومیت حادثه حمله به سفارتخانه‌اش در تهران استفاده می‌کند.
بیانیه جدید آذربایجان علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس،‌ درست یک روز پس از آن‌که دولت جمهوری آذربایجان به بهانه حمله یک فرد به سفارتخانه این کشور در تهران برای تخریب روابط با جمهوری اسلامی به شهروندانش درباره سفر به تهران هشدار داد، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای تنش‌زا گفته است که از تمامی بسترهای بین‌المللی برای محکومیت این حادثه که باکو آن را تروریستی خوانده است و همچنین محکومیت عامل آن استفاده خواهد کرد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ خود در حالی ایران را به انفعال در مقابل حادثه جمعه گذشته در سفارتخانه این کشور در تهران متهم کرده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هفته گذشته در پی این حادثه با «جیحون بایراموف» همتای خود در این رابطه تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در مقدمه بیانیه خود، نوشت: «در 27 ژانویه اسنادی حاوی درخواست‌هایی برای محکومیت بین‌المللی حمله تروریستی علیه سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، شناسایی و مجازات سریع سازمان‌دهندگان و عاملان این اقدام تروریستی و همچنین تحقق آن تعهدات ناشی از کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، برای تصویب به سازمان ها و نهادهای بین المللی مربوطه ارائه شد».

در ادامه این بیانیه، به کشورهایی که این حادثه را محکوم کردند، اشاره شده است و توضیحاتی ارائه شده است.

وزارت خارجه باکو در این خصوص گفت: «لازم به ذکر است که از زمان وقوع این حمله تروریستی تا کنون، حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان توسط حدود ۱۰۰ کشور و دبیرخانه تعدادی از سازمان های بین المللی محکوم شده است و در بیانیه‌ها بر لزوم مجازات عاملان این عمل تأکید شده است».

علی رغم آن‌که ایران پیشنهاد داده تا با باکو در زمینه پیگیری این حادثه همکاری نزدیکی داشته باشد اما وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در این بیانیه ایران را به انفعال و عدم همکاری متهم کرده است.

در بخشی از این بیانیه در این خصوص آمده است: «ایران تلاش کرده است تا از افشای گسترده این حمله تروریستی در سطح بین المللی در سازمان‌های بین‌المللی که در آن‌ها عضویت دارد و تصمیمات بر اساس اجماع است، جلوگیری کند».

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان سعی کرد مثال‌هایی مطرح کند تا ادعای عدم همکاری ایران با جمهوری آذربایجان را اثبات کند و گفت: «در این راستا، ایران بلافاصله پس از حمله، با پیش‌نویس بیانیه‌های ارسالی (جمهوری) آذربایجان به دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد (NAM) و کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) مخالفت کرد».

سکوت علی دایی شکست

باکو در حالی با استناد به چنین مثال‌هایی، علیه ایران اتهام زنی کرده است که پیش از این حوادث این‌چنینی به هیچ عنوان در جنبش عدم تعهد محکوم نشده بود و مسائل دوجانبه کشورها به هیچ عنوان در چنین مجامعی مطرح نشده است.

این 4 خودرو را فردا به قیمت کارخانه بخرید

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در پایان بیانیه خود ایران را به گام‌های تحریک‌آمیز متهم کرد و گفت: «ما این گام تحریک‌آمیز ایران را محکوم می‌کنیم و تأکید داریم که این کشور باید به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد. (جمهوری) آذربایجان از تمامی بسترهای بین‌المللی مربوطه برای محکومیت گسترده اقدام تروریستی علیه سفارت خود و مجازات عاملان این اقدام استفاده خواهد کرد».

روز گذشته نیز اخباری منتشر شد که باکو درباره سفر به ایران به شهروندان خود هشدار داده است و پیش از آن نیز این کشور اقدام به تخلیه سفارتخانه خود در تهران کرده بود و تمامی این اقدامات که در راستای تخریب روابط دو کشور صورت می‌گیرد در شرایطی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در پی این حادثه به سرعت وارد عمل شدند.

در همین راستا، در پی حادثه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که صبح جمعه هفته گذشته رخ داد، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، از دستگیری ضارب خبر داد و گفت که نتیجه بررسی‌های اولیه، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است و از رسانه‌ها خواست از گمانه‌زنی بپرهیزند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید