ریزپرنده‌های مهاجم به اصفهان از چه توانمندیهایی برخوردارند؟

کدخبر: ۵۵۲۸۲۳
اقتصادنیوز: یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان شامگاه شنبه (28 ژانویه - 8 بهمن) مورد حمله قرار گرفت.
ریزپرنده‌های مهاجم به اصفهان از چه توانمندیهایی برخوردارند؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد در این باره نوشت:

 

مقام‌های  ایران مشخص نکرده‌اند که این «ریزپرنده‌ها» از چه نوعی بوده و جزییاتی از مدل یا نحوه عملیات آنها را فاش نساخته‌اند اما به گفته آنها پدافند هوایی موفق به سرنگون ساختن آنها شده و هرسه ریزپرنده ساقط شده‌اند.

هرچند گفته می‌شود خسارت‌های ناشی از این حمله بسیار اندک بوده اما وقوع این حمله در یکی از مرکزی‌ترین نقاط خاک ایران برای بسیاری این سوال را ایجاد کرده است که مهاجمین دقیقا چگونه و از طریق چه ابزارهایی اقدام به انجام این عملیات کرده‌اند و چه عملیات‌هایی مشابه با این عملیات در گذشته انجام شده است.

 

«ریزپرنده» یا کوادکوپترهای مهاجم

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره مدل این کوادکوپترها مطرح می‌شود اما هنوز کارشناسان قادر به اظهارنظر رسمی در این باره نیستند. نشریه امریکایی نیوزویک در گزارشی نوشته است که کمپانی اسراییلی اِلبیت در نوامبر 2022 از میکرو پهپاد جدیدی به نام لانیوس رونمایی کرد که قادر به حمل مواد انفجاری است و قدرت مانور بسیار زیادی دارد.

به گفته سازندگان این کوادکوپتر، لانیوس برای عملیات در محیط شهری طراحی شده و عملیات‌های زیادی را می‌تواند انجام دهد. در توضیحاتی که البیت برای این پهپاد منتشر کرده آمده است که لانیوس قادر به نقشه‌برداری و تصویربرداری دقیق از ساختمان‌ها و تاسیسات بوده، می‌تواند از فضاهای باریک عبور کند، امکان شناسایی تهدیدها را داراست و می‌تواند به اهدافی که برایش تعیین می‌شود ضربه بزند.

خصوصیات این مدل پهپاد، با روندی که ایران از عملیات تشریح کرده مطابقت‌های زیادی دارد اما باتوجه به اینکه در گذشته و مدت‌ها پیش از رونمایی از این پهپاد نیز عملیات‌هایی با خصوصیت‌های مشابه در دیگر نقاط دنیا ازجمله غزه و لبنان از سوی اسراییل انجام شده بود، نمی‌توان با قطعیت مدل پهپاد را مشخص کرد.

برخی منابع خبری در این زمینه اعلام کرده‌اند که برد کوادکوپترها محدود به چند ده متر است اما جست‌وجو و بررسی انواع کوادکوپترها نشان می‌دهد کوادکوپترهایی با برد ده‌ها کیلومتر هم وجود دارند.

کارشناسان نظامی می‌گویند ریزپرنده‌ها و پهپادهای کوچک قادر به حمل مواد انفجاری زیادی نیستند؛ هرچند که تلاش‌های زیادی برای افزایش توان حمل مواد انفجاری آنها وجود دارد. به گفته آنها، زمانی که هدف این پهپادها انبار اسلحه یا مواد اشتعال‌زا باشد، انفجار بزرگی رقم خواهد خورد. اما زمانی که هدف تعیین شده برای پهپادها تاسیسات اداری یا آزمایشگاهی باشد، حجم آسیب کمتر خواهد بود.

رانن سولومون، تحلیلگر نظامی مستقل به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید: «حجم انفجار نشان می‌دهد که هدف حمله یک انبار تسلیحاتی نبوده است.» او معتقد است: «هدف حمله احتمالا یک آزمایشگاه یا تاسیسات عادی نظامی بوده است.»

تلاش برای توسعه کوادکوپترها

هرچند اسراییل از بازیگران پیشرو در تولید کوادکوپترهای تهاجمی به حساب می‌آید اما برخی شرکت‌ها با همکاری وزارت دفاع اسراییل در تلاش برای توسعه کوادکوپترها هستند.

کمپانی آئروتور در اکتبر 2022 اعلام کرد به دنبال توسعه کوادکوپترهایی است که قادر به حمل مواد انفجاری با وزن تا 30 کیلوگرم باشند. مدیریت تحقیق و توسعه وزارت دفاع اسراییل در مسیر توسعه این پهپاد با آئروتور همکاری می‌کند و معتقد است این کوادکوپترها کمک بزرگی برای عملیات‌های آینده ارتش اسراییل هستند.

راز گوا، مدیرعامل آئروتور در آن زمان به نشریه جینز گفت که این شرکت در حال توسعه دو پهپاد Apus 15 -که یک نمونه اولیه کارآمد است- و Apus 50 -پهپادی پیشرفته‌تر با تکنولوژی‌های جدید- است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید