ادعای یک نشریه آمریکایی:

حضور چین در خلیج‌فارس تهدید امنیتی است

کدخبر: ۵۵۳۲۵۵
اقتصادنیوز: نشریه آمریکایی پولیتیکو حضور تجاری و اقتصادی چین در خلیج‌فارس را زمینه‌ساز حضور نظامی این کشور در منطقه و تهدیدی برای امنیت ملی واشنگتن ارزیابی کرد.
حضور چین در خلیج‌فارس تهدید امنیتی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشریه آمریکایی پولیتیکو شنبه در گزارشی، تقویت حضور چین در آسیای غربی را عامل ایجاد نگرانی‌های امنیتی برای واشنگتن ارزیابی کرد.

واکنش «بایدن» به حضور بالون چینی در حریم هوایی آمریکا

این رسانه غربی با اشاره به سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری چین در خطوط و پایانه‌های نفتی خلیج فارس در نزدیکی تنگه هرمز به عنوان یکی از مهمترین آبراه‌های عبور نفت، نوشت: حضور شرکت‌های چینی می‌تواند زمینه حضور نظامی آینده پکن در منطقه را فراهم کند.

پولیتیکو، حضور احتمالی نظامی چین در تنگه هرمز را عامل افزایش ریسک واشنگتن برای تقابل با پکن در این منطقه ارزیابی کرد.

این نشریه با اشاره به این موضوع که یک سوم نفت خام جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند، نوشت: چین سابقه استفاده از روابط تجاری برای حضور نظامی در دیگر نقاط دنیا از جمله دهانه دریای سرخ را دارد و سرمایه‌گذاری چین در زیرساخت‌های بندری عمان و امارات متحده عربی هم می‌تواند زمینه حضور نظامی آن در این منطقه را فراهم کند.

پولیتیکو، حضور ناوهای چینی در اطراف تنگه هرمز برای حفاظت از کشتی‌ها در مقابل دزدی دریایی را مصداق بارز افزایش حضور نظامی این کشور ارزیابی کرد.

این نشریه آمریکایی از افزایش اهرم‌های چین در غرب آسیا خبر داد و افزود: دولت بایدن حضور چین در غرب آسیا را تحت نظر دارد.

پولیتیکو، امضای قرارداد میان چین و جیبوتی برای استفاده تجاری از یک بندر این کشور در نزدیکی دهانه دریای سرخ در سال ۲۰۱۴ را یادآور شد و نوشت: پکن در سال ۲۰۱۷، از این توافق برای ایجاد یک پایگاه دریایی در این بندر استفاده کرد که بعدها فرماندهی ارتش آمریکا، این پایگاه را عامل انتشار لیزر برای جلوگیری از نشستن جنگنده‌های آمریکایی در این منطقه اعلام کرد.

این رسانه آمریکایی به نقل از کارشناسان، حضور اقتصادی و تجاری چین در خلیج فارس را دارای اهداف نظامی و اطلاعاتی ارزیابی کرد و نوشت: در صورت وقوع هرگونه تحول ژئوپلیتیک مثل تلاش پکن برای اجبار تایوان به پیوستن به این کشور، چینی‌ها می‌توانند از حضور خود در آبراه‌های راهبردی مثل تنگه هرمز به عنوان اهرم فشار استفاده کنند و این تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید