سرخط خبری رسانه‌های دنیا

ادعای پهپادی جدید علیه تهران/ وضعیت دشوار جبهه‌های نبرد برای اوکراین

کدخبر: ۵۵۳۵۷۹
رئیس‌جمهوری اوکراین هم‌زمان با درگیری‌های شدید در محله‌های شمالی شهر «باخموت» پذیرفت که شرایط برای نیروهای اوکراینی در این شهر «پیچیده» شده است.
ادعای پهپادی جدید علیه تهران/ وضعیت دشوار جبهه‌های نبرد برای اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «برکناری رئیس سازمان هواشناسی در پی جنجال بالون‌های جاسوسی»، «وضعیت دشوار جبهه‌های نبرد برای اوکراین»، «زلزله بزرگ در ترکیه و سوریه»، «تخلیه سفارت‌خانه‌ها در کابل»، «واکنش تهران به بیانیه غربی» و «ادعای پهپادی جدید علیه تهران» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیمروز گذشته تشکیل داده‌اند.

وضعیت دشوار جبهه‌های نبرد برای اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم‌زمان با درگیری‌های شدید در محله‌های شمالی شهر «باخموت» پذیرفت که شرایط برای نیروهای اوکراینی در این شهر «پیچیده» شده است. 

رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی اذعان کرد که وضعیت در خطوط مقدم جبهه‌های نبرد دشوارتر شده است.  به گفته ولودیمیر زلنسکی او در ۳۴۶ روز گذشته بارها گفته که وضعیت جبهه‌های نبرد دشوار است و مدام دشوارتر می‌شود، اما اوکراین اکنون دوباره در چنین وضعیتی قرار دارد که در آن اشغالگران به طور فزاینده‌ای نیروهای خود را برای در هم شکستن خط دفاعی نیروهای اوکراینی بسیج می‌کنند.

ارتش روسیه از تابستان گذشته تاکنون به کمک شبه‌نظامیان گروه واگنر برای تصرف شهر باهموت در شرق اوکراین تلاش می‌کند. تداوم درگیری‌ها در باخموت باعث تخریب بخش بزرگی از شهر شده است. هر دو طرف در جریان نبرد بر سر کنترل این شهر تلفات زیادی متحمل شده‌اند. 

پس‌لرزه‌های بالون جنجالی؛ برکناری رئیس سازمان هواشناسی چین

پس از جنجال بر سر مشاهده دو بالن تجسسی بر فراز ایالات متحده آمریکا، رسانه دولتی چین اعلام کرد که ژوانگ گوتای، رئیس سازمان هواشناسی این کشور، از سمت خود برکنار شده است.  با این همه، هرچند برکناری گوتای پس از تنش چین و آمریکا بر سر بالن جنجالی انجام گرفت، کناره‌گیری او از سمت خود در سازمان هواشناسی چندان دور از انتظار نبود، زیرا او در اواخر ژانویه، به ریاست کمیته مشورتی-سیاسی استان گانسوی غربی منصوب شده بود.

با این همه، پکن اقدام ارتش آمریکا را برای سرنگون کردن بالن تجسسی چین که هفته گذشته بر فراز ایالات متحده در حرکت بود، محکوم کرد. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین قویا مخالف حمله قهری آمریکا به یک کشتی هوایی بی‌سرنشین غیرنظامی است.» 

زلزله بزرگ در ترکیه و سوریه

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

شبکه الجزیره به نقل از منابع محلی گزارش کرد که در پی وقوع زمین‌لرزه بامداد امروز، تاکنون مرگ ۵۳ تن در سراسر ترکیه و مرگ ۸۶ نفر دیگر در سوریه تأیید شده است.

تخلیه سفارت‌خانه‌ها در کابل

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، تائید کرد که دیپلمات‌های سفارت عربستان سعودی کابل را ترک کردند.  طلوع‌نیوز به نقل از ذبیح‌الله مجاهد گزارش داد که کارمندان این سفارت به ‌زودی به کابل برخواهند گشت. به گزارش طلوع‌نیوز، ذبیح‌الله مجاهد گفت: «بسته شدن سفارتخانه عربستان سعودی درست نیست، بل دیپلمات‌های آن‌ برای آموزش یک هفته به عربستان [سعودی] فراخوانده شده‌اند و سپس برمی‌گردند و شایعات دیگر در این راستا درست نیست.»

پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر خروج دیپلمات‌های سفارت عربستان سعودی در کابل منتشر شده بود. گفته می‌شود علاوه برعربستان سعودی، امارات و ترکیه نیز سفارت خود را در کابل تخلیه کرده‌اند.

واکنش تهران به بیانیه غربی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و سه‌ کشور اروپایی، درباره نگرانی‌ها از توان غنی‌سازی حکومت ایران در تاسیسات هسته‌ای فردو، گفت اطلاع‌رسانی دقیق درباره غنی‌سازی ۶۰درصدی در این مرکز به اطلاع آژانس رسیده است و هیچ شبهه‌ای وجود ندارد. به گفته او: «در بازرسی اخیر ژانویه ۲۰۲۳، هیچ اقدام جدید و متناقضی نسبت به پرسشنامه مورخ ۱۷ نوامبر گذشته رخ نداده که نیازمند اطلاع‌رسانی به آژانس باشد.»

بیانیه مشترک روز جمعه آمریکا و سه‌ کشور اروپایی، پس از آن منتشر شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد ایران تغییراتی در مرکز هسته‌ای فردو انجام داده است و این تغییرات را به‌اطلاع آژانس نرسانده است.

ادعای پهپادی جدید علیه تهران

وال استریت ژورنال مدعی شده که مقامات یک کشور همسو با ایالات متحده به این روزنامه گفتند، مسکو و تهران در حال پیشبرد برنامه‌های خود برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه هستند که می‌تواند حداقل ۶۰۰۰ پهپاد برای روسیه بسازد. این جدیدترین نشانه از تعمیق همکاری بین ایران و روسیه است.

این روزنامه ادعا کرده که این مقامات گفته‌اند که به عنوان بخشی از اتحاد نظامی در حال ظهور دو کشور، یک هیئت بلندپایه ایرانی در اوایل ژانویه به روسیه رفته تا از مکان انتخاب شده برای کارخانه بازدید کند و جزئیات را برای راه اندازی پروژه بررسی کند. به ادعای این مقامات، روسیه و ایران قصد دارند یک پهپاد سریع‌تر بسازند که می‌تواند چالش‌های جدیدی برای پدافند هوایی اوکراین ایجاد کند.

این ادعاها در صورتی مطرح شده که تهران هر گونه مشارکت در جنگ اوکراین، علی الخصوص ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ را رد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید