عواقب کمک اعراب به روسیه برای دور زدن تحریم ها

ماشین جنگی پوتین متوقف می شود؟

کدخبر: ۵۵۳۸۶۲
یک مقام ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که آمریکا «از همه اختیارات و ابزارهای در دسترسش برای بستن راه‌های فرار از تحریم که ماشین جنگی پوتین را حرکت می‌دهند، ادامه خواهد داد».
ماشین جنگی پوتین متوقف می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که جنگ اوکراین به مرز یک سالگی خود نزدیک می‌شود، آمریکا تلاش‌های خود را برای خفه کردن اقتصاد روسیه افزایش داده است و حالا نگاه خود را به خاورمیانه معطوف کرده است.

عواقب کمک به روسیه برای دور زدن تحریم ها

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه وارد امارات متحده عربی شد تا به تاجران منطقه‌ای هشدار دهد که کمک به مسکو برای دور زدن تحریم‌ها بدون عواقب نخواهد بود.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، با مقامات ارشد دولتی از چندین وزارتخانه امارات متحده عربی نیز دیدار کرد و با آن‌ها درباره «مبارزه با راه‌های فرار از تحریم‌های آمریکا، به‌ویژه در مورد روسیه و ایران» و همچنین درباره «جدیّت ایالات متحده درباره انجام اقدامات بیشتر علیه کسانی که تحریم‌ها را دور می‌زنند یا فرار از آن‌ها را تسهیل می‌کنند» صحبت کرد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده پیشتر هشدار داده بود که «افراد و مؤسساتی که در حوزه‌های مجاز قضایی فعالیت می‌کنند از جمله امارات و ترکیه، اگر در مورد تحریم‌ها جدی‌تر عمل نکنند، ممکن است دسترسی به بازارهای جی7 را از دست بدهند».

g7-shutterstock_1988522312

کشورهای جی7 شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا هستند.

امارات، این کشور خلیج فارس از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه گذشته، مسیر باریکی بین واشنگتن و مسکو را طی کرده است و ترجیح داده است بی‌طرف بماند.

یا با روسیه تجارت کنید یا با آمریکا

آمریکا بارها از متحدان خاورمیانه‌ای خود خواسته است تا از تلاش‌های این کشور برای کند کردن ماشین جنگی روسیه حمایت کنند، اما چنین تهدیدهایی به صورت عمومی علیه متحد نزدیکی مانند امارات متحده عربی نادر است.

جاستین واکر، رئیس سازمان جهانی مبارزه با پولشویی (ACAMS) به سی‌ان‌ان گفت: «چیزی که اکنون می‌بینیم بیشتر برای ارسال پیام به منطقه است، برای نشان دادن جدی بودن این تحریم‌ها. ایالات متحده تلاش می‌کند بگوید: «اگر می‌خواهید با روسیه تجارت کنید، پس بکنید، اما دیگر نمی‌توانید با ما تجارت ‌کنید.»

هجوم روس ها به دوبی و ابوظبی

از زمان آغاز جنگ، امارات متحده عربی به مقصد اصلی سرمایه‌گذاران روسی تبدیل شده است، به طوری که با هجوم روس‌ها به دبی و ابوظبی، بازار املاک و مستغلات این کشور خلیج فارس به شدت پر رونق شده است.

آمریکا پیش‌تر نهادها و افرادی در امارات متحده عربی را به دلیل فرار از تحریم‌ها، مورد تحریم قرار داده بود و اخیراً نیز واشنگتن دو شرکت حمل‌ونقل هوایی مستقر در امارات را به اتهام همکاری با یک شرکت ایرانی تحریم شده برای انتقال ادعائی پهپادهای ایرانی، پرسنل و تجهیزات مرتبط با آن‌ها از ایران به روسیه تحریم کرد.

-1x-1

در بیانیه‌ای که روز جمعه در خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی منتشر شد، آمده که در جریان این سفر، مقامات ایالات متحده و امارات در مورد تقویت همکاری‌ها در «برنامه‌های تحریمی در سراسر جهان» صحبت کردند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین در مورد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در سطح داخلی و بین المللی گفتگو کردند.

روسیه هم‌اکنون تحت رگبار تحریم‌های آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا قرار دارد. اما بیشتر آنها تحریم‌های اولیه هستند که فقط توسط شرکت‌های داخل کشور تحریم کننده اعمال می‌شوند.

به عنوان مثال، اگر یک بانک روسی تحت تحریم‌های اولیه ایالات متحده باشد، نمی‌تواند در بازار آمریکا فعالیت کند. با این حال، این بانک هنوز هم می‌تواند با بانک‌های امارات یا ترکیه کار کند.

کشورهای تحریم شده اغلب با یافتن راه‌های فرعی برای انجام تجارت در خارج از آمریکا سرپا می‌مانند. واشنگتن با تحمیل تحریم‌های ثانویه، سعی می‌کند این شکاف را پر ‌کند، تحریم‌هایی که شرکت‌هایی را که با نهادهای تحریم‌شده روابط تجاری دارند مجازات می‌کنند - حتی زمانی که این فعالیت در خارج از قلمرو ایالات متحده انجام می‌‌شود.

چنین تحریم‌هایی کشورها و نهادها را مجبور می‌کند که بین کشور تحریم شده یا ایالات متحده یکی را انتخاب کنند، اما نه هر دو.

یک مقام ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که آمریکا «از همه اختیارات و ابزارهای در دسترسش برای بستن راه‌های فرار از تحریم که ماشین جنگی پوتین را حرکت می‌دهند، ادامه خواهد داد». 

ردپای محسوس امارات در اقتصاد آمریکا

امارات ده‌ها میلیارد دلار در اقتصاد آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است که عمدتاً از محل صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی این کشور بوده است. بر اساس گزارش روزنامه دولتی نشنال ابوظبی، در سال 2020 سرمایه‌گذاران اماراتی حدود 45 میلیارد دلار جریان سرمایه به ایالات متحده منتقل کرده‌اند. این یک افزایش 65 درصدی نسبت به سال قبل است.

US-UAE-Flags

تجارت دوجانبه بین ایالات متحده و امارات متحده عربی در سال 2021 از 23 میلیارد دلار فراتر رفت. به گفته سفارت امارات در واشنگتن، ششمین مازاد تجاری بزرگ را در میان شرکای تجاری آمریکا در سطح جهان، امارات دارد و شراکت اقتصادی نزدیک بین دو کشور عامل بیش از 120,000 شغل برای آمریکایی‌ها است.

عبدالخالق عبدالله، استاد علوم سیاسی در امارات متحده عربی می‌گوید:« ما خدمات زیادی برای آمریکایی‌ها انجام می‌دهیم. او با اشاره به هشدار آمریکا در مورد منع تجارت با بازارهای جی7، گفت: «آنها باید از ما سپاسگزار باشند به جای این که با این زبان صحبت کنند. تحریم‌های آمریکا تحریم‌های آمریکا هستند. تحریم‌های آن‌ها مانند تحریم‌های سازمان ملل نیست و کشورها می‌توانند انتخاب کنند که در آن‌ها شرکت می‌کنند یا خیر. ما با 190 کشور مختلف معامله داریم که روسیه یکی از آنهاست.»

عبدالله می‌گوید نگرانی‌های خزانه‌داری آمریکا چیز جدیدی نیست و واشنگتن به خوبی می‌داند که ما (امارات متحده عربی) در مورد همه چیز، از جمله این تحریم‌ها، گفتگوهای سالم و مداومی داریم.

عبدالله به سی ان ان گفت: «امارات متحده عربی مانند هر کشور دیگری هوشیار است و بر هر دلاری که وارد می شود، هر تراکنشی از طرف از روسیه و دیگران نظارت می کند».

این مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که در حالی که واشنگتن «روی برخی از مسائل حیاتی» که در امارات و ترکیه می‌بیند، متمرکز شده است، اما این دو کشور «در این موضوع تنها نیستند». او افزود: این گفتگویی است که ما با بسیاری از شرکا و کشورهای دیگر در سراسر جهان داریم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید