فرانسه به شهروندانش در بلاروس هشدار داد

کدخبر: ۵۵۵۱۴۹
اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه فرانسه امروز در بیانیه ای خطاب به شهروندانش هشدار داد: شهروندان فرانسه بی درنگ بلاروس را ترک کنند.
فرانسه به شهروندانش در بلاروس هشدار داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، وزارت امور خارجه فرانسه امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای هشدار آمیز از شهروندان این کشور خواست تا فورا خاک کشور بلاروس را ترک کنند.

شبکه تلویزیونی راشاتودی گزارش داد، بر اساس بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه فرانسه، هرگونه سفر به بلاروس رسماً تأیید نمی شود.

بهانه پاریس از این اقدام، «حمله روسیه به اوکراین و بسته بودن حریم هوایی بلاروس» ادعا شده است.

بیانیه مذکور در این خصوص اضافه می کند: از شهروندان فرانسه می خواهیم تا بدون فوت وقت از طریق جاده های منتهی به لیتوانی، لتونی و لهستان بلاروس را ترک کنند. مرزهای لتونی و لیتوانی باز است؛ اما یکی از مرزهای بلاروس با لهستان امکان تردد دارد.

این در حالیست که مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت خارجه روسیه پیشتر نسبت به احتمال حمله اوکراین به این کشور یا بلاروس هشدار داده بود.

«الکسی پولیشچوک» مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت خارجه روسیه در این خصوص اعلام کرد که توسل کی یف به زور برای حمله به روسیه یا بلاروس می تواند واکنش جمعی را در پی داشته باشد.

دیپلمات ارشد روس در خصوص سناریوهای احتمالی دخالت بلاروس در درگیری در اوکراین، به تازه ترین دکترین نظامی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی استناد کرد و گفت بر اساس آن استفاده از زور علیه هر یک از کشورهای عضو این سازمان به معنای حمله به کل این نهاد تلقی می شود و تعهدات مشابهی در خصوص حمایت متقابل در صورت هرگونه تجاوز خارجی به اعضای این سازمان وجود دارد.

پولیشچوک در ادامه یادآور شد که از منظر حقوقی، هرگونه توسل به زور از سوی رژیم کی‌یف یا تهاجم نظامی اوکراین به بلاروس یا روسیه برای در پی داشتن یک واکنش جمعی کافی خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید