ترس ایتالیا از منزوی شدن در غرب

شکاف بر سر حمایت اروپا از اوکراین /طوفان در رم علیه زلنسکی!

کدخبر: ۵۵۵۳۵۰
سخنان عمومی برلوسکنی علیه زلنسکی نشان می‌دهد که روایت کرملین درباره جنگ همچنان از حمایت بالایی در پایتخت‌های اروپایی برخوردار است.
شکاف بر سر حمایت اروپا از اوکراین /طوفان در رم علیه زلنسکی!

به گزارش اقتصادنیوز، پیام تشکر رئیس‌جمهور اوکراین از کمک‌های ایتالیا باعث احیای شکاف نظرات در حمایت از کیف شد.

حمله برلوسکونی به زلنسکی 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی که در جریان جشنواره ایتالیایی موسیقی قرائت شد، از مردم ایتالیا و رهبرانشان برای حمایت از کشورش در مسیر پیروزی تشکر کرد. اما ساعاتی بعد مشخص شد که برخی از رهبران ایتالیا به هیچ وجه دل خوشی از او ندارند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال سیلویو برلوسکنی ، نخست‌وزیر اسبق و یکی از اعضای ائتلاف جناح راست ایتالیا، رئیس‌جمهور اوکراین را مسبب حمله روسیه دانست. او به خبرنگاران گفت که اگر زلنسکی حملات به نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین را متوقف می‌کرد، هیچ یک از این اتفاقات نمی‌افتاد.

سکوت در مقابل روسیه

روسیه در سال ۲۰۱۴ شورشیان جدایی‌طلبی تحریک و مسلح کرد و به طور مخفیانه به شرق اوکراین یورش برد. پس از سال‌ها نبرد پراکنده، مسکو تهاجم تمام‌عیار خود به اوکراین را در سال گذشته آغاز کرد. زلنسکی نیز در سال ۲۰۱۹ به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. برلوسکنی که برای مدت زیادی به دوستی نزدیک با ولادیمیر پوتین می‌بالید، اکنون درباره نقش روسیه سکوت کرده است.

3

جنجال بر سر یک موضع گیری

اظهارات برلوسکنی  جنجال آفرید. جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که سیاست دولتش برای کمک به اوکراین همچنان پابرجا است. او هیچ اشاره‌ای به اظهارات برلوسکنی  ۸۶ ساله نکرد که از وی به خاطر دیدار با زلنسکی در نشست هفته گذشته اتحادیه اروپا در بروکسل نیز انتقاد کرده بود.

حمایت ملونی از اوکراینِ جنگ زده

ملونی حمایت مستمر ایتالیا از اوکراین را سنگ بنای سیاست خارجی خود قرار داده است، اما متحدانش در ائتلاف، آقایان برلوسکنی  و ماتئو سالوینی هرگز به طور کامل از آن حمایت نکرده و بارها از تحریم‌های روسیه و سطح کمک به اوکراین انتقاد کرده‌اند.

نگاه مردم اروپا به کمک نظامی به اوکراین

مورد ایتالیا می‌تواند نشان‌دهنده افکار عمومی اروپایی‌ها در مورد روسیه باشد. طبق نظرسنجی‌ها، با اینکه اروپایی‌ها در همدردی با اوکراین متحدند، حمایت آن‌ها از افزایش کمک‌های نظامی در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. یک نظرسنجی در دسامبر نشان داد که اکثریت ایتالیایی‌ها با تأمین سیستم‌های دفاع هوایی و سایر تسلیحات مشابه به اوکراین مخالف‌اند.

اظهارات برلوسکنی  هم‌زمان با انتخابات محلی دو منطقه پرجمعیت لاتزیو و لومباردی اتفاق میفتد. این اولین انتخابات از زمان انتخابات سراسری ماه سپتامبر است که در آن حزب برادران ایتالیایی ملونی با پشت سر گذاشتن سایر احزاب محافظه‌کار توانست ۲۶ درصد رأی‌ها را به دست آورد.

برلوسکنی  و سالوینی می‌خواهند برخی از این آرا را پس بگیرند؛ اما با نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت برادران ایتالیا به حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

شکاف بر سر حمایت از اوکراین

از سال گذشته شکاف‌های در دولت بر سر مسئله اوکراین آشکارتر شده است. در سپتامبر، در صوت ضبط‌شده‌ای از برلوسکنی، او با توجیه جنگ در اوکراین از پوتین  دفاع کرده و از نامه‌ها و هدایایی که اخیراً با رهبر روسیه ردوبدل کرده بود، سخن گفت. برلوسکنی  و همکاران حزبش پس از علنی شدن این نوار، از اظهارات وی عقب‌نشینی کردند.

سخنان عمومی برلوسکنی  علیه زلنسکی نشان می‌دهد که روایت کرملین درباره جنگ همچنان از حمایت بالایی در پایتخت‌های اروپایی برخوردار است. 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه گفت که پس از دیدار با ملونی در هفته گذشته، تردیدی در مورد تعهد ایتالیا به اوکراین ندارد. وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات برلوسکنی  گفت: مطمئنم که ایتالیا قویاً موافق حمایت ناتو از اوکراین است. ایتالیا نیز مانند سایر متحدان می‌داند که بحث امنیتمان در میان است.

c513fef105104eb107179dcc786ea3d4

 

ترس ایتالیا از منزوی شدن در غرب

بعید است که رم از متحدان اروپایی و آمریکایی خود در مورد اوکراین فاصله بگیرد. زیرا از منزوی شدن ایتالیا در غرب می‌ترسد. یکی از عوامل فروپاشی دولت ائتلافی ماریو دراگی، تنش‌ها بر سر مواضع ایتالیا در قبال اوکراین بود.

برلوسکنی و دیگر رهبران ائتلاف که رابطه نزدیکی با روسیه دارند، جلوی ادامه کار دولت دراگی را گرفته و باعث ایجاد شک و تردید در کشورهای غربی در مورد موضع ایتالیا شدند.

یکی از اختلافات پیش‌آمده در این ماه، حضور زلنسکی در بزرگ‌ترین رویداد تلویزیونی ایتالیا در جشنواره موسیقی که در شهر ریویرا بود. در ابتدا قرار بود زلنسکی یک پیام ویدئویی خطاب به بینندگان ایتالیایی ضبط و ارسال کند. اما بعد از جنجال‌آفرینی سیاستمدارانی مانند سالوینی، زلنسکی به ارسال یک نامه تشکر کفایت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید