تلاش پکن برای توازن روابط؟

وضعیت بین‌المللی شکننده پکن/سفر مقام ارشد چینی به اروپای غربی و روسیه

کدخبر: ۵۵۵۴۱۷
اقتصادنیوز: مشاور ارشد شی جین پینگ در امور خارجی قرار است در تور دیپلماتیک بین‌المللی خود به روسیه، فرانسه، ایتالیا و آلمان سفر کند و امید این وجود دارد که با هدف کاهش تنش‌های موجود با آمریکا، این دیپلمات در حاشیه نشست مونیخ با آنتونی بلینکن نیز گفتگو کند.
وضعیت بین‌المللی شکننده پکن/سفر مقام ارشد چینی به اروپای غربی و روسیه

به گزارش اقتصادنیوز ، به گفته وزارت امور خارجه چین، دیپلمات ارشد این کشور این ماه در اولین سفر یک مقام بلندپایه چینی پس از تهاجم مسکو به اوکراین، به روسیه سفر خواهد کرد.

همه جلیقه یخ داشتند ما حوله خیس/داستان جالب دختر دریای ایران

وانگ یی که ماه گذشته به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی شی جین پینگ، رهبر چین انتخاب شد، طی یک تور بین المللی هشت روزه که از روز سه شنبه آغاز می شود و شامل بازدید از فرانسه، ایتالیا، مجارستان و سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ خواهد بود، به روسیه سفر خواهد کرد. کنفرانس مونیخ آخر هفته آینده برگزار می‌شود و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز ممکن است در آن شرکت کند.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، این سفر خارجی اولین سفر وانگ پس از ترک پست خود به عنوان وزیر خارجه و به عهده گرفتن نقش جدیدش است و می‌تواند آزمونی برای توانایی او در ایجاد تعادل بین روابط نزدیک پکن با مسکو و در عین حال تقویت وجهه و روابط چین در اروپا باشد.

حضور وانگ در کنفرانس امنیتی مونیخ، که انتظار می‌رود بلینکن در آن شرکت کند، می‌تواند فرصتی را برای این دو نفر فراهم کند تا برای اولین بار پس از شعله‌ور شدن دوباره تنش‌های آمریکا و چین پس از ورود یک بالون مشکوک چینی به حریم هوایی آمریکا در اواخر ماه گذشته، با یکدیگر ملاقات کنند.

erPH9FN7Khn1

پیامدهای کشف بالون تند بوده است، و واشنگتن چین را به اجرای یک برنامه جاسوسی بین‌المللی متهم کرد - و پکن این ادعاها را رد کرد و همچنان اصرار دارد که این وسیله یک بالن تحقیقاتی غیرنظامی بوده است که به طور تصادفی از مسیر خارج شده است.

این حادثه همچنین بر آنچه که به عنوان فرصتی برای آمریکا و چین برای تثبیت روابط شکننده‌شان تلقی می‌شد، تاثیر فوری داشت و بلینکن دیدار اوایل فوریه خود از پکن را پس از اعلام خبر مشاهده بالن جاسوسی به تعویق انداخت.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه از تایید حضور بلینکن در کنفرانس مونیخ خودداری کرد و گفت که هیچ ملاقاتی با یک مقام چینی برنامه ریزی نشده است. با این حال، وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده "همیشه در حال ارزیابی گزینه‌های دیپلماسی" از جمله دیدار در کشورهای ثالث است.

np_file_169746

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، هنگام اعلام برنامه‌های سفر وانگ یی در جلسه مطبوعاتی روز دوشنبه، نیز به ملاقات احتمالی با بلینکن اشاره نکرد.

این سخنگو گفت: سفر وانگ فرصتی را برای چین ایجاد خواهد کرد تا برای "دور جدیدی از پیشرفت در روابط دوجانبه" با فرانسه، ایتالیا و مجارستان و همچنین "ایجاد اعتماد متقابل استراتژیک میانچین و اتحادیه اروپا" تلاش کند.

روابط چین با اروپا در پی جنگ اوکراین به شدت تحت فشار شدید قرار گرفته است. پکن از محکوم کردن این تهاجم یا حمایت از اقدامات متعدد علیه آن در سازمان ملل امتناع کرده است. چین همچنین به همکاری با ارتش روسیه در طول رزمایش‌های بزرگ ادامه داده است و تجارت و خرید سوخت خود از مسکو را افزایش داده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، سفر وانگ به مسکو فرصتی را برای چین و روسیه فراهم می‌کند تا به توسعه مشارکت استراتژیک خود و "تبادل دیدگاه در مورد مسائل بین المللی و منطقه‌ای مشترک" ادامه دهند -عبارتی که اغلب در اشاره به موضوعاتی از جمله جنگ در اوکراین استفاده می‌شود..

وزارت امور خارجه مشخص نکرد که آیا وانگ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد یا خیر.

سفر وانگ همچنین ممکن است زمینه‌چینی برای سفر دولتی شی جین پینگ رهبر چین به مسکو در اواخر سال جاری باشد. پوتین در جریان تماس پایان سال بین دو رهبر، شی را به مسکو دعوت کرد، اما وزارت خارجه چین هنوز هیچ برنامه‌ای را در این رابطه اعلام نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید