پریگوژین را به سیاست راه ندهید!

پوتین به‌دنبال کنترل واگنر /«ایوان مخوف» به آفریقا بازمی‌گردد؟

کدخبر: ۵۵۵۵۰۱
شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد، به پریگوژین دستور داده است تا انتقادات عمومی خود از وزارت دفاع را متوقف کند و در عین حال به رسانه‌های دولتی توصیه کرد که نام او یا واگنر را ذکر نکنند.
پوتین به‌دنبال کنترل واگنر /«ایوان مخوف» به آفریقا بازمی‌گردد؟

به گزارش اقتصادنیوز،  گروه واگنر در ماه‌های اخیر کمک بزرگی برای تهاجم روسیه علیه اوکراین کرده، اما به نظر می‌رسد موفقیت‌های آن‌ها همه را در کرملین خوشحال نکرده است و حالا رقبا به مقابله با او برخواسته‌اند.

حرکت مسکو برای مهار واگنر

ارتش خصوصی واگنر به سختی تلاش می‌کند تا روسیه را در میدان نبرد در اوکراین به پیروزی برساند، اما شواهد فزاینده نشان می‌دهد که کرملین حرکت خود را برای مهار آنچه که نفوذ سیاسی بیش از حد یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه مزدور واگنر می‌داند، شروع کرده است.

نقش یک زندانی در جنگ اوکراین

پریگوژین، یک زندانی سابق ۶۱ ساله، در ماه‌های اخیر به خاطر نقش خونین خود در اوکراین، صدر خبرها را به خود اختصاص داده است و گاهی اوقات در غرب مانند شخصیت شرور فیلم‌های جیمز باند به تصویر کشیده می‌شود.

بنابر گزارش رویترز، پریگوژین که سر تراشیده و زبان زمختی دارد، در رسانه های روسی زبان نیز سر و صدای زیادی به پا کرده است، جایی که علنا به مقامات ارشد نظامی روسیه توهین می‌کند، موفقیت‌هایش در میدان جنگ را به رخ می‌کشد و جزئیات استخدام ده‌ها هزار زندانی برای ارتش خصوصی خود را به تفصیل بیان می‌کند.

نقش او چنان برجسته شده که تحلیلگران گمانه زنی کردند که او به دنبال یک مقام رسمی در سیاست است.

اما حالا شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد کرملین چنین انتظاراتی را رد کرده است، به پریگوژین دستور داده است تا انتقادات عمومی خود از وزارت دفاع را متوقف کند و در عین حال به رسانه‌های دولتی توصیه کرد که نام او یا واگنر را ذکر نکنند.

پریگوژین هفته گذشته تأیید کرد که اختیار او برای حق جذب محکومین از زندان سلب شده است - یکی از ستون‌های اصلی نفوذ سیاسی نوپای او و یکی از مواردی که به نیروهایش کمک کرده است تا در شرق اوکراین پیشرفت‌های کوچک اما پیوسته‌ای داشته باشند، جایی که به نظر می‌رسد در حال نزدیک‌تر شدن به تسخیر شهر باخموت هستند.

MA4UBGOITNIJPII2BZVCFPJCPM

پریگوژین را به سیاست راه ندهید!

اولگا رومانووا، مدیر یک گروه حقوق زندانیان، گفت که وزارت دفاع از اوایل سال جاری جذب زندانیان را در اختیار گرفته است. این وزارتخانه این موضوع را تایید نکرده است.

سرگئی مارکوف، مشاور سابق کرملین که همچنان به مقامات روسی نزدیک است، به رویترز گفت: «موضع بلوک سیاسی (کرملین) این است که او را به سیاست راه ندهیم. آنها کمی از او می ترسند و او را فردی ناخوشایند می دانند».

پیام صریح کرملین به پریگوژین

تاتیانا استانووایا، محقق کهنه‌کار مسائل روسیه، در مقاله‌ای برای بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی نوشت، در حالی که سقوط پریگوژین قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسید، روابط او با دولت به سرعت شروع به شکسته شدن کرد.

او نوشت: "ناظران سیاست داخلی از عوام فریبی سیاسی او، حملات او به نهادهای رسمی، یا تهدید تشکیل یک حزب سیاسی توسط او خوششان نمی آید، چیزی که برای همه در کرملین به یک دردسر تبدیل خواهد شد. او فقط به یک چهره شناخته‌شده تبدیل نشده است، او به وضوح در حال تبدیل شدن به یک سیاستمدار تمام عیار با دیدگاه‌های خاص خود است."

به گفته مارکوف، کرملین از پریگوژین قول گرفته است که او جنبش سیاسی خود را ایجاد نخواهد کرد یا به یک حزب پارلمانی نخواهد پیوست مگر اینکه کرملین از او بخواهد.

مارکوف گفت: «(پیام) کرملین این است، ما به تو منابع نظامی می دهیم، اما فعلا وارد سیاست نمی‌شوی."

پریگوژین روز جمعه به یک مصاحبه‌گر روسی گفت که هیچ جاه‌طلبی سیاسی‌ای ندارد.

مارکوف، که پریگوژین را بسیار متخاصم توصیف کرد، گفت که معتقد است پوتین در جلسه‌ای در ۱۴ ژانویه به پریگوژین گفته است که انتقاد عمومی از مقامات ارشد را متوقف کند.

WQBKJRUWMBJTZJP7ZWCAAOVNA4

پریگوژین از آن زمان انتقادات خود را تعدیل کرده و روز جمعه در یک مصاحبه نادر، پس از بیان نکته‌ای گفت که قصدش انتقاد از کسی نیست.

کرملین به درخواست اظهارنظر در مورد اینکه آیا پریگوژین را محدود کرده است پاسخ نداد، اما روز شنبه "منطقه خاکستری"، یک کانال تلگرامی با نفوذ نزدیک به واگنر، عکس‌هایی را منتشر کرد که به نظر می‌رسید دستوری برای رسانه‌های دولتی روسیه است که توسط این گروه به بیرون درز کرده است.

کرملین در این نامه به رسانه‌ها توصیه می‌کند که از ذکر نام پریگوژین یا واگنر خودداری کنند و به جای آن عبارات دیگری را برای توصیف نیروهای او پیشنهاد می‌کند.

رویترز نتوانست این سند را تأیید کند و رسانه های دولتی اجازه به اشتراک گذاری چنین یادداشت هایی را ندارند.

ستاره او کم‌سو شده است

پریگوژین در اظهارنظرهای روز دوشنبه خود گفت که به نظر می‌رسد رسانه‌های روسی اخیراً خیلی کمتر به واگنر اشاره می‌کنند، چیزی که او "بازنده‌های ناشناس" را برای آن مقصر می‌داند که تلاش می‌کنند به گروهش ضربه بزنند.

دیمیتری آلپروویچ، رئیس اندیشکده آمریکایی سیلورادو  که متولد روسیه است، گفت که احساس می‌کند فضای مانور برای پریگوژین در حال کاهش است.

آلپروویچ در توییتر نوشت: "ستاره پریگوژین کمرنگ شده است. او در انتقاد از ارتش و دیگر نخبگان زیاده روی کرد. حالا بال‌هایش در حال بریده شدن است."

پس از سال‌ها انکار، پریگوژین در سپتامبر سال گذشته از سایه بیرون آمد و اعتراف کرد که واگنر را در سال 2014 تأسیس کرده است.
پریگوژین، که مزدورانش در آفریقا و خاورمیانه فعال هستند، هفته گذشته گفت که او و افرادش می‌توانند روزی به همان سرعتی که ظاهر شدند ناپدید شوند، چیزی که بسیاری از دشمنان او ممکن است به آن شک داشته باشند.

او گفت: "زمانی که دیگر به ما نیازی نباشد، وسایل خود را جمع کرده و به آفریقا برمی‌گردیم."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید